Veelgestelde vragen autoverzekering

Wat is verzekerd?

Mijn autoruit is stuk. Is dit verzekerd?

Een sterretje of breuk in je autoruit? Dat is vervelend. Gelukkig kost het niets als jouw auto WA + Beperkt Casco (WA plus) of WA + Volledig Casco (allrisk) verzekerd is. Je kunt de ruit laten vervangen door een herstelbedrijf dat is aangesloten bij de FOCWA of BOVAG. Interpolis betaalt de reparatiekosten. De hoogte van je korting blijft hetzelfde als je de ruitschade laat repareren. Deze schade heeft dus geen gevolgen voor je schadevrije jaren.

Heb je schade aan het panoramadak van je auto? Dan valt dit niet onder schade aan ruiten. Dit betekent dat deze schade mogelijk gevolgen heeft voor je schadevrije jaren.

Is jouw auto alleen WA verzekerd? Dan is ruitschade niet verzekerd.

Zijn mijn auto-accessoires verzekerd?

Als jouw auto WA + beperkt Beperkt Casco (WA plus) of WA + volledig Volledig Casco (allrisk) is verzekerd, zijn accessoires meeverzekerd. Wel moeten de accessoires zich in of op de auto bevinden. Heb je alleen een WA-autoverzekering dan zijn jouw accessoires niet verzekerd.

Voorbeelden van accessoires zijn: radio, schuifdak, spoiler, speciale velgen, trekhaak, gastank, skibox, daktent, fietsenrek/twinnyload, carwrapping, autolak, dakkoffer, seizoensmatige accessoires (behalve winterbanden), mover en airconditioning.

Is diefstal van inboedel uit mijn auto verzekerd?

Je bagage is verzekerd tot € 250 per gebeurtenis op je autoverzekering. Je auto moet dan wel WA + Beperkt Casco (WA plus) of WA + Volledig Casco (all-risk) verzekerd zijn. Zorg er voor dat de auto op slot is. En dat je bezittingen uit het zicht liggen. 

Diefstalgevoelige bezittingen zijn niet verzekerd, zoals: geld, telefoon, laptop, fototoestel, dvd-speler, tablet, paspoort, horloge en sieraden.

Je spullen zijn ook verzekerd op de Interpolis BuitenDdeDeur verzekering® (binnen Nederland) zolang je niet op vakantie bent. Wil je ook de bagage tijdens je vakanties verzekeren? Kies dan voor een Doorlopende Reisverzekering met de dekking ‘Bagage’.

Mijn passagier veroorzaakt schade. Ben ik verzekerd?

Ja. Als jouw passagier bijvoorbeeld schade veroorzaakt bij het openen van het portier aan een andere auto. Deze schade is gedekt op de WA-verzekering van jouw auto.

Veroorzaakt jouw passagier schade aan jouw eigen auto? Dan ben je verzekerd als je de dekking WA + Volledig Casco (allrisk) hebt. Het claimen van deze schade heeft gevolgen voor je bonusmaluskorting en heeft daarmee invloed op de hoogte van je korting. Bonusmaluskorting is de korting die je ontvangt doordat je schadevrij rijdt.

Heb je alleen een WA-verzekering? Dan kun je de schade verhalen op de (verzekering van de) passagier. Dit is niet mogelijk als de passagier je kind of echtgeno(o)t(e) is. De 'veroorzaker' is dan een medeverzekerde op dezelfde aansprakelijkheidsverzekering.

Is mijn auto verzekerd als ik ‘m uitleen?

Ja. Je hebt bij het uitlenen of delen van je auto dezelfde dekking als wanneer je zelf deze schade veroorzaakt. Schade die deze persoon veroorzaakt aan anderen, wordt vergoed als je auto WA verzekerd is. En schade aan jouw eigen auto wordt vergoed als je auto WA + Beperkt Casco (WA plus) of WA + Volledig Casco (all-risk) verzekerd is. Je bent niet verzekerd als je de auto verhuurt.

Wat te doen bij autoschade?

Wat moet ik doen bij een ongeluk?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Je kunt een aanrijding op de snelweg veroorzaken. Of per ongeluk met jouw auto tegen een paaltje rijden. Heb jij of een ander schade? Interpolis staat voor jou klaar.

Lees op Interpolis.nl wat je het beste kunt doen

Mijn autoschade is niet verzekerd. Wat nu?
  • Zoek zelf een geschikte reparateur en betaal de kosten zelf.
  • Je hoeft niets door te geven aan je verzekeraar.
  • Bewaar wel altijd de bonnetjes van de reparatiekosten voor de garantie. 

