Veelgestelde vragen over 'Inzicht in je geld'

Hoeveel heb je deze maand uitgegeven en hoeveel inkomen heb je ontvangen? En hoeveel aan woonlasten, kleding of vervoer? Met 'Inzicht in je geld' vind je heel snel het antwoord op deze vragen. Zo heb je meer inzicht in waar je geld vandaan komt en (nog belangrijker) waar het aan op gaat. Handig voor als je ergens op wilt besparen.

Veelgestelde vragen

Wat is 'Inzicht'?

Dit is een onderdeel van Rabo Online Bankieren en het helpt je om snel en gemakkelijk inzicht in je geldzaken te krijgen. Zo worden bijvoorbeeld alle bij- en afschrijvingen voorzien van een bepaalde categorie, zoals 'Salaris', 'Huur', of 'Boodschappen' en krijg je een overzicht van je abonnementen en andere vaste lasten. Ook kun je jouw totale inkomsten voor deze maand vergelijken met je uitgaven en wat je spaart. Zo zie je elke maand hoe je ervoor staat en waar je geld naartoe gaat.

Wat heb ik eraan?

Wist je dat uit onderzoek van Nibud blijkt dat minstens 40 procent van de Nederlanders moeite heeft om het overzicht over hun financiële administratie te bewaren? We helpen je graag om je geldzaken op een makkelijke manier op een rijtje te zetten. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel je deze maand aan kleding hebt uitgegeven en wat je elke maand aan abonnementen kwijt bent. Misschien kom je er wel achter dat je best wat kunt besparen op een bepaalde categorie. Handig!

Hoe werkt het?

Als je een aankoop pint, overmaakt of ontvangt, dan koppelen we deze transactie aan een categorie. Koop je bijvoorbeeld iets met je pinpas bij de supermarkt, dan valt deze betaling onder 'Boodschappen'. Wanneer je sportschoolabonnement wordt afgeschreven wordt aan de hand van je eerdere transacties bepaald hoe vaak dit voorkomt, bijvoorbeeld maandelijks of elk kwartaal.

Je kunt zien hoeveel je in totaal hebt uitgegeven of hebt gespaard, maar je kunt ook binnen elke categorie een overzicht bekijken van alle transacties die daaronder vallen en een overzicht van je vaste lasten zien.

We kunnen bijna alle betalingen aan een categorie koppelen zonder dat je hier iets voor hoeft te doen. Soms maken we een foutje waardoor jouw inzichten niet helemaal kloppen. Gelukkig kun je van elke betaling zelf de categorie aanpassen.

Betalingen die als vaste last worden getoond maar dat niet zijn kun je ook verbergen. Ze zijn dan niet meer zichtbaar in je overzicht.

Met het wijzigen van een categorie of het verbergen van een vaste last verbeter je jouw inzichten en help je ook mee om de functionaliteit te verbeteren. In de toekomst worden je inzichten zo steeds beter!

Kan ik een categorie van een transactie aanpassen?

Op twee plekken kun je de categorie aanpassen:

  1. In het transactieoverzicht van je rekening kun je de details van een transactie bekijken. Klik op de toegewezen categorie om deze te wijzigen.
  2. Als je op een categorie klikt kun je voor deze categorie de transacties bekijken. Zie je een betaling die daar niet tussen hoort? Ga naar de details van de transactie en klik op de categorie om deze te wijzigen.

Tijdens het wijzigen van een categorie kun je aangeven dat deze wijziging ook in de toekomst moet worden uitgevoerd voor vergelijkbare transacties. Deze instelling is voor de meeste transacties beschikbaar. Wanneer je hiervoor kiest dan krijg je ook een lijst met vergelijkbare transacties die eerder hebben plaatsgevonden te zien. Per transactie kun je kiezen of je deze ook meteen wil wijzigen. Zo maak je jouw inzicht in één keer beter!

Je kunt alleen uit de bestaande categorieën kiezen. Het is niet mogelijk om zelf categorieën toe te voegen of de naam te veranderen.

Voor wie is 'Inzicht' zichtbaar?

De informatie binnen 'Inzicht' is zichtbaar voor de rekeninghouder(s) zelf en de gemachtigden voor de rekening. Heb je een gedeelde rekening (een en/of-rekening)? Dan is het ook zichtbaar voor je mederekeninghouder, inclusief eventuele wijzigingen die jij aanbrengt.

Jouw inzichten en de categorieën die gekoppeld zijn aan jouw transacties zijn in principe niet zichtbaar voor medewerkers van de Rabobank. Voor het verbeteren van het koppelen van categorieën kan het voorkomen dat een kleine groep medewerkers met speciale bevoegdheden individuele betalingen onderzoekt. Bijvoorbeeld als een supermarkt een nieuwe vestiging opent dan moet deze nieuwe informatie verwerkt worden, zodat betalingen bij deze supermarkt aan de juiste categorie worden gekoppeld.

Kan ik zelf de startdatum kiezen van de maand?

