Waar 2020 dramatisch eindigde met een tweede lockdown van de horeca, begint 2021 niet veel beter. De Nederlandse voedselketen houdt nog maanden last van de uitdagende coronamaatregelen. In deze update schetsen we de prognoses per afzetkanaal, van horeca tot supermarkt, en de impact op toeleveranciers. Verder ook aandacht voor innovatie in food, kijken we naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen en bespreken we hoe je hier als ondernemer op inspeelt.
Corona: licht aan het einde van de tunnel?
Het goede nieuws van 2021 is dat het vaccineren is gestart. “Er is licht aan het eind van de tunnel”, aldus premier Rutte. Toch gaat het waarschijnlijk nog tot de zomer duren voor we daar echt plezier aan beleven. Voorlopig is de horeca nog gesloten, met als enig lichtpuntje: de mogelijkheid van afhalen en thuisbezorgen. Voorspellingen voor restaurants, cafés, cafetaria en catering zijn dan ook niet gunstig en zelfs licht naar beneden bijgesteld, ten opzichte van onze laatste prognoses in november 2020. De reden van deze bijstelling is onder andere de impact van de ‘Britse coronavariant’.
In onze berekeningen voor de afzetkanalen in foodservice gaan we voor nu uit van een eerste, voorzichtige opening van de horeca in begin maart. Tegelijkertijd zou dat ook zomaar pas in de lente kunnen worden aangezien de overheid eerst voorzichtig zal opstarten met onder andere het openen van het onderwijs. We gaan ervan uit dat bij een eventuele opening nog steeds strenge regels gelden, zoals de anderhalve meter afstand, een maximum van dertig gasten en sluiting om 22 uur. Of de lockdown nu een aantal weken langer of korter duurt, maakt dan geen aanzienlijk verschil op onze berekeningen. In de beleving van de getroffen ondernemers voelt dat natuurlijk wel anders.