Ondernemer met elektrische lease auto

Laadpaal voor je elektrische auto of bus: de 6 meestgestelde vragen

Bij een elektrische auto of bestelbus van de zaak hoort tegenwoordig ook een eigen laadpaal (die je makkelijk met Rabo Lease meefinanciert). Dat is een laadpunt op de zaak of thuis. Waar moet je nu eigenlijk op letten bij de plaatsing en het gebruik van een laadpaal? De 6 meestgestelde vragen beantwoord.

1. Welke voordelen biedt een eigen laadpaal?

In tegenstelling tot een openbare laadpaal is je eigen laadpaal nooit bezet. Je laadt de elektrische auto of bestelbus op wanneer het jou het best uitkomt. Naast het comfort biedt een eigen laadpaal kostenvoordelen. Het stroomtarief ligt immers lager dan bij een publieke laadpaal. De aanschaf en installatie van de laadpaal, verdien je meestal in een paar jaar terug. Als je oplaadt met stroom van eigen zonnepanelen, is het kostenvoordeel nóg groter.

Auto van de zaak met laadpaal

Financier je laadpaal mee

Investeer je in een elektrische auto of bestelbus, vergeet dan je eigen laadvoorziening niet. Er is dan altijd een laadplek vrij én je laadt tegen de laagste kosten, zeker als je de laadpaal koppelt aan de zonnepanelen op je dak. Via Rabo Lease financier je de laadpaal eenvoudig mee bij je elektrische auto of bus.

Maak een berekening

2. Waar laad je het goedkoopst: op de zaak, thuis, of onderweg?

Een eigen laadpaal brengt de energiekosten per gereden kilometer omlaag. Er is nog wel een verschil of je op de zaak of thuis oplaadt. Voor het laden op de zaak is een stroomtarief van 10 tot 14 cent per kWh gangbaar. Dat is ongeveer 2 cent per kilometer. Die lagere prijs is het gevolg van een lagere energiebelasting. Thuis aan de (door de zaak bekostigde) laadpaal, is 22 cent per kWh inclusief btw realistisch. Dat is ongeveer 4 cent per kilometer. Afhankelijk van het aantal zonnepanelen dat je op het dak hebt (en de kosten en levensduur daarvan), kost het opladen van je auto met zonnestroom ongeveer 10 cent per kWh.

Kosten (snel)laden bij een openbaar laadpunt

Bij een openbaar laadpunt ben je al snel 34 cent per kWh kwijt, dat is circa 6 cent per kilometer. Rijd je 15.000 kilometer op jaarbasis, dan is thuis laden ongeveer 300 euro duurder dan op kantoor. Onderweg laden is per jaar weer 300 euro duurder dan thuisladen. Snelladen onderweg is het duurst. Het kost circa 60 cent per kWh.*

*Kosten zijn gemiddelden en afhankelijk van locatie, aanbieder en abonnement.

3. Hoe regel je een laadpaal?

Je bestelt de laadpaal bij een aanbieder naar keuze. Volgens Arjan Wargers, Manager Research & Innovation bij ElaadNL, is een enkele laadpaal thuis door een monteur meestal in een half dagje geplaatst. “Houd wel rekening met een doorlooptijd tussen de zes en acht weken. Als je al weet dat je straks een elektrische auto gaat rijden, start dan tijdig de aanvraag.”

4. Waar moet je rekening mee houden bij de aanleg van een laadpaal?

Plan je de installatie van een flink aantal laadpunten op je bedrijfsterrein, check dan goed of het eigen energienetwerk het aankan. “Het kan zijn dat verzwaring van de aansluiting en het energienetwerk nodig is, om de capaciteit te kunnen bieden die je wenst”, zegt Wargers.

Inspelen op schommelingen

Ook raadt hij aan na te denken over slimme laadtoepassingen. “Het thuiswerken geeft grotere schommelingen in het laadpaalgebruik op kantoor. De ene dag maken vijf collega’s gebruik van de laadpalen, de volgende dag misschien het dubbele aantal. Je kunt dan de capaciteit van de laadpalen dynamisch inregelen. Op rustige dagen laadt elke laadpaal sneller, omdat ze ook de capaciteit van de niet gebruikte laadpalen benutten. Op de drukke dagen laden ze wat langzamer omdat ze de beschikbare capaciteit moeten delen. Maar meestal is er gedurende de werkdag genoeg tijd om de auto voldoende op te laden.”

Slim laden: daluren, zonne-energie en efficiënt gebruik van het netwerk

Smart charging houdt eveneens rekening met het laden tijdens goedkope daluren, of met de momenten dat er een groot aanbod van duurzame energie is. Op een zonnige dag stuurt het systeem de groene stroom opgewekt door de zonnepanelen direct naar de ladende auto’s. Ook voor de laadpaal van de zaak thuis adviseert Wargers een vergelijkbare oplossing. “Zorg dat er een verbinding is met de slimme meter of met een backoffice. Dat is straks echt een voordeel. Zowel voor het laden tijdens de goedkope daluren, maar ook als heel de straat straks elektrisch rijdt, kun je bij piekgebruik balanceren. Dat voorkomt overbelasting van het netwerk.”

5. Wat kost een laadpaal?

Een enkele laadpaal inclusief installatie komt tussen de 500 en 2.000 euro uit. De prijs hangt af van het type laadpaal en of er aanpassingen aan je elektriciteitsnetwerk nodig zijn. Dan heb je een 11 kW-laadpaal staan. Als je een elektrische auto hebt met een batterijcapaciteit van 74 kWh (ongeveer 450 km aan actieradius), dan laad je de accu in ongeveer 6 uur en 45 minuten vol.

Kies je op de zaak voor een snellader, dan ben je al gauw tien tot vijftien keer zoveel kwijt, weet Wargers. “De laadpunten die kunnen snelladen, met tussen de 50 en 350 kW, zie je nog niet zo vaak bij bedrijfspanden, maar de vraag neemt toe. Vooral logistieke bedrijven hebben binnen afzienbare tijd veel behoefte aan zo’n snellaadstation waar je in korte tijd veel actieradius bijlaadt.”

6. Gelden er subsidies voor een laadpaal?

Voor ondernemers gelden er soms regionale subsidies voor een aanschaf van een zakelijke laadpaal. Landelijke subsidies bestaan er ook. Zo kun je de KIA, MIA of VAMIL-regelingen aanspreken. Startende ondernemers profiteren van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), die voorziet in een extra fiscale afschrijving van 28 procent in het eerste jaar van de onderneming.

De aanschaf van een laadpaal komt in aanmerking voor Milieu Investeringsaftrek (MIA) als hij meer dan 2.500 euro heeft gekost en op het eigen bedrijfsterrein staat. Je mag dan 36 procent van het totale investeringsbedrag van de fiscale winst aftrekken. Je kunt als ondernemer de MIA combineren met de Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL). Je schrijft 75 procent van de investeringskosten van de laadpaal dan af op het moment dat het bedrijfstechnisch slim is. Schrijf je sneller af, dan verlaag je de fiscale winst en betaal je minder belasting.

Over ElaadNL

ElaadNL is een initiatief van een aantal grote Nederlandse netbeheerders. Met zijn eigen kennis- en informatiecentrum voor elektrisch vervoer bereidt het Nederland voor op een energienetwerk dat past bij een toekomst waarin we massaal elektrisch rijden. “Door nu al te werken aan een slim energienetwerk, kunnen we als straks iedereen elektrisch rijdt, de energievraag ook echt aan”, aldus Arjan Wargers, Manager Research & Innovation.

Elektrische auto of bus mét laadpaal leasen?