Man bij koe in weiland

Zo blijven biologische ondernemers zich onderscheiden

Verder op deze pagina:

    Overstap naar bio, logisch?

    Niet-gangbaar ondernemen wordt een serieuze optie. Steeds meer agrarische bedrijven oriënteren zich op een meer duurzame manier van ondernemen. Dat bleek ook afgelopen week op de Biobeurs in Zwolle, waarbij zich onder de bezoekers ook een behoorlijk aantal ‘gangbare’ ondernemers bevonden. 

    Dat biologisch hip en hot is, werd bevestigd doordat niemand minder dan koningin Maxima de beurs heeft geopend. Ook minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten kwam langs om haar visie op biologische landbouw te delen.

    Redenen om te kiezen voor biologisch

    Consument bewuster van bio-producten

    Waarom staat biologisch zo nadrukkelijk in de belangstelling? Een eerste oorzaak is dat steeds meer consumenten bewuster aankopen doen en specifiek naar biologische producten vragen. De omzetcijfers van biologische voedingsproducten laten al een aantal jaren meer dan 10% jaarlijkse groei zien en de verwachting is dat deze groei nog een aantal jaren doorzet.

    Groeiende interesse onder ondernemers

    Naast de groeiende vraag bij consumenten zien we een hernieuwde interesse in deze vorm van landbouw vanuit de agrarische ondernemers. De nieuwe generatie studenten staat open voor een andere manier van landbouw bedrijven. Dit blijkt uit het uitbreiding van lespakketten en modules over biologische landbouw op groene scholen, waar ik laatst een gastcolleges mocht verzorgen. Bij bedrijven die in omschakeling gaan, is vaak een opvolger in beeld die op een extensievere wijze wil ondernemen. Het rentmeesterschap en het zorgen voor een betere bodem ook voor de volgende generatie zijn hierin doorslaggevend.

    Zo blijf je onderscheidend

    De gangbare landbouw wordt steeds duurzamer, waardoor het verschil met biologisch landbouw steeds kleiner gaat worden. Het is belangrijk dat de biologische landbouw voldoende onderscheidend blijft. Producten die enkel voldoen aan het Europese bio-keurmerk (bekend van het lichtgroene blaadje) zijn niet altijd groen genoeg voor de bewuste consument. Het is dus van essentieel belang om producten met voldoende toegevoegde waarde te vermarkten. Uiteindelijk moet de bio-boer er ook een boterham aan kunnen verdienen.

    “Bij een aantal biologische ondernemers proef ik de wens om nog een stap extra te zetten voor de ‘donkergroene’ consument.”

    Extra duurzaamheidsinspanningen

    Bij een aantal biologische ondernemers proef ik de wens om nog een stap extra te zetten voor de ‘donkergroene’ consument. Het EKO keurmerk en Demeter spelen hier goed op in door onder hun keurmerk zichtbaar extra duurzaamheidsinspanningen te leveren. Zo heeft het EKO-keurmerk twaalf themagebieden geformuleerd, waarop de ondernemers met een EKO-keurmerk stappen moeten zetten. Ook kan gedacht worden vanuit lokaal produceren en lokaal afzetten: Bio Local. Hierbij is ‘local’ een breed begrip. Afhankelijk van de doelgroep kan dit op regio, provinciaal, landelijk of zelfs Europees niveau zijn.

    Extra aandacht voor het vermarkten

    Ik wil agrarische ondernemers uitdagen om goed na te denken over de afzet. Heeft jouw afnemer voldoende aandacht voor de kansrijke consumententrends? Kan deze partij jouw producten met voldoende toegevoegde waarde vermarkten via kortere ketens? Of wil je zelf jouw product vermarkten met een transparant verhaal, voldoende aandacht voor milieu en dierwelzijn, consumentengemak en (online) verkoop? De keuze is aan jou. De ondernemer die de consument het best begrijpt, heeft voldoende toekomstperspectief.

    Biologische consumententrends “De consument vertrouwt biologisch voedsel, de vraag is geëxplodeerd”

    Gea Bakker-Smit

    Gea Bakker-Smit

    • Sectorspecialist
    • Akkerbouw - Visserij