Zo financierde Chocolatemakers haar snelle groei
Wie snel groeit, heeft geld nodig. Bij Chocolatemakers hebben de eigenaren al heel wat vormen van financiering toegepast. Van crowdfunding tot lease, een rekening-courant en sociale fondsen.
Ze leggen de lat graag hoog bij Chocolatemakers. Het bedrijf dat in 2011 werd opgericht doet namelijk niet aan outsourcen. Alles gebeurt in eigen beheer. Van de inkoop van cacaobonen tot het vermalen ervan, de verpakkingen en het uitvoeren van kwaliteitscontroles. Hun belangrijkste drijfveer? Een zo duurzaam mogelijk product willen leveren.
"We zijn 100 procent biologisch", vertelt mede-oprichter Enver Loke. Zelfs het transport van de cacaobonen uit Colombia gaat duurzaam, met de inzet van een zeilschip. En in een paar grote steden bedienen we speciaalzaken en supermarkt met de fiets. Verder liggen op het dak van onze fabriek zonnepanelen waarmee we 80 procent van onze eigen stroom opwekken."
Veel vormen van financiering
Aan die duurzame ambitie hangt uiteraard wel een prijskaartje. Zo ligt een 85 grams reep van chocolatemakers voor € 3,75 in de winkel, daar waar concurrenten kunnen stunten met € 1,50.
Loke: "Outsourcen is een aantrekkelijk model, omdat je dan alleen het eindproduct als voorraad hoeft in te slaan. Productie en transport kun je uitbesteden. Wij kiezen ervoor om het hele proces in eigen beheer te houden. Dat vraagt wel om veel extra financiering."
Eigen vermogen
"We zijn begonnen met het inleggen van eigen geld. Dat is de basis waarmee je je bedrijf start. Banken en investeerders stellen dit meestal als voorwaarde. Je laat zo zien dat je plannen serieus zijn."
Friends & family
"Om onze droom te verwezenlijken hebben we al snel de hulp van vrienden en familie ingeschakeld. Zij zijn voor ons de afgelopen tien jaar een belangrijke bron van financiering geweest."
Sociale fondsen
"Maak je een duurzaam product, dan kom je mogelijk in aanmerking voor een gift uit een sociaal fonds. Wij hebben financiële ondersteuning gehad van Stichting Doen en de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij."
Crowdfunding
"We hebben twee keer een crowdfundingcampagne georganiseerd. De eerste keer haalden we binnen twee weken € 75.000 euro, € 15.000 meer dan ons streefbedrag. Voor de tweede campagne richtten we ons op dezelfde groep investeerders, met opnieuw € 75.000 als resultaat.
Lease
"Het financieren van machines kostte veel geld. Dat hadden we niet op een rekening klaarliggen. We hebben dit opgelost met Rabo Lease. Daardoor staan de machines direct op de balans en kunnen we het in maandelijkse termijnen aflossen."
Rekening courant krediet
"We kopen direct bij de boeren in. Daarna duurt het tussen de zes en twaalf maanden voordat diezelfde cacao is verkocht als reep. Dat is een lange termijn die we moeten overbruggen. Rabobank heeft onze rekening courant krediet onlangs verhoogd, waardoor we meer financiële ruimte hebben."
Groei financieren
Bij een snel groeiend bedrijf als Chocolatemakers houdt het vinden van financiering eigenlijk nooit op. Enver Loke adviseert ondernemers om zoveel mogelijk vormen toe te passen. "Wees daarbij wel voorzichtig met het inleveren van zeggenschap. Je kunt wel steeds aandelen weggeven, maar daarmee word je als vanzelf minder wendbaar en kun je mogelijk niet meer je eigen koers varen."
Zijn bedrijf staat er financieel in ieder geval goed voor. De meeste leningen zijn afbetaald en er worden zwarte cijfers geschreven. "De komende jaren willen we zo'n 30 procent per jaar groeien", aldus Loke. "Het is onze ambitie om in Nederland, België en Duitsland een bekend chocolademerk te worden."