Privacy Statement
Iedere keer als je betaalt, geld ontvangt, internetbankiert, onze app gebruikt, met ons mailt, chat, telefoneert, of op onze website surft, deel je gegevens met ons. Ook als je andere diensten van ons afneemt, verwerken we persoonsgegevens van jou. Bijvoorbeeld als je een hypotheekaanvraag doet. Of klant bij ons wilt worden. Die gegevens kunnen iets vertellen over jou persoonlijk of over jouw gedrag. Met deze gegevens gaan we zorgvuldig om. In dit Privacy Statement lees je hoe Rabobank omgaat met de verwerking van jouw persoonsgegevens. Uiteraard verduidelijkt met voorbeelden.
Privacy Statement juli 2022
Dit zijn gegevens die direct of indirect iets over jou vertellen. Denk aan je naam en adres of je inkomen. Ook gegevens van een eenmanszaak, VOF of maatschap zijn persoonsgegevens. Dit geldt niet voor de gegevens van een rechtspersoon, zoals een BV of NV. Gegevens van de contactpersoon of vertegenwoordiger van een rechtspersoon zijn weer wel persoonsgegevens.
Alles wat met jouw persoonsgegevens kan worden gedaan, valt onder het verwerken ervan. Denk dan aan het verzamelen, opslaan, inzien, aanpassen, verstrekken, doorgeven en verwijderen van jouw gegevens.
We verwerken persoonsgegevens van personen met wie we een relatie willen aangaan, hebben, of hebben gehad. Als we contact met jou en/of je vertegenwoordigers hebben gehad. En van personen die geen klant zijn van Rabobank en waarvan we rechtstreeks of via anderen persoonsgegevens ontvangen.
Een paar voorbeelden:
Soms geven bedrijven of organisaties persoonsgegevens aan ons door. Bijvoorbeeld van medewerkers, bestuurders, Uiteindelijk Belanghebbenden (UBO) of Belanghebbenden. Zelf verzamelen we ook gegevens, zonder dat je bedrijf of organisatie die aan ons doorgeeft. We vragen deze bijvoorbeeld op uit het Handelsregister. Deze gegevens leggen we ook vast.
We verwachten dat jij jouw medewerkers, bestuurders en andere belanghebbenden hierover informeert. Je kunt de link naar het Privacy Statement aan hen geven, zodat zij kunnen zien hoe we met hun persoonsgegevens omgaan.
Dit Privacy Statement gaat over de verwerking van persoonsgegevens door de Coöperatieve Rabobank U.A. in Nederland (uitgezonderd Wholesale banking) en de volgende groepsonderdelen:
Als de wet dat toestaat, kunnen gegevens worden uitgewisseld binnen de Rabobank Groep. Daaronder vallen naast de groepsonderdelen zoals hiervoor genoemd ook bijvoorbeeld Obvion en DLL. Bekijk een overzicht van de groepsonderdelen. We houden ons bij de uitwisseling aan de interne regels die we binnen de Rabobank Groep hebben afgesproken: de Rabobank Privacy Codes (pdf). Deze regels beschrijven hoe onderdelen van de Rabobank Groep, waarop deze Rabobank Privacy Codes van toepassing zijn, omgaan met persoonsgegevens.
Wil je meer weten over de verwerking van persoonsgegevens van Rabobank Wholesale banking in Nederland of de verwerking van deze gegevens door Rabobank buiten Nederland, dan lees je daar meer over op Rabobank.com.
Voor sommige van onze diensten bestaat een eigen privacy statement. Hierin leggen we uit hoe we bij die dienst omgaan met jouw persoonsgegevens. Zo’n eigen privacy statement of uitleg is een aanvulling op dit Privacy Statement maar kan afwijkende bepalingen bevatten. Bijvoorbeeld in vragen en antwoorden.
Soort gegevens | Wat voor gegevens kunnen dit zijn? | Wat zijn voorbeelden van gebruik van deze gegevens? |
---|---|---|
Gegevens over wie je bent | Naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, gegevens die op je identiteitsbewijs staan. | Voor identificatie, om een overeenkomst op te stellen of om contact met je op te nemen. |
Locatiegegevens | Gegevens waaruit blijkt waar je je bevindt. | Om te weten waar en wanneer je gepind hebt. Dit doen we om fraude te bestrijden. |
Gegevens over en voor overeenkomsten | Gegevens over je financiële situatie, over de producten die je hebt, over jouw beleggingsprofiel en de gegevens voor jouw financiering, zoals loonstroken en de waarde van je woning. | Om te beoordelen of een product bij je past. Bijvoorbeeld als je een hypothecaire lening bij ons aanvraagt of hebt, willen we graag weten of deze passend is. |
Betaal- en transactiegegevens | Gegevens van degene aan wie je betaald hebt, van wie je een betaling hebt ontvangen, wanneer een betaling heeft plaatsgevonden en wat het saldo is op je rekening. Onder de betaal- en transactiegegevens gegevens vallen ook de categorieën van een betaling. Deze verwerken we alleen zelf, de categorieën delen we niet met andere partijen. | |
Bijzondere persoonsgegevens, strafrechtelijke gegevens en Burgerservicenummer (BSN) | Gezondheidsgegevens, biometrische gegevens, strafrechtelijke gegevens, gegevens waaruit ras of etnische afkomst blijkt, gegevens over jouw politieke voorkeur, Burgerservicenummer (BSN). | |
Gespreksopnamen, gesprekken met medewerkers op ons kantoor, videogesprekken, chatopnamen, cameratoezicht, vastlegging e-mails en social media | ||
Gegevens die iets zeggen over het gebruik van onze website, app en e-mails | ||
Gegevens die we van andere partijen ontvangen | Gegevens van de Kamer van Koophandel, Bureau Kredietregistratie, Dun & Bradstreet, Calcasa en het Kadaster. Gegevens die we ontvangen van bedrijven aan wie jij toestemming hebt gegeven om gegevens te delen (bijvoorbeeld andere banken en databrokers). Betaalgegevens die we ontvangen omdat jij daarvoor toestemming hebt gegeven aan een andere bank of betaaldienstverlener. Bijvoorbeeld als je een betaling doet van een rekening bij een andere bank naar een rekening bij Rabobank. Gegevens die we ontvangen omdat je toestemming hebt gegeven voor aanbiedingen of benadering door ons. Gegevens die we ontvangen van andere partijen om de kans kleiner te maken dat je slachtoffer wordt van fraude. | |
Gegevens die we met andere partijen delen | ||
Gegevens die we nodig hebben ter bestrijding van fraude, voor jouw en onze veiligheid en ter voorkoming van witwassen en het financieren van terrorisme |
We ontvangen jouw gegevens omdat je deze zelf met ons deelt. Bijvoorbeeld wanneer je een overeenkomst met ons sluit of je gegevens achterlaat op onze website. Ook als je gebruik maakt van onze dienstverlening, zoals het betalingsverkeer, verwerken wij jouw gegevens.
