Een transparanter stukje varkensvlees

Koen van Bergen

Koen van Bergen

Onlangs bezocht ik in mijn Brabantse dorp “Effe Noar Geffe”, een gezellige en moderne boerenmarkt die ruim 25.000 geïnteresseerden op de been bracht. Dit bezoekje liet het standpunt van mijn jongste dochter over veehouderij wankelen. “Bij ons op school zeggen ze dat varkenshouderij bio-industrie is en de dieren in grote flats worden gehouden, maar ik ben juist positief verrast door de verhalen van deze boeren.”

Transparantie en openheid

De varkenshouderij heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om het imago van de sector te vergroten. Is de kloof tussen boer en burger daarmee gedicht? Nog lang niet. Toch zijn transparantie en openheid de sleutelbegrippen om meer begrip te kweken tussen consument en veehouders.

Klasseboeren geven het goede voorbeeld

In Noord-Brabant nemen schoolklassen regelmatig een kijkje bij ‘Klasseboeren’. Dit zijn trotse agrariërs die kinderen graag uitleggen wat er op het erf gebeurt. Dit jaar bezochten al ruim 6000 kinderen via dit initiatief een lokale boerderij. Ook de 26 zichtstallen in Nederland laten consumenten laagdrempelig kennismaken met de varkenshouderij.

Ontdek een Klasseboer in uw buurt op Klasseboeren.nl

De voordelen van een zichtstal

Initiatieven zoals Klasseboeren en zichtstallen stimuleren de nieuwe generatie op zoek te gaan naar de reis die het stukje vlees heeft afgelegd tot hun bordje. Onderzoeksbureau GfK toonde onlangs aan hoe het beeld wijzigt na het bezoek van een zichtstal. Volgens de onderzoekers hebben bezoekers nadien een positievere mening over de varkenshouderij, de ondernemer en zijn bedrijf.

Biologisch?

Ik sprak onlangs nog een varkenshouder die zijn bedrijfsterrein met een zichtstal heeft opengesteld. Hij vertelde geamuseerd over een bezoekster uit de Randstad, die goedkeurend door het raam naar zijn biggetjes keek. “Dus dit is biologische veehouderij?” vroeg ze aan de ondernemer. “Nee hoor, dit is toch echt intensieve veehouderij.” Dat ging volledig in tegen haar bestaande beeld van de bio-industrie.

Online openheid

Laten we in het pleidooi voor een transparantere veehouderij vooral Twitter en Facebook niet vergeten. Ik zie steeds meer actieve Twitteraars in de varkenshouderij en ook Facebook is zakelijk een vertrouwd medium. Dat moedig ik van harte aan, want online zorgt openheid voor meer begrip tussen boer en burger. Het initiatief Boerburgertweet is hier een mooi voorbeeld van. Hier mag elke week een andere boer het kanaal gebruiken om hun dagelijke leven in beeld te brengen.

Samen maken we het verschil

Is er één ultieme manier om de consument en veehouderij nader tot elkaar te brengen? Dat denk ik niet. Maar de optelsom van alle initiatieven - hoe klein ook - kan ervoor zorgen dat de Nederlandse consument meer kennis én waardering krijgt voor dat smakelijke stukje vlees op zijn bord. Dus draag ook een steentje bij en doe mee om de sector de transparantie te geven die het verdient.

Utrecht, 10-10-2017

Contact

Rabobank