Voorbeeld 1: e-mail over corona
Zo zie je dat dit bericht niet klopt:
Het afzendadres is niet van Rabobank.
De mail bevat vreemde tekst, bijvoorbeeld in een andere taal.
De link verwijst niet naar een webadres van Rabobank.
Ga direct naar:
Hier vind je voorbeelden van phishingberichten. Je ziet de trucs die internetcriminelen uithalen om je te misleiden. De lijst is niet volledig. Heb je een bericht gekregen dat niet lijkt op een van de voorbeelden en vertrouw je het toch niet? Klik dan niet op linkjes en meld het bericht.
Het afzendadres is niet van Rabobank.
De mail bevat vreemde tekst, bijvoorbeeld in een andere taal.
De link verwijst niet naar een webadres van Rabobank.
Het retouradres is niet van Rabobank.
De instructie in de brief klopt niet: we vragen niet om passen retour te sturen.
De knipinstructie maakt de chip in de betaalpas niet onbruikbaar. Knip altijd de chip door als je een pas onbruikbaar wilt maken.
De link verwijst niet naar een webadres van Rabobank.
Het afzendadres is niet van Rabobank.
We vragen je nooit telefonisch, via mail, WhatsApp of sms een nieuwe betaalpas aan te vragen.
De link verwijst niet naar een webadres van Rabobank. Je controleert de link door over de tekst de bewegen met je muis, zonder te klikken. Op een smartphone druk je lang op de linktekst, totdat er een menu verschijnt met daarin de echte link.
De link verwijst niet naar een webadres van Rabobank.
Heb je een e-mail, sms of Whatsapp ontvangen en je weet niet zeker of dit bericht van ons komt? Als je niets hebt geopend of nergens op hebt geklikt, hoef je meestal niets te doen. Weet je het niet zeker of heb je op een link geklikt? Doorloop onze checklist en we leggen uit wat je moet doen.