Soms krijgen we jouw gegevens niet rechtstreeks van jou.
Zo kunnen we jouw gegevens ontvangen van:
a. groepsonderdelen binnen de Rabobank Groep, bijvoorbeeld:
b. andere (financiële) instellingen in het kader van fraude-, terrorisme- of witwasbestrijding.
c. leveranciers of andere partijen waar we mee samenwerken.
Als je een krediet aanvraagt, ontvangen we bijvoorbeeld gegevens van BKR. Andere partijen waar we mee samenwerken zijn bijvoorbeeld Calcasa en Dun & Bradstreet. Ook ontvangen we gegevens van onder meer het Kadaster, Company info, het CBS, EDM, Post.nl en de Kamer van Koophandel.
d. openbare bronnen zoals openbare registers, kranten, het internet en (openbare) sociale media.
Zo kunnen we deze bronnen gebruiken om fraude en witwassen te voorkomen en de bank te beschermen. Maar we gebruiken ook openbare bronnen voor relatiebeheer, promotie- en marketingdoeleinden
e. een andere partij. Omdat je toestemming hebt gegeven aan die partij om gegevens met ons te delen.
Bijvoorbeeld omdat je toestemming hebt gegeven aan een andere bank of betaaldienstverlener om transactiegegevens aan ons door te geven. Of omdat je de transacties die je gedaan hebt bij die andere bank, ook wilt zien in de Rabo App.
f. indirecte bronnen.
Dat zijn gegevens die we niet rechtstreeks van je krijgen. Bijvoorbeeld als je werkgever een verzekering bij ons afsluit en ons jouw gegevens doorgeeft. Jouw (wettelijk) vertegenwoordiger, zoals een bewindvoerder of curator of een derde die jij hebt ingeschakeld, zoals een makelaar taxateur, onafhankelijke tussenpersoon of belastingadviseur) die gegevens aan ons doorgeeft. Of als wij een verhuurder financieren en de verhuurder de huurdersgegevens doorgeeft. Of andere personen die betrokken zijn bij een transactie, Bijvoorbeeld gegevens van een begunstigde bij een betaling.
We gebruiken en verwerken je persoonsgegevens om je bankzaken te kunnen uitvoeren. Echter, Rabobank biedt ook andere niet-bancaire diensten aan. Denk dan aan de diensten die Rabo Carbon Bank (onderdeel van Rabobank) aanbiedt. Ook voor die diensten verwerken wij persoonsgegevens, bijvoorbeeld als je ons toestemming hebt gegeven voor Carbon Insights. We verwerken sommige gegevens ook omdat we daartoe wettelijk verplicht zijn. We verwerken je gegevens voor de in 6a tot en met 6i opgenomen doelen en de daarna genoemde grondslagen.
Grondslagen voor verwerking
We mogen jouw persoonsgegevens alleen verwerken als daar een zogenaamde grondslag voor is. Ook moet er voor iedere verwerking een doel zijn.
Grondslag: voor het afsluiten en uitvoeren van een overeenkomst met je.
Doel van de verwerking:
Grondslag: omdat er een wettelijke verplichting op ons rust om de gegevens te verwerken.
Doel van de verwerking:
Grondslag: omdat er een gerechtvaardigd belang van de bank of anderen is om jouw gegevens te verwerken. Wij moeten dan kunnen aantonen dat ons belang om je persoonsgegevens te gebruiken zwaarder weegt dan jouw recht op privacy.
Doel van de verwerking:
Grondslag: omdat je toestemming hebt gegeven om persoonsgegevens te verwerken.
Doel van de verwerking:
Gebruiken wij de grondslag ‘gerechtvaardigd belang’ om jouw gegevens te mogen verwerken? Dan maken we een afweging tussen de belangen van Rabobank of een derde en jouw recht op privacy. Onze belangen zijn bijvoorbeeld de volgende:
We wegen ons belang of het belang van derden af tegen jouw belang en jouw recht op privacy. We kijken dan bijvoorbeeld of we niet op andere manier hetzelfde doel kunnen bereiken. En of we alle gegevens nodig hebben. Willen we gevoelige gegevens gebruiken? Of gegevens van kwetsbare personen of kinderen? Dan zal jouw recht op privacy eerder voorgaan en zullen we minder snel jouw gegevens op basis van het gerechtvaardigde belang gebruiken. Soms blijkt uit de wet niet duidelijk welke verplichtingen we precies hebben om jouw gegevens te verwerken. Of staat de verplichting niet in een wet of geldt de wet niet rechtstreeks voor ons, maar verlangt een toezichthouder wel van ons om bepaalde gegevens te verwerken. In zo'n geval zullen we jouw gegevens ook op basis van het gerechtvaardigde belang gebruiken.
Omdat we er belang bij hebben om de financiële sector gezond te houden, gebruiken we gegevens op basis van het gerechtvaardigd belang. Een paar voorbeelden:
Ook anderen kunnen een gerechtvaardigd belang hebben bij het verwerken van jouw gegevens door ons. Bijvoorbeeld als iemand onbedoeld aan jou geld heeft overgemaakt en je wilt dat niet terugbetalen. Of als iemand geld aan jou heeft overgemaakt, je geen producten levert, en er aangifte wordt gedaan. Dan kunnen we je gegevens in sommige gevallen doorgeven aan degene die (per ongeluk) geld aan jou heeft overgemaakt.
