Aanvullend sanctiebeleid Rusland
Vanaf het moment van de invasie in Oekraïne gelden er steeds meer en strengere sancties tegen Rusland. Deze hebben gevolgen voor zakelijke overboekingen via Rabobank van, met en naar Rusland. We hebben ons sanctiebeleid aangescherpt en bouwen het aantal Rusland-overboekingen af.
Strenge uitzonderingen voor zakelijke klanten
Sinds 1 december 2022 voeren we geen Rusland-overboekingen meer uit voor zakelijke klanten. Er zijn enkele, strenge uitzonderingen:
Goedkeuring aanvragen
Als je in aanmerking komt voor een uitzondering en een overboeking van of naar Rusland wilt doen, vraag dan altijd vooraf goedkeuring aan ons. Gebruik hiervoor alleen het 'Formulier Rusland Transactie', dat je kunt aanvragen via mail. Heeft je overboeking een particulier doel, zoals schoolgeld, huurkosten en salarisbetalingen? Dan is het niet nodig om vooraf goedkeuring te vragen. Wij bekijken deze transactie(s) en nemen contact met je op als wij aanvullende informatie nodig hebben. Uiteindelijk bepalen wij of een verzoek voor een overboeking aan de voorwaarden en sanctiewet- en regelgeving voldoet en kan worden uitgevoerd.
Let op:
Klant bij ons worden
Sancties veranderen steeds sneller en er komen regelmatig nieuwe sancties bij. Samen willen we blijven voldoen aan de geldende wet- en regelgeving. Het overtreden van deze regels is strafbaar. Ook wil Rabobank actief voorkomen dat er via het betalingsverkeer een directe of indirecte bijdrage wordt geleverd aan de aanhoudende Russische agressie. Daarom kun je in principe geen klant bij ons worden als je een relatie hebt met Rusland. Daarnaast kun je geen overboekingen van of naar Rusland uit te voeren, tenzij je:
Veelgestelde vragen
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.