Kiezen voor nieuw fundament

Jeroen van den Hurk

Steeds vaker ervaar ik dat de mindset in de veehouderij in 2015 een omslag heeft gemaakt door meer vanuit de markt te gaan denken in plaats van produceren en maar kijken wie het wil kopen. Een ontwikkeling die volgens mij de komende jaren verder zal doorzetten. Het leidt tot nieuwe structuren, samenwerkingsverbanden en veranderende ketens. Iedere veehouder komt voor de keus mee te bewegen of door te gaan op de oude voet. Mijn advies : Zie vooral de kansen van verandering, dat versterkt je toekomstperspectief.

Jeroen van den Hurk

Beter Leven keurmerk

Dat veehouders steeds meer vanuit de markt gaan denken uit zich onder meer in het succes van initiatieven als het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Inmiddels worden er 20 miljoen dieren volgens dit keurmerk gehouden en de verwachting is dat dit aantal alleen maar zal toenemen. Duidelijk de vervulling van een marktbehoefte.

Retailconcept

In de vleeskuikenhouderij vindt momenteel een grote transitie plaats. Binnen twee tot drie jaar zal 30% van de productie in Nederland volgens een retailconcept plaatsvinden. Marktgerichter kun je het niet hebben. In de laatste thema update ‘Focus op verandering’ is hierover meer te lezen.

Ook de beslissing van discounter Lidl om voor het gehele vers vleesaanbod over te schakelen naar het Beter Leven keurmerk kan je in dit licht bekijken.

Duurzame veehouderij

Maar ook de reguliere veehouderij heeft nog steeds toekomst. In Nederland doen wij dat immers op een van de meest duurzame manieren ter wereld. Aandacht voor dierenwelzijn en maatschappelijke aspecten zijn stevig verankerd. Er ligt daar dus nog steeds een prima businessmodel en ik ben ervan overtuigd dat onze belangrijkste exportmarkten zich hiervoor lenen.

Kiezen

Om te krijgen wat je wilt, zal je keuzes moeten maken. Dat geldt ook in de veehouderij. Om de premium producten uit de Nederlandse veehouderij passend betaald te krijgen, zullen we moeten produceren wat de markt graag wil. Alleen dan krijgen we een steeds steviger fundament onder een toekomstgerichte veehouderij. De eerste stenen zijn inmiddels gelegd, de focus kan dus op de verdere realisatie!

Blog, 20 oktober 2015

Contact

Rabobank