Verwerken we jouw gegevens omdat we daar een gerechtvaardigd belang bij hebben? En denk je dat jouw belangen zwaarder wegen? Dan kun je daar bezwaar tegen maken. Hoe je dit doet, lees je bij 'Welke rechten heb ik bij Rabobank?'.
Doel van verwerking
a. Relatie en overeenkomst aangaan
Als je klant wilt worden bij ons, contact met ons opneemt, of als je al klant bent en een nieuw product aanvraagt, hebben we je persoonsgegevens nodig en verwerken we deze.
Zo doen we onderzoek om te beoordelen of we jou als klant kunnen accepteren. Afhankelijk van onze inschatting van je klantprofiel zijn we verplicht om aanvullende en meer gedetailleerde vragen te stellen om een goed klantdossier op te bouwen.
Bij het klant worden stellen we – voor bijna alle producten – je identiteit vast om zo te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. Hierbij kunnen we een kopie van jouw identiteitsbewijs maken.
Om ervoor te zorgen dat een product goed bij je past en bij je blijft passen, gebruiken we soms een profiel. Bijvoorbeeld bij het aanvragen van een hypotheek of een lening. We hebben onderzoek gedaan naar de kenmerken van klanten met betalingsachterstanden, waarbij we ook data van externe partijen zoals BKR kunnen gebruiken. Daarmee ontwikkelen we modellen die we kunnen we een model ontwikkelen dat we kunnen gebruiken als je een hypotheek of een lening aanvraagt of tijdens de looptijd van deze hypotheek of lening. Blijkt op basis van dat model dat je op basis van je profiel een hoger risico loopt? Dan besluiten we mogelijk om jou geen hypotheek of lening te geven of bespreken we alternatieven met je. Heb je al een hypotheek of lening? Dan kunnen we contact met je opnemen om je bestaande hypotheek of lening met je te bespreken.
b. Overeenkomsten en opdrachten uitvoeren
Als je klant bij ons bent, voeren we de ontvangen opdrachten en gesloten overeenkomsten graag goed uit. Dit hebben we immers met jou afgesproken. Daarbij verwerken we persoonsgegevens.
Doe je een betaling? Dan geven we je gegevens door aan een andere bank, als die betrokken is bij de betaling. Soms is ook een andere partij betrokken, zoals Currence iDEAL BV. Ook de ontvanger (begunstigde) van de betaling kan dan jouw betaalgegevens inzien en vastleggen. Zowel iemand die een betaalopdracht geeft als de begunstigde van een betaalopdracht, kan navraag doen naar bepaalde gegevens van de rekening.
c. Veiligheid en integriteit van jou, de bank en de financiële sector
We verwerken jouw persoonsgegevens voor het beschermen van jouw en onze veiligheid en van de financiële sector. Ons doel is ook om fraude, witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan.
Klantonderzoek
We onderzoeken niet alleen bij de start van de klantrelatie of we je als klant kunnen accepteren. Ook tijdens de klantrelatie moeten we onderzoek doen of je nog klant van ons kunt blijven. Dit soort klantonderzoeken voeren we soms ook uit voor andere (financiële) instellingen, bijvoorbeeld op verzoek van een verzekeraar of een onderdeel van Rabobank Groep. Hiervoor verwerken we persoonsgegevens van jou, maar mogelijk ook van derden met wie jij zaken doet. Het transactieverloop op jouw rekening kan bijvoorbeeld aanleiding zijn voor nader onderzoek. Of de personen met wie je zaken doet of de branche waarin je werkt. Afhankelijk van onze inschatting van je risicoprofiel zijn we verplicht om aanvullende en meer gedetailleerde vragen te stellen, zodat we een goed klantdossier kunnen opbouwen.
Incidentenregisters en waarschuwingssystemen
Als je klant bij ons wordt, maar ook als je al klant van ons bent, raadplegen we ons eigen interne waarschuwingssysteem (het IVR), dat van de financiële sector, het Extern Verwijzingsregister (EVR), en het register van de Stichting Fraudebestrijding Hypotheken (SFH).
Niet alle bankmedewerkers raadplegen de gegevens in deze registers zelf. Doet een bankmedewerker een toets in het intern of extern verwijsregister? Dan ziet de toetser alleen dat er een ‘hit’ is, maar niet waarom iemand is opgenomen in het IVR of het EVR. Bij zo’n hit moet de toetser altijd zijn veiligheidsafdeling benaderen voor advies. Als dat nodig is bij een EVR-hit, overlegt de Afdeling Veiligheidszaken van Rabobank met een veiligheidsafdeling van een andere deelnemer aan het Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI) over de aard van de registratie. De Afdeling Veiligheidszaken van Rabobank beoordeelt of de klant een product mag hebben of dienst mag gebruiken op basis van de informatie die zij in haar eigen administratie of het Incidentenregister heeft.
De Afdeling Veiligheidszaken van Rabobank kan informatie, zoals opgenomen in het Incidentenregister, delen met andere financiële instellingen. Dat doen we alleen als dat mag op basis van het PIFI.
We ontvangen ook van overheden lijsten (bijvoorbeeld sanctielijsten) van personen die we moeten vastleggen in onze waarschuwingsregisters. Met deze personen mogen financiële instellingen geen zaken doen of deze personen vragen extra aandacht van de financiële sector.
We kunnen de incidentenregisters en waarschuwingssystemen raadplegen, maar we kunnen jouw persoonsgegevens er ook in vastleggen. Leggen we je gegevens vast in deze registers, dan informeren we je daarover. Behalve als dat niet toegestaan is, bijvoorbeeld omdat de politie ons vraagt je niet te informeren in het belang van hun onderzoek. Ben je het niet eens met deze vastlegging? Dan kun je hiertegen bezwaar maken of vragen jouw gegevens te corrigeren of te wissen .
BKR
Voordat we je een hypotheek of krediet geven, doen we een BKR-toets. En heb je een lening, enige tijd een betalingsachterstand of restschuld bij ons? Dan kunnen we dit doorgeven aan BKR.
Openbare bronnen
We raadplegen bronnen zoals openbare registers, kranten, internet en openbare profielen van jouw sociale media om fraude te voorkomen en de bank te beschermen. Ook kunnen we – om fraude en witwassen te voorkomen - al dan niet geautomatiseerd informatie van publieke websites raadplegen en analyseren.
