Abonnementsfraude
In de wereld van online diensten en producten is fraude met abonnementen een groeiend probleem. Bij dit soort fraude zorgen criminelen ervoor dat je geld blijft betalen voor een abonnement zonder dat je dit door hebt. Of maken ze het heel moeilijk het abonnement stop te zetten. Deze vorm van fraude kan heel onschuldig beginnen, waardoor je het moeilijk herkent.

Hoe werkt abonnementsfraude?
1. Proefperiode: Een medewerker of een advertentie moedigt je aan om een proefperiode te starten, vaak voor een klein bedrag of zelfs gratis. Dit lijkt een aantrekkelijke manier om een dienst uit te proberen.
2. Onopgemerkte abonnementen: Tijdens deze proefperiode slaan criminelen belangrijke gegevens van je op, zoals kaartnummers en creditcard codes. Soms weet je dit niet, omdat het moeilijk terug te vinden is op de website of in de algemene voorwaarden wanneer jij je abonnement afsluit. Met deze gegevens zorgen criminelen ervoor dat ze geld van je blijven krijgen.
3. Automatische verlenging: Nadat de proefperiode is afgelopen wordt het abonnement automatisch verlengd. Je moet blijven betalen voor deze verlenging. Hiervoor heb je met het afsluiten van het abonnement toestemming gegeven, misschien zonder dat je dit doorhad.
4. Moeilijke stopzetten: Het stopzetten van het abonnement kan een uitdaging zijn. Vaak zijn de voorwaarden verborgen in de kleine lettertjes, waardoor klanten het moeilijk vinden om hun abonnement stop te zetten.
Ben jij slachtoffer van abonnementsfraude?
Probeer het abonnement zelf op te zeggen. Dit kan bijvoorbeeld door:
Kom je er niet uit of lukt het niet? Neem contact op met ons. Wij helpen je verder en proberen te voorkomen dat ze nog meer geld van je rekening kunnen halen.