Bankhelpdeskfraude

Belt iemand die zegt bij Rabobank te werken, en zegt die dat je geld niet veilig is? En die persoon wil je helpen om je geld te beschermen? Of die wil helpen door op afstand op je computer mee te kijken? Hang direct op! Dit is bankhelpdeskfraude.

Criminelen doen alsof ze bij Rabobank werken

Criminelen gebruiken het telefoonnummer van Rabobank en de naam van onze medewerkers om jouw geld te stelen. Trap hier niet in! Rabobank zal ook nooit zonder dat je hierom hebt gevraagd bij je thuis langskomen om je betaalpas op te komen halen.

Wij zullen je nooit vragen om:

    je betaalpas op te sturen of mee te geven je beveiligingscodes door te geven geld over te boeken via een link in een e-mail of sms in te loggen in internetbankieren een kleurcode te scannen die je van iemand anders hebt gekregen software te downloaden zodat we op afstand je computer kunnen overnemen. Voorbeelden van software om je computer over te nemen zijn Teamviewer, LogMeIn en Anydesk

Je bank bellen om een betaalrekening te deblokkeren?

Stel:

Een medewerker van een bank, de politie of een andere (financiële) organisatie belt jou. Die persoon zegt dat je geld op je bankrekening in gevaar is en dat je je geld moet beschermen.

Fraudeurs weten dat de bank jouw betaalrekening blokkeert bij een verdachte overboeking. Als 'nepmedewerker' overtuigen ze je om je de bank te bellen om te zeggen dat de overboeking betrouwbaar is en dat je wil dat de bank stopt met je rekening te blokkeren. Zo kan de fraudeur verder met jou op te lichten en ben jij je geld kwijt.

Trap er niet in!

Belt er iemand die zegt dat je geld niet veilig is en dat je actie moet ondernemen? Hang op en bel ons voordat je iets doet!

Hoe herken je bankhelpdeskfraude?

In de video leggen we uit hoe je bankhelpdeskfraude kunt herkennen. Met onze tips weet je hoe je deze vorm van fraude herkent en voorkomt. Bekijk de video hiernaast of met ondertiteling op YouTube.

Misbruik melden

Ben je slachtoffer van bankhelpdeskfraude? Meld dit dan.