Fraude, terrorismefinanciering en witwassen
Om fraude, terrorismefinanciering en witwassen tegen te gaan en om jou en ons te beschermen, maken we analyses. Zo kunnen we een profiel maken van jouw gebruikelijke (betaal)gedrag om fraude, witwassen of misbruik met betaalpassen en creditcards te verminderen. Wijkt het gedrag af van jouw gebruikelijke betaalgedrag of zijn er andere (fraude)indicatoren? Dan kan dit reden zijn om betalingen volledig automatisch te blokkeren of op te schorten. Als we dit gedaan hebben, nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
We maken soms ook gebruik van gegevens die je niet in het kader van fraudebestrijding aan ons hebt verstrekt. Bijvoorbeeld het transactieverloop op jouw rekening. Of de kenmerken die je gebruikt om online te bankieren. Zo gaan we – samen met andere banken en andere instellingen – witwassen en terrorismefinanciering tegen. De toezichthouder verlangt dit ook van ons.
Voor het tegengaan van fraude, kan een IBAN-Naam Check worden uitgevoerd. Hiermee wordt gecontroleerd of het nummer dat je hebt ingevuld bij sommige betalingen via internetbankieren of mobiel bankieren overeenkomt met de bij ons bekende naam. Is dat niet het geval, dan ontvang je van ons hierover een melding. Jij bepaalt vervolgens of je de betaalopdracht toch geeft of aanpast. Deze IBAN-Naam Check kan ook uitgevoerd worden voor andere partijen in verband met het voorkomen, ontdekken en bestrijden van misbruik van het betalingsverkeer.
Bij het bestrijden van cybercrime en hacks geven we gegevens van jou door aan partijen die zich bezighouden met cybercrime. Dit doen we als we zien dat jouw veiligheid of die van de financiële sector mogelijk in gevaar is. We doen dit alleen als we met deze partijen afspraken hebben gemaakt over zorgvuldig gebruik van je gegevens.
We maken opnamen en kunnen deze vastleggen, bijvoorbeeld van telefoongesprekken, e-mailverkeer, camera’s en chatsessies. We doen dit in het kader van fraudeonderzoek. Zo maken we camerabeelden om pinpasfraude te voorkomen. We doen dit ook als we daartoe wettelijk verplicht zijn, voor het leveren van bewijs, voor kwaliteitsbewaking en voor trainings-, coachings- en ontwikkelingsdoeleinden.
d. Ontwikkeling en verbetering van producten en diensten
We verbeteren onze producten en diensten voortdurend. Dit doen we voor onszelf, onze klanten en andere partijen.
e. Relatiebeheer, promotie- en marketingdoeleinden
We verwerken jouw persoonsgegevens voor relatiebeheer, promotie en marketing. Hierbij maken we gebruik van gegevens die we rechtstreeks van jou hebben gekregen zoals je saldogegevens of gegevens die we indirect via cookies ontvangen zoals jouw klikgedrag op onze website. Maar ook van gegevens die niet rechtstreeks van jou zijn verkregen, zoals openbare registers (denk aan KVK), openbare bronnen (zoals het internet) en andere partijen (zoals databrokers).
Wil je niet dat we jouw gegevens gebruiken voor ‘direct marketing’ via post, mail, telefoon, de Rabo App of internetbankieren? Ga dan naar rabobank.nl/jerechten.
Onder ‘Recht op bezwaar tegen direct marketing’ lees je hoe je je kunt afmelden.
f. Overeenkomsten met leveranciers en andere partijen waar we mee samenwerken aangaan en uitvoeren
Als je voor je werk contact hebt met ons, kunnen we jouw persoonsgegevens verwerken. Bijvoorbeeld om vast te stellen of je jouw bedrijf mag vertegenwoordigen. Of om je toegang te geven tot onze kantoren, onze online diensten of applicaties. Als dat nodig is, raadplegen we incidentenregisters en waarschuwingssystemen. Dat doen we voorafgaand aan, maar ook tijdens de overeenkomst, in het kader van screening. We kunnen je persoonsgegevens ook verwerken om onze zakelijke relaties met je te beheren als we je bijvoorbeeld uitnodigen voor een bijeenkomst of om jouw mening te vragen over onze producten en diensten.
g. Wettelijke verplichtingen nakomen
Wetgeving
Op basis van (internationale) wet- en regelgeving moeten we veel gegevens over jou verzamelen, analyseren en soms ook doorgeven aan (Europese) overheidsinstanties. We moeten ons houden aan wetgeving om financiële producten en diensten aan te mogen bieden, zoals de Wet op het financieel toezicht. We verwerken persoonsgegevens ook om te voldoen aan onze zorgplicht.
We moeten ons daarnaast houden aan wetgeving om fraude, criminaliteit en terrorisme tegen te gaan, zoals de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Op basis van deze wet stellen we bijvoorbeeld door klantonderzoek vast wie de uiteindelijke belanghebbende(n) is van een organisatie waar we een relatie mee hebben. Ook doen we onderzoek als je een bepaald vermogen hebt, of als er een ongebruikelijke transactie op jouw rekening plaatsvindt. Een ongebruikelijke transactie moeten we doorgeven aan de bevoegde opsporingsinstantie. Wij kunnen hierbij samenwerken met andere banken.
Wij zijn verplicht om bij de acceptatie van zakelijke klanten de uiteindelijk belanghebbende van een organisatie te controleren in het door de Kamer van Koophandel bijgehouden UBO-register. Klopt de informatie die wij hebben niet met de gegevens die zijn vastgelegd in het UBO-register, dan moeten wij de verschillen melden aan de Kamer van Koophandel.
De Belastingdienst, de politie en het Openbaar Ministerie, maar bijvoorbeeld ook inlichtingendiensten, kunnen gegevens bij ons opvragen. We hebben dan de wettelijke verplichting mee te werken aan onderzoeken en gegevens over jou door te geven. Ook kunnen wij samenwerkingsverbanden sluiten met bijvoorbeeld de politie en het Openbaar Ministerie om (grootschalige) fraude, witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan.
