Update

Groothandels in food moeten goed inspelen op veranderingen

20 augustus 2020 13:30

Groothandels in voedingsmiddelen zijn onder te verdelen naar de keten waar ze actief zijn (denk aan vlees en zuivel), de producten die ze aanbieden (zoals dranken en kazen), de markten die ze bedienen (horeca, catering, supermarkten), de landen waar ze naar exporteren of vandaan importeren of een combinatie van al het voorgaande. De veranderingen in de manier waarop mensen consumeren en economische ontwikkelingen hebben veel invloed op deze sector. Lees in deze update het laatste nieuws.

Medewerker met krat gesneden tomaten

Grote verschuivingen in hoe en waar we consumeren

Door allerlei ontwikkelingen verandert de manier hoe en waar we eten en drinken. Er is meer diversiteit en vergrijzing binnen onze samenleving, en er zijn meer eenpersoonshuishoudens. Alles wordt digitaler (denk aan online boodschappen doen), en we consumeren steeds meer buitenshuis (onderweg, in restaurants of andere horeca). Ook duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de keuze om bepaalde voedingsmiddelen wel of niet te kopen. Milieu, dierenwelzijn, verpakkingen en voedselverspilling zijn grote thema’s voor groothandels in food.

Ook economisch gezien roerige tijden voor foodindustrie

Naar verwachting heeft de Brexit een negatieve impact op de exportpositie van groothandels. Ook de huidige handelsspanningen tussen de EU, VS en China hebben gevolgen, doordat er extra handelstarieven gelegd worden op import en export van voedsel. Wel liggen er groeikansen in export naar Afrika en Azië, maar het bereiken van deze gebieden is een logistieke uitdaging. De corona-uitbraak heeft deze uitdaging verder vergroot. Omdat de groei in verkochte producten in Nederland en de voor onze export belangrijke buurlanden minimaal is, zoeken groothandels vooral naar het bieden van toegevoegde waarde in de vorm van gemak, digitalisering en service.

Groothandels die leveren aan horeca, cateringbedrijven en supermarkten zagen hun verkopen dalen door de lockdown en anderhalvemetermaatregelen. In 2019 profiteerden de horeca (+4,4%) en fast food-bedrijven (+6,1%) nog van de trend om meer buitenshuis te eten. Catering (+2,8%), versspeciaalzaken ( +0,6%) en supermarkten (+3,8%) groeiden minder (bron: FSIN). Voor 2020 is de verwachting dat groothandels die specifiek aan horeca leveren minimaal 25% van hun omzet inleveren. Ook in 2021 zal de horeca nog lijden onder de gevolgen van corona, zoals economische recessie en minder zakelijke evenementen en toerisme.

Nederlandse groothandels in AGF doen het goed

Groothandels in aardappels, groenten en fruit (AGF) merken weinig van de onrustige economische omstandigheden. Vanuit het buitenland is er groeiende vraag naar grote hoeveelheden AGF, en Nederland is en blijft een belangrijk logistiek knooppunt voor import en export hiervan. Vooral als het gaat om voedsel uit overzeese gebieden, zoals fruit uit Zuid-Amerika.

“Groothandels bieden graag toegevoegde waarde in de vorm van gemak, digitalisering en service.”

Ook bepaalde groothandels die zich richten op klanten binnen Nederland zullen hun omzet zien stijgen. Denk aan bedrijven die zich richten op een specifieke productgroep en/of een specifiek soort klanten. Door deze focus kunnen zij veel toegevoegde waarde bieden. Toegevoegde waarde leveren kan ook door producten te rijpen of snijden. De vraag naar voorgesneden groente en fruit stijgt, omdat mensen op zoek zijn naar meer gemak en gezonde voeding.

Veel vraag naar constante levering en kwaliteit van voedsel

Voor veel groothandels is Noordwest-Europa het belangrijkste verkoopgebied. Supermarkten en speciaalzaken nemen zo’n 75-80% van alle producten af en zijn hiermee de belangrijkste klanten. Zij willen zo kort mogelijk bij de bron inkopen om zeker te zijn van constante levering en kwaliteit. De corona-uitbraak lijkt deze behoefte verder te versterken. Ketens voegen werkzaamheden samen en zoeken samenwerkingen op. Zo bevoorraden telersverenigingen in AGF en grote vlees- en zuivelverwerkers winkels vaker rechtstreeks, zonder tussenpartijen. Groothandels veranderen door deze ontwikkeling in logistieke dienstverlener of in inkoper/leverancier van producten uit het buitenland.

Concurrentie met supermarkten vraagt om meerwaarde

Supermarkten richten zich steeds meer op markten als de horeca, waarbij ze zich onderscheiden van groothandels door lagere prijzen. Hierdoor ontstaat een felle concurrentiestrijd. Groothandels moeten aantonen dat ze voldoende toegevoegde waarde bieden om te blijven bestaan. In de horeca zien we bijvoorbeeld gespecialiseerde groothandels steeds groter worden. Zij kunnen door hun specialisatie maximale waarde toevoegen en service leveren. Groothandels die niet inspelen op veranderingen, lopen het risico failliet te gaan.

De Rabobank is nauw betrokken bij de foodsector. Benieuwd naar jouw kansen? Neem gerust vrijblijvend contact op.