Ja dat kan. Je kunt zelf instellen op welke dag je wil dat een nieuwe periode voor jou begint, bijvoorbeeld op de dag dat je inkomen ontvangt. Stel het zelf in door op het potloodje te klikken naast de maand en een startdag te kiezen die beter bij jouw financiën past. Standaard staat deze ingesteld op de eerste van de maand. De ingestelde dag wordt gebruikt om financiële inzichten voor de door jouw ingestelde periode te tonen. Ook wordt het gebruikt om een indicatie te geven hoeveel dagen er nog te gaan zijn tot een nieuwe periode begint.

Hoe worden Inkomsten, Uitgaven en Naar sparen berekend?

De totalen die je ziet voor Inkomsten, Uitgaven en Naar sparen zijn gebaseerd op de informatie binnen 'Waar gaat mijn geld naartoe?'.

Alle categorieën met een positief totaalbedrag in de gekozen periode zijn opgeteld en staan onder 'Inkomen'. Alle categorieën met een negatief totaalbedrag voor de gekozen periode zijn opgeteld en staan onder 'uitgaven'.

Heb je per saldo meer geld overgeboekt naar je spaarrekening dan dat je ervan opgenomen hebt? Dan staat het totaalbedrag van de categorie 'Sparen en beleggen' achter 'Naar sparen'. Heb je per saldo meer geld opgenomen van je spaarrekening dan dat je er naar overgeboekt hebt? Dan vind je de categorie 'Sparen & beleggen' onder Inkomsten en staat 'Naar sparen' op € 0.

Deze gegevens worden getoond in Rabo Online Bankieren om je inzicht te geven en worden niet gebruikt voor bijvoorbeeld advies.

Wat zie ik in mijn vaste lasten overzicht?

Met dit overzicht staan je abonnementen en andere vaste lasten handig voor je op een rijtje zodat je dat zelf niet hoeft te doen!Misschien kom je er wel achter dat je kunt besparen op abonnementen die overbodig zijn.

Onder vaste lasten verstaan we kosten die met een duidelijke regelmaat plaatsvinden en minimaal 1x per jaar plaatsvinden. Over het algemeen zijn dit abonnementen, zoals de afschrijving van je telefoonabonnement of sportschool. Maar er zitten ook andere uitgaven tussen zoals bijvoorbeeld de huur of een vast bedrag wat je elke maand spaart.

Je vaste lasten worden per rekening getoond. Het is niet mogelijk om de vaste lasten die plaatsvinden op je creditcard of gekoppelde rekening bij andere banken te tonen.

Hoe kan ik mijn vaste lasten overzicht aanpassen?

Het kan natuurlijk voorkomen dat het overzicht niet helemaal klopt. Als je een abonnement of vaste last ziet die er niet tussen hoort of die je gewoon liever niet in het lijstje ziet kun je ervoor kiezen om deze te verbergen. Je kunt hem later ook weer terugzetten als je dit wil. Het verbergen van abonnementen of vaste lasten uit je overzicht heeft uiteraard geen invloed op eventuele betalingsverplichtingen. Je kunt een vaste last die ontbreekt zelf toevoegen aan je overzicht. Zo verbeter je jouw inzichten en help je ook mee om de functionaliteit te verbeteren.

Tot hoever kan ik terugkijken?

We koppelen categorieën aan alle transacties vanaf 1 januari 2019. De inzichten op basis van de categorieën kun je tot 25 maanden terug bekijken. Je vaste lasten overzicht is zo actueel mogelijk. Je kunt de informatie niet downloaden, uiteraard kun je wel schermafdrukken maken.

Hoe zit het met mijn privacy?

Kan ik 'Inzicht' uitzetten?

Je kunt ervoor kiezen om inzicht met de categorieën en het vaste lasten overzicht niet te tonen in de app. Je kan deze instelling wijzigen bij Service > Veiligheid > Privacy.

Is je rekening ook zichtbaar voor anderen (bijvoorbeeld een en/of rekening)? Dan kan de ander ook zelf kiezen of hij de inzichten wil zien.

Wat zie ik onder 'Geld besparen'?

Hier vind je snelkoppelingen naar tools die je mogelijk helpen om te besparen. Of je een tool wel of niet ziet, hangt af van de producten die je bij ons hebt, bijvoorbeeld of je een hypotheek hebt bij Rabobank. Er wordt geen gebruik gemaakt van de categorieën of inhoud van de transacties om dit te bepalen.

Wat kost het?

Je betaalt geen extra kosten om deze functionaliteit te gebruiken.

Welke afspraken gelden tussen mij en de bank over 'Inzicht'?

We doen ons best om je een zo goed mogelijk inzicht te geven, maar we kunnen niet garanderen dat alles altijd klopt. Zo kan een betaling bijvoorbeeld een verkeerde categorie toegewezen krijgen of klopt je vaste lasten overzicht niet helemaal. Het is dan ook geen financieel advies, maar een hulpmiddel voor meer overzicht en inzicht in je geldzaken.

De Rabobank kan ‘Inzicht’ veranderen of ermee stoppen. De Rabobank is niet verplicht om de onderliggende informatie, zoals de categorieën, te gebruiken bij onze andere diensten.