Risicomodellen
Europese regels verplichten ons risicomodellen te maken als je een lening of krediet aanvraagt of hebt gekregen. Hiermee bepalen we welke risico’s wij lopen en hoe groot de buffer is die we moeten aanhouden. Daarvoor verwerken we binnen de Rabobank Groep jouw persoonsgegevens.
We zijn wettelijk verplicht om deze (risico)modellen te gebruiken voordat wij je een krediet aanbieden. Ook bij het vaststellen van de prijs bij een zakelijke financiering gebruiken we deze modellen om te voorkomen dat je jouw financiering niet of niet op tijd kunt terugbetalen. Hierbij kunnen we gebruik maken van profilering en technieken om besluiten (bijna) volledig geautomatiseerd te nemen.
De risicomodellen voorspellen ook de kans dat je een betalingsachterstand krijgt. Hierdoor kunnen we, bijvoorbeeld in overleg met jou, eventuele betalingsproblemen voorkomen of sneller aanpakken. We verwerken hiervoor dan jouw persoonsgegevens. Dit doen we om omdat we zo uitvoering geven aan onze overeenkomst met jou, omdat we dit wettelijk verplicht zijn, maar ook omdat er een gerechtvaardigd belang voor ons is.
Gegevens verstrekken aan de overheid
Wet- en regelgeving kan ons er ook toe verplichten om (geanalyseerde) gegevens over jou – al dan niet geautomatiseerd - aan een overheidsinstelling, een belastingautoriteit of aan een toezichthouder binnen of buiten Nederland door te geven. Bijvoorbeeld aan de Autoriteit Financiële Markten, de Europese Centrale Bank of De Nederlandsche Bank. Zo moeten wij via het verwijzingsportaal bankgegevens bijvoorbeeld gegevens verstrekken aan onder meer opsporingsautoriteiten en de Belastingdienst.
We moeten soms gegevens van je verstrekken aan de Nederlandse of een buitenlandse belastingautoriteit, omdat we moeten voldoen aan wettelijke verplichtingen en verdragen. Zo kan de Belastingdienst in het kader van een betalingsvordering gegevens bij ons opvragen.
Maken en vastleggen van opnamen
We maken opnamen en kunnen deze vastleggen, bijvoorbeeld van telefoongesprekken, e-mailverkeer en chatsessies of camerabeelden bij kantoren en geldautomaten. Dit doen we om aan wettelijke verplichtingen te voldoen, bijvoorbeeld in het kader van de beleggingsdienstverlening. We kunnen dit ook doen voor het leveren van bewijs, kwaliteitsbewaking, fraudebestrijding en -onderzoeken voor het trainen, coachen en ontwikkelen van medewerkers.
h. Voor de uitvoering van bedrijfsprocessen, managementrapportages en intern management
Ken je klant
Als dienstverlener vinden we het belangrijk en is het noodzakelijk dat we een goed overzicht hebben van onze klantrelaties. Daar hoort ook bij dat we weten met wie jij samenwerkt. Ook daarvoor verwerken we gegevens van jou, maar mogelijk ook van derden met wie je zaken doet.
Vaststellen kredietrisico bij leningen en kredieten
Aan het geven van leningen en kredieten zit een kredietrisico. We moeten vaststellen wat dat risico is, zodat we kunnen vaststellen welke buffer we moeten aanhouden. Daarvoor verwerken we jouw lening- en kredietgegevens.
Overdracht van vorderingen
Soms dragen we vorderingen op jou over aan een ander. Bijvoorbeeld je hypothecaire lening. Bij zulke overdrachten worden persoonsgegevens verwerkt. Mogelijk moeten we voorafgaand aan zo’n overdracht jouw persoonsgegevens ter beschikking stellen aan een potentiële overnamekandidaat. Als de vorderingen overgedragen zijn, verwerkt ook die andere partij jouw persoonsgegevens. We spreken met zo’n andere partij af dat deze voldoet aan wet- en regelgeving over bescherming van persoonsgegevens. Dit geldt ook bij contractovername, fusie of splitsing.
Audits en onderzoeken
We gebruiken je gegevens ook voor onderzoek door onze in- en externe audits of een derde partij die wordt ingeschakeld, bijvoorbeeld om te onderzoeken of nieuwe regels goed zijn ingevoerd, om te bepalen of onze klanten schade hebben geleden, of om risico’s in kaart te brengen.
Verbeteren van onze eigen bedrijfsprocessen
We gebruiken gegevens ook om onze bedrijfsprocessen in kaart te brengen en te verbeteren. En om managementrapportages te maken, zodat we je beter kunnen helpen of onze processen efficiënter kunnen maken. Ook moeten wij de door ons gebruikte modellen laten valideren. Als dat kan, pseudonimiseren we eerst jouw gegevens.
i. Voor archivering, wetenschappelijk of historisch onderzoek of voor statistische doelen
We mogen jouw persoonsgegevens ook verwerken als dit nodig is voor archivering in het algemeen belang, voor wetenschappelijk of historisch onderzoek of voor statistisch onderzoek of doelen. Rabobank doet ook onderzoek om haar positie in de markt te bepalen en te verbeteren. Dit wordt onder meer gedaan door onze eigen research afdeling. Zij meten bijvoorbeeld hoe de economie zich ontwikkelt. Daarover wordt ook gepubliceerd.
Soms werken samen met onderzoeksinstituten en universiteiten. In al deze gevallen zullen we, als dat mogelijk is, jouw gegevens eerst pseudonimiseren, zodat de gegevens niet naar jou te herleiden zijn.
We bewaren jouw gegevens niet langer dan nodig is voor de doelen waarvoor we ze hebben verzameld of de doelen waarvoor we deze hergebruiken. We hanteren een bewaarbeleid. Daarin is vastgesteld hoe lang we gegevens bewaren. Dit is in de meeste gevallen 7 jaar na het einde van de overeenkomst of jouw relatie met Rabobank. Soms is deze termijn langer. Bijvoorbeeld als de toezichthouder dat van ons vraagt in het kader van risicomodellen. Soms hanteren we kortere bewaartermijnen. Gegevens van een betaalopdracht bewaren we bijvoorbeeld meestal maar twee jaar. Camera-opnamen bewaren we maar 4 weken.
