Vrouw leest iets op haar laptop in haar woonkamer

Inschrijven bij de KVK

Start je je eigen bedrijf? Dan is het tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Je bedrijf komt dan in het Handelsregister te staan, bij alle andere Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen. De registratie is verplicht voor iedereen die voor zichzelf begint. Je regelt de inschrijving ieder geval binnen 1 week na de start van je bedrijf, maar eerder kan ook.

Inschrijven bij de KVK in 5 stappen

Je eigen onderneming begint pas écht met een inschrijving bij de KVK. In deze 5 stappen heb je het geregeld.

Aanvraag voorbespreken

Stap 1: Voorbereiding en rechtsvorm bepalen

Een goede voorbereiding is het halve werk. Houd voordat je je inschrijft rekening met de volgende zaken:

Illustratie van een laptop

Stap 2: Online formulier invullen

Gelukkig kun je een van deel je KVK-inschrijving online doen. Vul op de site van de KVK vast je bedrijfsinformatie in. Hoe meer je invult, hoe soepeler je officiële inschrijving straks gaat. Probeer dus al je antwoorden zo volledig en duidelijk mogelijk te maken.

Illustratie met drie verschillende kantoorgebouwen

Stap 3: KVK-kantoor kiezen om in te schrijven

Online formulier ingevuld? Dan is het tijd voor je officiële inschrijving bij de KVK. Pas als je fysiek bent langsgegaan bij een KVK-kantoor is je inschrijving definitief. Uiterlijk 1 week nadat je begonnen bent moet je je bedrijf inschrijven.

Rabobank

Stap 4: KVK-nummer aanvragen

Zodra je langs een KVK-kantoor bent geweest om je bedrijf in te schrijven is je bedrijf officieel geregistreerd. Je ontvangt direct je KVK-nummer.

Rabobank

Stap 5: Post van de Belastingdienst

De KVK geeft je inschrijving door aan de Belastingdienst. Dit hoef je dus niet zelf te doen. Een paar dagen na je bezoekje aan de KVK ontvang je dan ook automatisch je btw-id en omzetbelastingnummer in de brievenbus.

Rabobank

What's next?

Zakelijke rekening voor starters

Officieel ingeschreven bij de KVK? Dan kun je een zakelijke betaalrekening openen. Zo maak je een professionele indruk. Ook geeft het je meer overzicht als je je zakelijke - en privérekening gescheiden houdt. Bovendien profiteer je van Rabo Startersvoordeel: je zakelijke betaalrekening, Eurobetalingen en incassoafschrijvingen zijn de eerste 6 maanden gratis.

Verzekeringen voor starters

Bij ondernemen horen ook risico’s. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat jij, je medewerkers of je producten schade veroorzaken. Of misschien ontstaat er een zakelijk conflict waarvoor je juridische hulp nodig hebt. Dan wil je natuurlijk goed verzekerd zijn. Als startende ondernemer bij Rabobank krijg je de Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Interpolis de eerste 6 maanden gratis.

Ondernemingsplan voorbeeld

Ondernemingsplan schrijven

Een ondernemingsplan is niet verplicht voor de KVK. Maar het is wel een handige manier om inzicht te krijgen in wat je bedrijfsdoelen zijn en wat je moet doen om deze te realiseren. Zo krijg je grip op je bedrijf en de (financiële) uitdagingen die hierbij komen kijken. Start sterker door voorafgaand aan je inschrijving bij de KVK een ondernemingsplan op te stellen.

Ontdek hoe je start met jouw ondernemingsplan

Als zzp’er inschrijven bij de KVK

Ook als je gaat zzp’en moet je je inschrijven bij de KVK. Dit is wettelijk verplicht. Je inschrijving bij de KVK als zzp’er biedt je allerlei voordelen:

  1. Je bedrijf komt professioneel over.
  2. Je krijgt een btw- en KVK-nummer.
  3. Je kunt gebruikmaken van de bijeenkomsten en ondersteuningen van de KVK, zoals workshops en webinars.
  4. Je profiteert misschien van fiscale voordelen voor startende ondernemers.

Veelgestelde vragen

phone

Hulp nodig?