Update

Samenwerken aan voedseloplossingen: Rabo Food Forward

4 februari 2021 12:01

Als we een groeiende bevolking duurzaam willen voeden, dan staan we voor de nodige uitdagingen. Met een langzaam afnemend landbouwoppervlak, toenemend tekort aan grondstoffen en zware belasting van milieu en klimaat, is duurzame innovatie noodzakelijk. Met het programma Rabo Food Forward zoeken we met ondernemers, consumenten, studenten en overheid naar voedseloplossingen. Welke initiatieven heeft het programma opgeleverd? En welke kansen biedt het de food- en agri-sector? Je leest het in deze update.

Ouder en kind poseren voor Food Forward muurschildering

Foodtrends zichtbaar in initiatieven Food Forward

De coronacrisis versnelde een aantal trends: lokaal consumeren; gezonde voeding; duurzamer produceren en digitalisering. Deze trends zien we terug in de initiatieven die voortkomen uit en deelnemen aan Food Forward.

Trend 1: lokaal consumeren

Tijdens haar verblijf in Italië zag ondernemer Eva Flantua hoe trots Italianen zijn op hun regionale keuken en producten. Daardoor verbaasde ze zich over de beperkte waardering voor regionale producten in haar eigen provincie: Flevoland. Een regio die zich kenmerkt door een divers en uitgebreid aanbod van vers voedsel. Daarom startte ze de Flevour Box: een box vol regionale seizoensproducten met bijbehorende recepten. Food Forward bood haar de plek en het netwerk om het initiatief verder te ontwikkelen. Inmiddels werkt Eva samen met de Vereniging Flevofood.

“Het is uniek hoe de hele voedselketen samenwerkt aan nieuwe verdienmodellen.”

Boodschappenboxen met streekproducten verkleinen de afstand tussen boer en consument. Daardoor is er meer waardering voor het product, consumenten zijn bereid daar meer voor te betalen en de boer ontvangt een eerlijke prijs. Maar de distributie en afzetmarkt zijn uitdagingen voor korte keten-concepten. Samenwerking is daarom essentieel om te komen tot een houdbaar verdienmodel. Daar komt veel bij kijken. Daarom ontwikkelde de Rabobank het document ‘De kansen van korte ketens’ met handvatten voor (startende) ondernemers die de voordelen van korte ketens verder willen ontwikkelen.

Trend 2: gezonde voeding

We zijn wat we eten. Maar wat gezond eten is, is voor iedereen anders. Dat is het idee achter Mijn Voedingsmaat, een initiatief uit Food Forward Friesland. Een diverse groep ondernemers, specialisten en geïnteresseerden hebben dit project tot stand gebracht. Op basis van je DNA, bloedwaarden en voedselvoorkeuren krijg je een persoonlijk voedselprofiel met bijbehorende boodschappenlijst. Voedsel op maat! Het concept is klaar voor de pilot. Door de beperkingen van de coronacrisis staat deze helaas tijdelijk on hold.

Veel gezondheidsproblemen komen voort uit een ongezonde leefstijl. Te weinig beweging, te veel stress en niet gezond eten. In de zorg is er daarom steeds meer aandacht voor een gezonde leefstijl en preventie. De ambitie van de overheid is ambitieus: in 2040 leven alle Nederlanders ten minste 5 jaar langer in goede gezondheid. Maar ieder mens is anders. Dankzij technologische ontwikkelingen werken we toe naar steeds meer gepersonaliseerd eten: eten op maat dat is afgestemd op een specifieke doelgroep of zelfs één individu.

Trend 3: duurzame productie

Een duurzamere bodem als verdienmodel voor de boer: dat is waar het initiatief Vitale Friese Bodem aan werkt. Boeren besparen zo op kunstmest en tegelijkertijd levert efficiënter bodemgebruik vitalere gewassen en gezondere dieren op. De boer, de bodemexpert en de burger ontmoeten elkaar. De schop gaat letterlijk in de grond, want het bodemgebruik moet slimmer, of zoals de Friezen het zeggen: tûker. Inmiddels zijn de krachten van diverse partijen gebundeld, is er een subsidie toegekend door de provincie en is een groep van tien tuinders het project gestart.

Dit soort initiatieven zijn belangrijk, want de biodiversiteit in Nederland gaat achteruit. Dit terwijl goede grond een hogere voedingswaarde levert en beter bestand is tegen klimaateffecten zoals langdurige droogte en hoosbuien. Maar door verdergaande intensivering van de productie van gewassen staat de bodemkwaliteit meer en meer onder druk. Herstel gaat niet vanzelf en is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Meer weten over de index die we met partners ontwikkelen om de bodemkwaliteit te meten en hoe dit kan helpen in de bedrijfsvoering? Luister de podcast over de Bodemindex door Food & Agri-analist Harry Smit.

Trend 4: digitalisering is cruciaal

Wat de eerdere initiatieven gemeen hebben, is digitalisering. De initiatieven zijn namelijk sterk gericht op het verbinden van de producent en consument. Die verbinding leggen zij vaak via een online platform. Dat is namelijk een onmisbaar kanaal om de consument te bereiken.

Door de corona-pandemie is de maatschappij en daarmee ook de voedselketen versneld gedigitaliseerd. E-commerce groeit daardoor sterk en de vraag naar transparantie neemt toe. Daarnaast zien we in de hele keten meer automatisering en manarm produceren met behulp van robots. En precisielandbouw leidt tot efficiëntere en duurzamere productie in de akkerbouw. Als je wilt blijven ondernemen en innoveren, dan is digitalisering in je bedrijf cruciaal.

Nieuwsgierig naar meer initiatieven van Rabo Food Forward? Onze website staat er vol mee. Selecteer je regio en ontdek de ontwikkelingen bij jou in de buurt.