Wil je voorkomen dat je schade krijgt die je zelf moet betalen? Bekijk dan of een uitgebreidere dekking van je Interpolis Autoverzekering interessant voor jou is.

Waar kan ik mijn autoschade laten herstellen?

Je mag zelf kiezen waar je jouw auto laat herstellen. Je kunt naar Interpolis bellen en met hen overleggen. Interpolis heeft een groot netwerk van aangesloten herstelbedrijven. Daar zit ook een groot aantal merkdealers bij. Deze bedrijven zijn geselecteerd op kwaliteit en klantvriendelijkheid. Kies je een van deze bedrijven? Dan heeft dat een aantal voordelen. Je krijgt bijvoorbeeld 4 jaar garantie op de reparatie en een leenauto tijdens het herstel.

Lees hier meer over autoherstel en vind een aangesloten hersteller

Overige veelgestelde vragen

Ik ben 17 en heb mijn rijbewijs. Kan ik mijn auto verzekeren?

Je kunt helaas geen eigen autoverzekering afsluiten totdat je 18 jaar bent. Het is wel mogelijk om de auto op de Interpolis Alles-in-één-Polis® van je ouders te verzekeren. Je moet dan wel thuis wonen. Als je het meeste in de auto rijdt dan moet je als regelmatige bestuurder op de autoverzekering worden aangegeven. Je ouders kunnen dit online of telefonisch regelen.

Ik heb schade door mijn caravan of aanhanger. Wat nu?

Schade door je caravan of aanhanger die is gekoppeld aan jouw auto, is verzekerd met de Interpolis Autoverzekering. Bel Interpolis om de schade te melden.

Is een autoalarm verplicht?

Is de cataloguswaarde van jouw auto meer dan € 75.000 en is de auto jonger dan 5 jaar? Dan is een autoalarm van klasse 4 met jammingdetectie verplicht voor dekking tegen diefstal. Bij een lagere cataloguswaarde is het niet verplicht, maar kan het wel effectief zijn. In Nederland wordt elke 2 minuten een auto opengebroken. Vaak zijn dieven uit op waardevolle spullen in de auto en soms wordt de auto zelf meegenomen. Een autoalarm is een effectief middel om autodiefstal, inbraak of joyriding te voorkomen.

Kan ik mijn autoverzekering schorsen?

Een kenteken kan geschorst worden. Bijvoorbeeld als je in het buitenland verblijft of omdat je in de winter niet in je cabrio rijdt. Door het schorsen van een kenteken, verliest de auto zijn verzekeringsplicht. En je hoeft dan ook geen wegenbelasting te betalen. Als de schorsing wordt opgeheven, is er direct weer een verzekeringsplicht.

Ik ben mijn autosleutel kwijt. Wat nu?

Het is vervelend als je je autosleutel kwijt bent. Heb je nog een reservesleutel? Dan kun je een nieuwe sleutel laten maken. Dit is niet goedkoop, door alle techniek die tegenwoordig in sleutels zit. Als je geen reservesleutel hebt, kun je de dealer bellen. Een servicemonteur kan met speciale computerapparatuur de auto openen en een nieuwe sleutel voor je inprogrammeren.

Zijn je autosleutels gestolen en heb je de Interpolis Autoverzekering met WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco? Dan vergoedt Interpolis een vervangende sleutel en het laten vervangen van het slot, zonder gevolgen voor de no-claimkorting. Doe voor de schademelding altijd eerst aangifte bij de politie, zo snel mogelijk na de diefstal.

Tips voor je autoverzekering

Elke dag krijgt Interpolis tientallen autoschadeclaims binnen. Schade door een ongeluk, een inbraak of een diefstal: het kan jou ook gebeuren! Je kunt veel doen om schade te voorkomen. Heb je toch schade? Dan wil je goed verzekerd zijn. Het is daarom belangrijk om de goede dekking voor jouw situatie te vinden.

Lees onze tips om de juiste dekking te vinden

Autoverzekering afsluiten

Meer weten over de autoverzekering van Interpolis. Bekijk alle info en bereken direct je premie.

Bereken je premie

Lees meer

Schade melden

Wil je een schade melden? Meestal wordt jouw schade met 1 telefoontje afgehandeld. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Neem online of telefonisch contact met Interpolis op. Wel zo prettig.

Direct schade melden op Interpolis.nl