
Fraude herkennen
Criminelen vissen op allerlei manieren naar je persoonlijke gegevens. Ze willen bijvoorbeeld je pincode, pasnummer, inlogcode of signeercode. Hoe herken je een phishing-bericht eigenlijk?

Phishing: vissen naar gegevens
Bij phishing proberen criminelen je pincode, pasnummer, inlogcode of signeercode te krijgen. Ze sturen je daarom een bericht met een link naar een valse website waarop je de gegevens kunt invullen. Doe dit niet.
Wij vragen je nóóit via een e-mail, sms of ander bericht om:
Krijg je een kleurcode toegestuurd?
Wij sturen je nóóit via e-mail, sms of ander bericht een kleurcode of QR-code om te scannen.

Spoofing: doen alsof je iemand anders bent
Met spoofing doen criminelen net alsof ze iemand anders zijn. Door slimme trucjes kunnen criminelen hun telefoonnummer of de afzender van een sms er anders uit laten zien. Zo lijkt het voor de ontvanger net alsof een sms, WhatsApp-bericht of telefoongesprek van de Rabobank komt.
Controleer altijd eerst of het bericht wel echt is. Krijg je een telefoontje van iemand die zegt van onze klantenservice te zijn? Geef dan nooit je gegevens af en doe geen overboekingen. Stel vragen, wees kritisch en hang de telefoon op als je het niet vertrouwt.

Vals betaalverzoek
Je hebt een betaalverzoek met het Rabobanklogo of een Tikkie ontvangen terwijl je dat niet verwachtte. Controleer dan eerst de link.
https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek
https://www.tikkie.me
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.
Of kies hier het gewenste nummer