Update
Gezond uit de coronacrisis: ziekenhuizen moeten strategie aanscherpen
Het Nederlandse zorgstelsel wordt internationaal geroemd om kwaliteit en toegankelijkheid. Toch worstelen ziekenhuizen met de jaarlijkse kostentoename. De zorgkosten groeien namelijk meer dan de groei van ons nationaal inkomen. Dat is niet vol te houden. De coronacrisis doet daar nog een schepje bovenop. Zo maken ziekenhuizen extra kosten die niet volledig vergoed worden en missen ze tegelijkertijd inkomsten omdat reguliere behandelingen worden uitgesteld. De vraag is hoe ziekenhuizen gezond de crisis doorkomen. Het antwoord: een scherpe strategie.
“Ziekenhuizen die hun strategie op orde hebben, zijn de ‘winnaars’ van de toekomst.”
Een stevige strategie voor ziekenhuizen
Ziekenhuizen hadden het al zwaar, maar door de coronacrisis worden ze nu nog sneller gedwongen hun toekomstbeeld en strategie aan te scherpen. Het helpt om je toegevoegde waarde in de hele gezondheidszorg te bepalen. Zo krijg je een beter overzicht wat nu wel en niet bij je past en kun je betere keuzes maken omdat je zorgt voor focus. Een ziekenhuis dat gespecialiseerd is in complexe zorg is dan deskundig in acute trauma’s en intensive care, terwijl een ziekenhuis voor minder ingewikkelde zorg juist routine-behandelingen op zich neemt. Kortom: ziekenhuizen moeten keuzes maken over wat voor soort zorg ze aanbieden. Als ze een heldere visie en strategie hebben, is de kans op langlopende contracten met verzekeraars namelijk groter. En dat is voor banken gelijk een goede basis om te financieren.
Ziekenhuizen gaan online
In je aangescherpte strategie moet je ook digitalisering meenemen. We hebben al vaker over dit thema in de gezondheidszorg geschreven en dat is niet voor niets. Het is namelijk niet de vraag of ziekenhuizen moeten digitaliseren, maar hoe snel. Door het coronavirus krijgt dit proces in ieder geval een groeispurt. Zo was beeldbellen eerst niet declarabel, maar de Nederlandse Zorgautoriteit heeft ervoor gezorgd dat dat nu wel mogelijk is. Daardoor kunnen zorgprofessionals makkelijk bellen met hun patiënten en hoeft de patiënt de deur niet meer uit. Maar je kunt eHealth natuurlijk nog veel breder trekken. Bijvoorbeeld door een app te ontwikkelen waarmee patiënten hun klachten kunnen bijhouden en ze daardoor minder vaak naar het ziekenhuis hoeven voor controles.
Neem duurzame zorg mee in je strategie
Zeker als digitalisering een belangrijk onderdeel is in je strategie, mag je duurzaamheid niet vergeten. Deze twee thema’s zijn namelijk met elkaar verbonden. Als een deel van de patiënten namelijk online behandeld wordt, krijg je legere wachtkamers. Ook als je kijkt naar de trend dat de eerste lijn zorgprofessionals zoals huisartsen meer werk op zich nemen, lijkt het erop dat delen van ziekenhuizen leeg komen te staan. Dat heeft een mooi voordeel: een lagere CO₂-uitstoot. Maar duurzaamheid gaat verder dan dat. Zo moeten ziekenhuizen werken aan:
Ook de duurzame inzetbaarheid van medewerkers mag je niet vergeten. Daar zorg je voor door te denken aan de ontwikkeling van je personeel. Met bijvoorbeeld de juiste coaching, trainingen en opleidingen zorg je voor loyaliteit en tevreden medische specialisten.
Van patiënt naar klant ziekenhuis
Bij het aanscherpen van je strategie staan je patiënten natuurlijk op nummer één. Patiënten worden namelijk steeds belangrijker. Zo worden ze de eigenaar van hun eigen patiëntendossier en gaan ze zich meer gedragen als een klant in plaats van patiënt. Daarnaast willen patiënten steeds vaker thuis behandeld worden, dat zien we bijvoorbeeld terug in de toenemende vraag naar thuiszorg. Als ziekenhuis doe je dat door nauw samen te werken met andere zorgspecialisten én door online te behandelen. Ook hier speelt digitalisering weer een belangrijke rol.
Benieuwd waar de kansen voor jouw ziekenhuis liggen? Je bent altijd welkom om te sparren met een van onze specialisten van Rabo Medicidesk.