Veelgestelde vragen annuleringsverzekering

Wat wel en niet is verzekerd bij schade.

Hoe snel na boeking van de vakantie moet ik me verzekeren?

Je moet de kortlopende annuleringsverzekering binnen 10 dagen en de doorlopende annuleringsverzekering binnen 14 dagen na boeking van de reis in laten gaan.

Als je langer wacht met het in laten gaan van deze verzekering heb je geen dekking voor annuleringen door ziekte, overlijden of een ongeval voor de ingangsdatum van de verzekering.

Voor welke reiskosten ben ik verzekerd bij annulering?

Je krijgt een vergoeding voor onderdelen van je reis die je vooraf boekt en betaalt. Bijvoorbeeld je vlucht, accommodatie, huurauto, visum, eventuele omboekingen en aanbetalingen.

Wat krijg ik uitgekeerd bij eerder afbreken van mijn vakantie?

Het kan zijn dat je eerder dan gepland naar huis moet terugkeren. Is dit door een gedekte gebeurtenis op je annuleringsverzekering dan vergoedt Interpolis de niet genoten vakantiedagen. Stel: je boekt een reis van tien dagen en deze kost € 1.000. Als je drie dagen eerder naar huis moet, dan ontvang je dus € 1.000 / 10 dagen x 3 gemiste dagen = € 300. Eventuele extra reiskosten zijn gedekt door je reisverzekering.

Vragen over redenen van het annuleren van je reis

Kan ik mijn reis annuleren als ik ziek ben?

Je reis kan geannuleerd worden als er sprake is van een ziekte waardoor je op medische indicatie niet aan de reis kan deelnemen. Voorwaarde is dat jouw arts aangeeft dat je niet op vakantie kunt.

De annuleringsverzekering moet wel binnen 14 dagen na het boeken van je reis ingegaan zijn.

Is zwangerschap een reden om te annuleren?

Ja, als de zwangerschap is geconstateerd na boeking van de reis/huurovereenkomst. Of wanneer er medische complicaties zijn door de zwangerschap waardoor de zwangere niet aan de reis deel kan nemen.

Ben ik verzekerd als iemand om wie ik veel geef ziek wordt of overlijdt?

Ja, als een persoon om wie je erg veel geeft overlijdt, ernstig ziek wordt of een ernstig ongeluk krijgt dan is dit verzekerd op de doorlopende annuleringsverzekering. Dit gaat om familieleden maar bijvoorbeeld ook om een dierbare vriend.

Mag ik bij (dreiging van) een terroristische aanslag annuleren?

Wordt er na het boeken van je reis een negatief reisadvies afgegeven voor jouw reisbestemming? Dan vergoedt Interpolis je reiskosten. Gebieden met een negatief reisadvies (kleurcode rood en oranje) vind je op www.rijksoverheid.nl.

Mag ik bij een negatief reisadvies mijn reis annuleren?

Ja, voorwaarde is wel dat je naar een gebied zou reizen dat de overheid onverwacht afraadt. Ook mag er tijdens het boeken van de reis nog geen negatief reisadvies zijn geweest. Gebieden met een negatief reisadvies (kleurcode rood en oranje) vind je op www.rijksoverheid.nl.

Mag ik bij een natuurramp op mijn vakantieadres annuleren?

Ja, als je bijvoorbeeld door een aardbeving, vulkaanuitbarsting, orkaan of bosbrand niet bij jouw geboekte vakantiehuis kunt komen.

Heb je een reis geboekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij het Calamiteitenfonds en heb je een bijdrage aan het fonds betaald, informeer dan eerst bij je reisorganisatie of je aanspraak kunt maken op de regelingen die van toepassing zijn. Als je een vakantie hebt geboekt bij een reisorganisatie die niet is aangesloten bij het Calamiteitenfonds (of je hebt de bijdrage van het fonds niet betaald), dan gelden de voorwaarden van je annuleringsverzekering.

Mag ik bij onverwachts ontslag annuleren?

Ja, als je na een dienstbetrekking met onbepaalde tijd onvrijwillig werkloos raakt door een gehele of gedeeltelijke sluiting van het bedrijf. Het ontslag was nog niet gepland of vooraf besproken.

Is echtscheiding een reden tot annulering?

Ja, onder de voorwaarde dat de juridische echtscheidingsprocedure in gang is gezet. Dit geldt ook bij het stoppen van een geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract.

Ben ik verzekerd als mijn vlucht vervalt door een staking?

Nee. De Interpolis Annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. De maatschappij die jouw vlucht uitvoert, is hiervoor verantwoordelijk. Je kunt het beste contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij.

Ben ik verzekerd als ik mijn vlucht mis of mijn vlucht vertraging heeft?

Nee. De Interpolis Annuleringsverzekering biedt hiervoor geen dekking. De maatschappij die jouw vlucht uitvoert, is hiervoor verantwoordelijk. Je kunt het beste contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij.

Wat moet ik doen als mijn vlucht wordt geannuleerd vanwege harde wind?

Heb je extra kosten bijvoorbeeld omdat je langer op je vakantiebestemming moet blijven? Deze extra kosten kun je bij jouw luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie indienen. Zij zijn ervoor verantwoordelijk dat gestrande reizigers ergens kunnen overnachten of een nieuwe vlucht krijgen.

Beroept de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie zich op overmacht en wijst deze jouw claim af? Neem dan contact op met Interpolis. Zij ontvangen graag de schriftelijke afwijzing van de luchtvaartmaatschappij samen met de extra gemaakte kosten, om deze te kunnen beoordelen. Deze kun je ook online indienen.

Ben jij al klaar voor je volgende reis?

Bereken nu online je premie. Je kunt ook direct je kortlopende of doorlopende annuleringsverzekering afsluiten.