We kunnen gegevens in specifieke situaties langer bewaren dan de door ons vastgestelde bewaartermijn voorschrijft. Bijvoorbeeld als justitie camerabeelden opvraagt, dan bewaren we de beelden langer dan 4 weken. Of als je een klacht hebt ingediend waardoor het nodig is om de onderliggende gegevens langer te bewaren.
Als we de gegevens niet langer nodig hebben voor de doelen zoals omschreven in 6a tot en met h kunnen we de gegevens wel nog bewaren voor archivering, om te gebruiken bij juridische procedures of voor historische of wetenschappelijke onderzoek of statistische doeleinden.
Bijzondere persoonsgegevens, strafrechtelijke gegevens en het BSN zijn gevoelige gegevens. Bijzondere persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld gegevens over je gezondheid, biometrische gegevens, etnische gegevens of gegevens betreffende ras.
Als je wilt, kunnen we voor identificatie en authenticatie biometrische gegevens, zoals je vingerafdruk of een gezichtsscan gebruiken.
Verder verwerken we bijzondere persoonsgegevens als dat wettelijk toegestaan is, omdat je deze gegevens zelf openbaar hebt gemaakt, of met jouw toestemming. Bijvoorbeeld als je ons vraagt vast te leggen dat je slechtziend bent, omdat je dan brailleafschriften wilt ontvangen. We vragen dan jouw toestemming om deze gegevens vast te leggen.
Geef je ons toestemming om bijzondere persoonsgegevens over jou vast te leggen? Of maak je deze gegevens zelf openbaar? Wij verwerken deze gegevens alleen als dit noodzakelijk is voor onze dienstverlening. Je kunt de toestemming voor vastlegging altijd intrekken. Neem hiervoor contact op met Rabobank.
Gegevens van kinderen onder de 16 jaar verwerken we als zij een product van ons afnemen of als de gegevens in het kader van een product aan ons verstrekt worden. Als dat nodig is, vragen wij toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger om gegevens van kinderen verder te verwerken. Bij een betaling naar een Rabobank-rekening vanaf een rekening van een minderjarige bij een andere bank, worden ook gegevens van minderjarigen verwerkt in het kader van het betalingsverkeer.
We nemen deel aan incidentenregisters en waarschuwingssystemen van de financiële sector en hiervoor verwerken wij strafrechtelijke gegevens. Dat doen we om onze belangen en die van financiële instellingen en hun klanten te beschermen. Bijvoorbeeld door fraude op te sporen en gevallen van fraude vast te leggen.
Jouw BSN gebruiken we alleen als dat wettelijk is toegestaan. Bijvoorbeeld om je spaartegoed of de hoogte van jouw lening door te geven aan de belastingdienst.
Uit de transactie-informatie die wij je verplicht moeten geven, en die soms in te zien is door een wederpartij of een externe partij (bijvoorbeeld een rekeninginformatiedienstverlener). kunnen gegevens over je gezondheid, politieke voorkeur of andere bijzondere persoonsgegevens worden afgeleid.
Automatische besluiten zijn beslissingen over jou die genomen worden door computers, en niet (meer) door mensen. Heeft een beslissing nadelige gevolgen voor je? Dan mogen we geen automatisch besluit over je nemen. Behalve als dit in het kader van een overeenkomst van de bank noodzakelijk is, als de wet dit toestaat of als je zelf toestemming geeft. In die situaties heb je recht op overleg met iemand van de bank. En je hebt het recht om bezwaar te maken. Ook kun je ons vragen om het besluit niet meer door computers te laten nemen.
In de volgende situaties maken we soms gebruik van deze volledige automatische besluiten die voor jou gevolgen hebben of waar je last van kunt hebben.
Binnen Rabobank hebben personen alleen toegang tot jouw persoonsgegevens wanneer ze deze vanwege hun functie ook echt nodig hebben. Al deze personen hebben bovendien een geheimhoudingsplicht.
We gebruiken soms gegevens voor een ander doel dan waarvoor we ze gekregen hebben. Dat mag wanneer er tussen beide doelen een nauwe samenhang bestaat.
Sluit je een hypothecaire geldlening bij ons af? Dan kan dit bijvoorbeeld worden doorgegeven aan de verzekeringsafdeling. Die kan dan kijken of dit gevolgen heeft voor jouw verzekeringsportefeuille. Tussen het afsluiten van een hypothecaire geldlening en het onderhoud van de verzekeringsportefeuille bestaat namelijk een nauwe samenhang.
Is er onvoldoende verwantschap tussen het doel waarvoor we de gegevens hebben verkregen en het nieuwe doel? Dan vragen we je om toestemming als we deze gegevens toch willen gebruiken. Je kunt die toestemming ook altijd weer intrekken. Neem hiervoor contact op met Rabobank.
a Binnen de Rabobank Groep
Jouw persoonsgegevens kunnen worden uitgewisseld tussen onderdelen van de Rabobank Groep. Bijvoorbeeld omdat je dat van ons vraagt. Of omdat je ook een product afneemt bij een ander onderdeel van Rabobank. Gegevens waarmee je identiteit is vastgesteld, kunnen bijvoorbeeld ook gebruikt worden door een ander onderdeel van Rabobank waarmee je zaken wilt gaan doen. Ook kunnen we jouw gegevens uitwisselen in het kader van fraudebestrijding, ter voorkoming van witwassen, risicomanagement, interne administratie, voor het verbeteren van de dienstverlening aan jou, en in het kader van de zorgplicht.
Onderdelen van de Rabobank Groep bevinden zich soms in landen buiten de Europese Unie waar minder strenge privacyregels gelden. Delen we jouw gegevens met onderdelen van de Rabobank Groep, waarin Rabobank een meerderheidsbelang heeft? Dan doen we dat alleen als zij zich aan de spelregels van Rabobank houden, de Rabobank Privacy Codes. De Rabobank Privacy Codes gelden als zogenaamde 'bindende bedrijfsvoorschriften'. Hierin is beschreven aan welke spelregels al deze onderdelen van de Rabobank Groep moeten voldoen. De Rabobank Privacy Codes zorgen voor een passend niveau van bescherming van persoonsgegevens. Door die codes gelden voor die onderdelen van Rabobank dezelfde regels en mogen we binnen de Rabobank Groep gegevens delen.
b Buiten de Rabobank Groep
Jouw gegevens worden ook doorgegeven aan andere partijen buiten Rabobank als we daar wettelijk toe verplicht zijn, omdat we een overeenkomst met jou moeten uitvoeren of omdat we een andere dienstverlener inzetten.
