Zo herken je een phishing-mail of valse sms
Is de link (URL) echt?
Het bericht bevat een link naar een valse website. Je wordt gevraagd om gegevens of beveiligingscodes in te vullen. Lees hieronder meer over het herkennen van de juiste URL.
Word je onder druk gezet?
In het bericht wordt aangegeven dat als je niet snel reageert, bijvoorbeeld je rekening geblokkeerd zal worden.
Wat wordt gevraagd?
Wij vragen je nóóit via een e-mail, sms of ander bericht om:
Krijg je een kleurcode toegestuurd?
Wij sturen je nóóit via e-mail, sms of ander bericht een kleurcode of QR-code om te scannen.
Zo herken je een echte link van Rabobank
- Check waar de link in je bericht naar toe gaat
Ga met je cursor over de link en de URL (het webadres), van de website waar je naar toe gaat verschijnt. Soms zie je de URL direct bij de link, soms links onder in je scherm. - Check of de URL echt is
In een URL staat het belangrijkste deel altijd voor de eerste '/'. Bij een URL van de Rabobank staat vóór deze eerste ‘/’ altijd: rabobank.nl.
Voorbeelden
Goede URL: https://www.rabobank.nl/particulieren
Foute URL: https://www.rabobank.nl.nu/
Voorbeelden valse berichten
We hebben een paar voorbeelden verzameld van phishing via e-mail en sms. Daarbij leggen we uit waar je op moet letten als je een bericht ontvangt.
Misbruik melden
Heb je het idee dat je geld bent verloren door phishing? Meld dit dan.
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.
Of kies hier het gewenste nummer