Spoofing
Criminelen bedenken steeds nieuwe manieren om te ontdekken wat je persoonlijke gegevens zijn om zo bij je geld te stelen. Dit heet fraude. Bij verschillende vormen van fraude via de telefoon gebruiken criminelen een techniek die spoofing heet. Daarmee lijkt het alsof ze bellen vanaf het nummer van Rabobank, terwijl dat niet zo is.
Afzender maskeren
Bij spoofing verbergt de crimineel wie het bericht echt stuurt. Meestal gaat het om telefoonnummers, waardoor een telefoontje, sms'je of WhatsAppbericht van Rabobank lijkt te komen terwijl dat niet zo is. Maar criminelen doen dit ook met e-mailadressen of website linkjes.
Website
Bij websites gebruiken de criminelen vaak een adres dat heel erg lijkt op het echte adres, maar net iets verschilt. Bijvoorbeeld door een nul in plaats van de letter o te gebruiken. Of een hoofdletter I (van i dus) in plaats van de kleine letter l (L). Zeker als je snel leest lijkt er zo niet veel mis met '0pIetten'. Maar er staat dus eigenlijk 'nulpietten'.
Telefoon
Spoofing van telefoonnummers werkt anders. Daarbij staat er echt het nummer van de bank op je scherm als de crimineel belt. Het is een verraderlijke techniek, want je kunt er dus niet achterkomen of je wel echt iemand van de bank aan de lijn hebt door het nummer te controleren. Geef dus niet zomaar persoonlijke gegevens en stel kritische vragen. Of hang op en bel zelf naar het nummer van de bank dat je kent.
Omgekeerd werkt spoofing namelijk niet: als je ons belt op ons nummer bel je ook echt met Rabobank. Bel dus wel altijd het nummer dat je van ons kent, bij voorkeur door te bellen via de Rabo App.
Spoofing en andere vormen van fraude
Bij andere vormen van fraude gebruiken oplichters bij het eerste contact vaak spoofing. Denk dan bijvoorbeeld aan:
Misbruik melden
Ben je slachtoffer van spoofing? Meld dit dan.