Bevoegde (publieke) instanties
We geven jouw persoonsgegevens aan derden door als we daartoe verplicht zijn. Bijvoorbeeld aan (Europese) toezichthouders, zoals de AFM, Autoriteit Persoonsgegevens, DNB, de ECB, de ACM of de Belastingdienst.
In het kader van het Tuchtrecht Banken moeten wij soms persoonsgegevens verstrekken aan de Stichting Tuchtrecht Banken. Ook als je een klacht indient bij het Kifid, een rechter, of de Autoriteit Persoonsgegevens kan het nodig zijn jouw persoonsgegevens te verstrekken.
De Belastingdienst, de politie en het Openbaar Ministerie, maar bijvoorbeeld ook inlichtingendiensten en uitkeringsinstellingen, kunnen gegevens bij ons opvragen. We moeten dan verplicht meewerken aan onderzoeken en gegevens over jou doorgeven.
Als we je een krediet of een lening geven, moeten we in bepaalde gevallen ook gegevens doorgeven aan het BKR. Bijvoorbeeld hoe groot het krediet of de lening is. Of als je niet op tijd betaalt.
Onze dienstverleners
We geven ook gegevens door als dat nodig is om de afspraken met jou na te komen. Bijvoorbeeld in het kader van het betalingsverkeer gebruiken we derde partijen – zoals Swift – om betalingen mogelijk te maken. Bij iDEAL-betalingen is Currence iDEAL BV betrokken. Ook kan het zijn dat bij een betaling aan of via een andere bank binnen of buiten Europa deze bank vraagt om jouw gegevens door te geven. Zo kan deze andere bank aan haar (wettelijke) verplichtingen voldoen. In dat geval kunnen wij – naast de gebruikelijke gegevens die wij verstrekken bij de betaling – ook jouw geboortedatum en geboorteplaats toesturen. Ook kunnen wij gegevens aan andere (financiële) financiele dienstverleners verstrekken als dat nodig is om afspraken die zijn gemaakt tussen Rabobank en deze dienstverleners na te komen of te onderzoeken.
Deze derde partijen en andere banken staan onder toezicht van hun lokale toezichthouder op het gebied van de gegevensbescherming. Dit betekent dat jouw betaal- en transactiegegevens soms worden doorgegeven aan andere partijen in landen die niet hetzelfde beschermingsniveau van persoonsgegevens hebben als de Europese Unie. Worden jouw persoonsgegevens verwerkt in een land met een ander beschermingsniveau? Dan kan dit bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat jouw persoonsgegevens worden gebruikt bij onderzoek door bevoegde nationale autoriteiten van de landen waar de gegevens zich bevinden.
We verstrekken jouw gegevens ook aan andere partijen die we nodig hebben in het kader van onze dienstverlening. Bijvoorbeeld deurwaarders, accountants, incassobureaus, administratiekantoren, consultants en advocaten.
Als je een wettelijke vertegenwoordiger hebt, zoals een meerderjarigenbewindvoerder of een curator, dan kunnen wij jouw gegevens aan je bewindvoerder of curator verstrekken.
Soms kun je zelf het initiatief nemen om je gegevens door te geven aan een andere partij. Bijvoorbeeld:
Tussenpersonen
Als we optreden als tussenpersoon wisselen we persoonsgegevens uit. Dat doen we bijvoorbeeld met een verzekeraar waarbij je via ons een verzekering hebt afgesloten. Wij kunnen van deze verzekeraar ook gegevens van jou ontvangen.
Als je via een tussenpersoon een hypotheek bij ons afsluit, ontvangen wij gegevens over jou via je tussenpersoon en verstrekken we gegevens van jou aan de tussenpersoon.
Zakelijke partners/andere partijen
Soms schakelen we andere partijen/zakelijke partners in als verwerker. Dit heeft tot gevolg dat zij in onze opdracht persoonsgegevens verwerken. Dat doen we alleen als we deze partijen voldoende betrouwbaar vinden. We kunnen alleen andere partijen inschakelen als dit past bij het doel waarvoor we jouw persoonsgegevens hebben verwerkt. Daarnaast kunnen deze andere partijen alleen onze opdracht krijgen als ze bepaalde afspraken met ons maken, aantoonbaar passende beveiligingsmaatregelen hebben genomen, en geheimhouding garanderen.
Zo schakelen wij bijvoorbeeld een drukkerij in die voor ons een klantmailing verzorgt en jouw naam en adresgegevens op enveloppen drukt, of partijen die namens ons advertenties plaatsen in apps en op websites. Of partijen die namens ons een marktonderzoek doen of gegevens voor ons opslaan. Deze derde partijen kunnen ook een IT-leverancier zijn. Ook kunnen we jouw gegevens via een derde partij online (in de cloud) opslaan.
Wij kunnen ook andere partijen als verwerker inschakelen om beter aan onze eigen wettelijke verplichtingen te voldoen. Zo gebruiken wij Transactie Monitoring Nederland om de transactiemonitoring van de banken te verbeteren. Ook wordt door Rabobank een verwerker ingeschakeld om een betere inschatting te kunnen maken van het aantal woningen dat in jouw bezit is. Wij moeten dit weten in het kader van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme .
Als we jouw gegevens doorgeven aan andere partijen buiten de Europese Unie (EU) / Europees Economische Ruimte (EER), nemen we extra maatregelen om je gegevens te beschermen. Niet in alle landen buiten de EU gelden dezelfde regels om jouw gegevens te beschermen zoals dat binnen Europa verplicht is. Gebruiken we derde partijen buiten de EU/EER, dan beoordelen we zo goed mogelijk of dat veilig genoeg kan. Voor sommige landen heeft de Europese Commissie bepaald dat dat er sprake is van een ‘adequaat’ niveau van bescherming van persoonsgegevens. Voor andere landen geldt dat we de door de Europese Commissie goedgekeurde contractuele afspraken gebruiken.
