
Inschrijven bij de KVK
Start je je eigen bedrijf? De eerste stap is je inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK). Je bedrijf wordt dan opgenomen in het Handelsregister van de KVK. In dit register staan alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen. Deze registratie is verplicht voor iedereen die een bedrijf start. Wanneer regel je je inschrijving? Sowieso binnen 1 week nadat je gestart bent, eerder kan natuurlijk ook.
Next step: je geldzaken op orde
Sta je ingeschreven bij de KVK? Goed bezig! Met een zakelijke betaalrekening start je sterk. Je houdt privé en zakelijk gescheiden en krijgt meer overzicht. Goed om te weten: bij Rabobank kun je alleen een zakelijke betaalrekening openen als je bent ingeschreven bij de KVK.
Inschrijven: dit kun je verwachten
Je KVK-inschrijving is de eerste stap voor het starten van je eigen bedrijf.
Rechtsvorm bepalen
Voordat je je bedrijf inschrijft, is het handig om te onderzoeken welke rechtsvorm het beste bij je past. Plus: check meteen vast of de bedrijfsnaam die je in gedachten hebt nog vrij is.
Online formulier invullen
Vul op de site van de KVK vast je bedrijfsinformatie in. Hoe meer je invult, hoe soepeler je officiële inschrijving straks gaat. Probeer dus al je antwoorden zo volledig en duidelijk te maken.
KVK-kantoor kiezen
Nadat je het online formulier zo volledig mogelijk hebt verstuurd, kun je de officiële inschrijving laten plaatsvinden op een van de KVK-kantoren. Pas als je fysiek bent langs gegaan bij de KVK is je inschrijving definitief. Uiterlijk 1 week nadat je begonnen bent moet je je bedrijf inschrijven.
Het inschrijfmoment
Wanneer je eenmaal naar de KVK gaat, neem dan ook je legitimatiebewijs mee. Eerst wordt je identiteit vastgesteld. Vervolgens wordt er gekeken of je aan de voorwaarden voldoen. En als je dat doet, is je bedrijf officieel geregistreerd en ontvang je direct je KVK-nummer.
De Belastingdienst
Enkele dagen later ontvang je je btw-id en omzetbelastingnummer in de brievenbus. Handig om te weten: deze gegevens worden door de Belastingdienst verwerkt. Je hoeft je inschrijving dus niet zelf te melden, dat doet de KVK voor je.
What's next?
Officieel ingeschreven bij de KVK? Dan kun je vanaf dat moment een zakelijke betaalrekening openen. Daarmee maak je een professionele indruk én krijg je meer overzicht. Bovendien krijg je Rabo Startersvoordeel: je zakelijke betaalrekening, Eurobetalingen en incasso afschrijvingen zijn de eerste 6 maanden gratis.
Veelgestelde vragen over het inschrijven bij de KVK
Dit vind je misschien ook interessant
Bedrijf starten: wat kost dat?
Bij je start komen vaak de nodige kosten om de hoek kijken. Slim om te kijken waar je rekening mee moet houden.
Grip op je geldzaken krijgen
Een overzichtelijke administratie opzetten voorkomt veel geregel en gedoe achteraf. Weten hoe je dat doet?
Eerste keer btw-aangifte
Niet elke ondernemer z’n favoriete bezigheid, maar wel nodig: de btw-aangifte. We loodsen je er graag doorheen zodat je goed voorbereid bent.
Hulp nodig?
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.