Update

De transportsector in feiten en cijfers

9 september 2025 17:00

De sector verzorgt het nationale en internationale (Europees) transport van goederen over de weg, evenals de op- en overslag ervan. Andere belangrijke subsectoren zijn koeriers, verhuisbedrijven, taxi- en toerwagenvervoer, expediteurs, cargadoors en bevrachters. Welke ontwikkelingen en trends zien we in deze sectoren? Dat lees je in deze update.

Transportbus en ondernemers

In het kort

    Consolidatie is een belangrijke trend in de sector. De krapte op de arbeidsmarkt zal leiden tot een stijging van tarieven en winstmarges. Om klimaatdoelstellingen te behalen is verduurzamen belangrijk. De inzet van AI, robotisering en het gebruik van data zal efficiency vergroten.

De sector in cijfers

In de sector transport en logistiek zijn circa 11.000 bedrijven actief; 45.000 als we de zzp’ers meerekenen (data CBS mei 2025). Zij hebben een jaarlijkse omzet van ongeveer 52 miljard euro. In de sector werken zo'n 400.000 mensen, van wie 60% als chauffeur.

Belang van de sector

De transportsector is een onmisbare spil in de samenleving en economie. Zonder efficiente transportdiensten vallen productie- en distributieketens stil, met rampzalige gevolgen. Het internationale transport is essentieel voor de roal van Nederland als handelsnatie.

“De transportsector is een onmisbare spil in de samenleving en economie.”

Geavanceerde op- en overslagfaciliteiten, een sterke infrastructuur richting het achterland en een goed ontwikkelde warehousing-infrastructuur versterken de concurrentiepositie van Nederland.

Consolidatie is het sleutelwoord in de transportsector; veel kleinere spelers worden overgenomen door grotere bedrijven. Dit proces wordt gedreven door de noodzaak om kostenbesparing en efficiency te behalen en te investeren in technologie en duurzaamheid. De vraag naar transport zal toenemen in gelijke mate met de groei van de bevolking en de economie. De sectoromvang zal in termen van volume slechts beperkt groeien omdat de groei beperkt wordt door de krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor zullen er feitelijk geen voertuigen bij kunnen komen en de ook de hoeveelheid vervoerde goederen per voertuig zal dalen door een afname van de productiviteit. Deze krapte zal leiden tot een stijging van tarieven en winstmarges.

De inzet van AI, robotisering en het gebruik van data zal de efficiency vergroten en de afhankelijkheid van personeel te reduceren. De connectiviteit van het wagenpark met de transport management systemen leidt tot een efficienter gebruik en minder stilstand van het wagenpark wat uiteindelijk een kostenbesparing oplevert.

“Om de klimaatdoelstellingen te halen is verduurzaming van het wagenpark naar Zero Emissie de volgende stap.”

Verduurzaming is een invloedrijke ontwikkeling in de transportsector. De afgelopen jaren zijn dieselmotoren van vrachtwagens een stuk schoner geworden. Om de klimaatdoelstellingen te halen is verduurzaming van het wagenpark naar Zero Emissie de volgende stap. Dit gebeurt al volop, maar tegelijkertijd is op dit gebied nog veel onzekerheid. Zo is er nog niet voor elk soort vervoer een passend alternatief en spelen er beperkingen in de beschikbaarheid van laadinfrastructuur door bijvoorbeeld netcongestie.