Daarnaast treffen we als dat nodig is aanvullende (veiligheids)maatregelen.
a Recht op informatie
Met dit Privacy Statement informeren we je over wat we doen met jouw gegevens. Soms moeten we meer informatie geven. Bijvoorbeeld als we je gegevens vastleggen in onze incidentenregisters. Dan informeren we je, als dat is toegestaan, apart door middel van een brief, een bericht in jouw berichteninbox of op een andere door ons gekozen wijze.
b Recht op inzage en rectificatie
Je kunt ons vragen of en welke persoonsgegevens we van jou verwerken. Is dat het geval, dan kunnen we je inzage geven in de persoonsgegevens die we van je hebben verwerkt. Vind je dat jouw persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn verwerkt? Dan kun je ons vragen om de gegevens te wijzigen of aan te vullen (rectificatie).
c. Recht op het wissen van persoonsgegevens
Je kunt ons vragen om gegevens die we van jou hebben vastgelegd te wissen. Wij hoeven dat niet altijd te doen. En soms mogen wij dit zelfs niet doen. Bijvoorbeeld als wij jouw gegevens vanwege wettelijke verplichtingen nog moeten bewaren.
d. Recht op beperking
Je kunt ons vragen de persoonsgegevens die we van jou verwerken tijdelijk te beperken. Dat betekent dat we tijdelijk minder gegevens van je verwerken.
e. Recht op dataportabiliteit (overdraagbaarheid van gegevens)
Je hebt het recht ons te vragen om gegevens die je in het kader van een contract met ons of met jouw toestemming aan ons hebt verstrekt in een gestructureerde en machine-leesbare vorm te verkrijgen of over te dragen aan een andere partij. Vraag je om gegevens rechtstreeks over te dragen aan een andere partij? Dat kan alleen als dat technisch mogelijk is. Sommige gegevens die je aan ons hebt verstrekt, kun je zelf verkrijgen. Je transactiegegevens kun je bijvoorbeeld via onze online diensten raadplegen.
f. Recht van bezwaar tegen verwerking van je gegevens
Verwerken we jouw gegevens omdat we daar een gerechtvaardigd belang bij hebben? Dan kun je daar bezwaar tegen maken, waarbij je aangeeft waarom je bezwaar maakt. Daarna maken we een nieuwe afweging om te bepalen of jouw gegevens inderdaad niet meer voor dat doel gebruikt mogen worden. We staken de verwerking als jouw belang zwaarder weegt dan ons belang. We laten je onze beslissing weten en op basis van welke argumenten we die genomen hebben.
g. Recht van bezwaar tegen direct marketing
Je hebt het recht ons te vragen jouw gegevens niet langer te gebruiken voor direct marketing, ook als je alleen bezwaar hebt tegen benadering via een specifiek kanaal. Bijvoorbeeld als je wel via e-mail aanbiedingen wilt blijven ontvangen, maar niet meer telefonisch benaderd wilt worden. We zorgen er dan voor dat je niet langer benaderd wordt via dat betreffende kanaal.
Op rabobank.nl/je-rechten staat per recht beschreven hoe je hiervan gebruik kunt maken. Soms kun je al direct gebruik maken van je rechten. Zo regel je het recht van bezwaar tegen direct marketing zelf in de Rabo App of Rabo Online Bankieren. Als dit niet mogelijk is, kun je een verzoek indienen via het online formulier.
Heb je een verzoek aan ons gedaan? Dan zullen we dat beantwoorden binnen één maand nadat we het hebben ontvangen.
Soms vragen we je jouw verzoek om inzage verder te preciseren. Bijvoorbeeld als je ons vraagt om inzage in gespreksopnamen. We kunnen je dan vragen naar zoektermen, zoals tijdstip en nummer waarmee gebeld is. In zeer specifieke gevallen kunnen we de termijn waarbinnen we reageren verlengen tot maximaal drie maanden. We houden je dan op de hoogte over de voortgang van je verzoek.
We kunnen je vragen om naar de bank te komen om jezelf identificeren als je bij ons een verzoek doet. Bijvoorbeeld om inzage en dataportabiliteit. We willen namelijk zeker weten dat we jouw gegevens aan de juiste persoon verstrekken. Twijfelen we of we de gegevens veilig aan je kunnen sturen? Ook dan kunnen we je vragen naar de bank te komen om jouw gegevens op te halen.
Soms komen we niet aan jouw verzoek tegemoet. Bijvoorbeeld omdat dan de rechten van anderen worden geschaad, of omdat dit niet mag van de wet of de politie, het Openbaar Ministerie of een andere overheidsinstantie. Of omdat we een belangenafweging hebben gemaakt, waarbij het belang van Rabobank of anderen om de gegevens te verwerken zwaarder weegt. Dan laten we je dat ook weten. Passen we jouw gegevens aan? Of wissen we je gegevens op jouw verzoek? Dan laten we dit weten. En daar waar mogelijk informeren we ook de ontvangers van jouw gegevens hierover.
Heb je een algemene vraag of klacht over de verwerking van persoonsgegevens? Neem dan contact op met Rabobank. Je kunt ook online een klacht indienen.
Binnen de bank hebben wij een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld. Deze houdt toezicht op de toepassing en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ben je ontevreden over de manier waarop je vraag of klacht door ons is afgehandeld? Dan kun je contact opnemen met deze functionaris via dpo@rabobank.nl. Uiteraard kun je je vraag of klacht ook indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Ja, ons Privacy Statement kan wijzigen. Dit gebeurt af en toe, bijvoorbeeld als er nieuwe gegevensverwerkingen zijn en deze wijzigingen voor jou van belang zijn. De meest actuele versie van ons Privacy Statement vind je steeds op deze pagina.
In de laatste versie van het Privacy Statement (juli 2021) hebben we een aantal wettelijke wijzigingen verwerkt, zoals de introductie van het UBO-register. Daarnaast hebben we aanpassingen gedaan als gevolg van nieuwe producten en diensten. Denk daarbij aan de introductie van 06-betalen en het ledenportaal in de Rabo App. Ook hebben we sommige teksten verduidelijkt.
Hulp nodig?
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.
Of kies hier het gewenste nummer
Voor wijzigingen en vragen over je zorgverzekering, ZorgActief of ZorgCompact