Een internationale bankgarantie biedt jou én je buitenlandse handelspartner zekerheid van levering en betaling. Zo kun je veilig en vertrouwd internationaal zakendoen.

Zekerheid van levering en betaling voor jou en je handelspartner Financiële vergoeding als verplichtingen niet zijn nagekomen Biedt uitkomst bij het onderhandelen van de betalingsperiode

Zo werkt een internationale bankgarantie

Doe je zaken met een buitenlandse handelspartner, dan gaat dit vaak gepaard met wederzijdse risico’s. Om duidelijkheid te scheppen welke verplichtingen zijn overeengekomen, worden afspraken vastgelegd in een contract. Een bankgarantie biedt je handelspartner extra zekerheid dat jij alle verplichtingen kunt en zal nakomen. 

Video etrade
Illustratie eTrade

Rabo eTrade: online je Trade zaken afhandelen

Met Rabo eTrade regel je eenvoudig en online al je Trade zaken op een vertrouwde manier. Maak je regelmatig gebruik van internationale bankgaranties of wil je bijvoorbeeld direct inzicht in de status van je producten? Dan is dit digitale platform iets voor jou.

Ontdek meer voordelen van Rabo eTrade

Veelgestelde vragen over internationale bankgarantie

Het formulier geeft een foutmelding, wat moet ik doen?

Werkt een van de formulieren op deze pagina niet? Dan kun je onderstaande formulieren gebruiken.

Bij storing bankgarantie aanvragenBij storing bankgarantie wijzigen

Als bovenstaande formulieren ook niet werken, kun je het beste contact opnemen met Trade Service Desk (030) 216 36 00 tussen 8:00 – 17:30 uur of per e-mail via trade.servicedesk@rabobank.nl.

Ik heb hulp nodig bij het invullen van de online opdrachtformulieren, waar kan ik terecht?

Voor inhoudelijke vragen over onze producten kun je contact opnemen met de Trade Service Desk via (030) 216 36 00 op werkdagen tussen 8.00 – 17.30 uur of per e-mail via trade.servicedesk@rabobank.nl.

Wil je meer weten over het managen van handelsrisico’s bij jouw internationale transacties? Neem dan contact op met je Rabobankadviseur.

Waar moet ik mijn opdrachtformulieren naartoe sturen?

Je kunt jouw opdrachtformulieren aanleveren bij ons via e-mail: ts.verwerking@rabobank.nl of je kunt ze via de post opsturen naar:

Rabobank, afdeling Trade Services

Winthontlaan 1 (UW 5)

3526 KV Utrecht

Ik moet een sleutelgetal invullen, wat is dat?

Op het opdrachtformulier wordt bij de handtekening gevraagd om een sleutelgetal. Dit hoef je alleen in te vullen als je dit met de bank overeen bent gekomen. Als dat niet het geval is, kun je dit veld leeg laten.

Kan ik mijn documenten digitaal ondertekenen?

Het is mogelijk om overeenkomsten en overige documenten digitaal te ondertekenen via de toepassing ‘digital signing’. Je ondertekent de overeenkomst via iDIN, met je particuliere betaalpas, waarbij je inlogt en ondertekent met je bank naar keuze.

Hoe kan ik de status van mijn zending volgen?

De status van je zendingen kun je volgen via de website van Parcel International op basis van het referentienummer van je product. Dit nummer vind je op de correspondentie van Rabobank. De referentienummers voor bankgaranties beginnen met GU of GB. De nummers voor Letter of Credit met LM of LX en voor documentaire incasso’s beginnen met CM of CX.

Volg je zending via parcelinternational.nl
Heeft het coronavirus impact op internationale bankgaranties?

Vanwege de impact van het coronavirus kan het voorkomen dat koeriersdiensten documenten niet tijdig afleveren. Neem altijd vooraf contact op met jouw handelspartner over de mogelijkheden om zaken te doen.

Lees meer over de impact van het coronavirus
Hoe beëindig ik een bankgarantie?
  1. Controleer in de tekst van je bankgarantie wat daarin is bepaald ten aanzien van het beëindigen van de garantie. Als hierin opgenomen is dat de bankgarantie na een bepaalde datum komt te vervallen, dan zal de bank deze garantie automatisch uitboeken 7 werkdagen na het verstrijken van deze datum. Behalve als er voor die datum onder de bankgarantie een claim is ingediend, die nog niet is afgewikkeld.
  2. Is er geen afloopdatum genoemd en is er bepaald dat de bankgarantie komt te vervallen na retour ontvangst van de garantie en decharge door de begunstigde? Dan wordt de garantie pas afgesloten, nadat wij een door de begunstigde ondertekende schriftelijke verklaring van decharge, al dan niet vergezeld van de originele bankgarantie ontvangen hebben. Deze kan door de begunstigde per aangetekende post verzonden worden naar:

    Rabobank, afdeling Trade Services
    Winthontlaan 1 (UW 5)
    3526 KV Utrecht


  3. Indien de bankgarantie is gesteld door een buitenlandse bank onderworpen aan het lokale recht van die bank, neem dan telefonisch contact op met de Trade Service Desk via (030) 216 36 00 voor advies omtrent de beëindiging.

Voorbeelden decharge verklaringen

Voorwaarden

Rabobank maakt voor bankgaranties gebruik van de 'Uniforme Regels voor Bankgaranties (URDG758)'. Deze zijn te bestellen op de website van de Internationale Kamer van Koophandel.

Kunnen we je verder helpen

Voor overige vragen kun je een bericht sturen naar de Trade Service Desk. Of neem telefonisch contact op via (030) 216 36 00 tussen 8:00 – 17:30 uur.