Opinie
TOMO maakt duurzame fashion voor iedereen bereikbaar
Duizend vierkante meter circulaire beleving. Dat is TOMO in een notendop. Een warenhuis vol duurzame en stijlvolle fashion, beauty en lifestyle. ‘Wij willen de fashionwereld verduurzamen en eerlijker maken. Vertrouwen en funding van financiers is dan onmisbaar.’

Volle rekken en schappen
Dit is nog maar het begin, als het ligt aan onderneemster Marjan Haselhoff. Ze opende in maart 2023 de eerste vestiging van TOMO, in de Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam. De naam TOMO komt van ‘forever taking care of TOMOrrow’. Wie graag toekomstbewust en verantwoord shopt, kan in het enorme warenhuis zeven dagen per week hun hart ophalen aan duurzame en stijlvolle mode en producten op het gebied van beauty en lifestyle. Daarnaast biedt TOMO ook een circulaire beleving. Zoals een reparatieservice waar je je aankoop vijf jaar lang gratis kan laten herstellen. Of een drop & loop-machine om oude kleding te recyclen. Maar ook een loungehoek met duurzame koffie, pop-upplekken voor duurzame initiatieven en een exporuimte voor de nieuwste duurzame fashion.
Hele garderobe aanschaffen
De keuze voor Westfield Mall of the Netherlands is goed doordacht. Marjan: ‘We willen een zo breed mogelijke groep mensen interesseren en inspireren op het gebied van duurzame fashion. Zij kunnen bij ons niet terecht voor een enkel duurzaam kledingstuk, maar juist een hele garderobe aanschaffen. Inclusief schoenen, sieraden en verzorgingsproducten. We lijken daarin op de grote modehuizen, maar wel met een eigen duurzame stijl. Zo slijten we geen producten via een sale, wat helemaal niet goed is voor het milieu, maar gebruiken we een spaarsysteem.’
Gat in de markt
Het idee voor TOMO ontstond eigenlijk uit een eigen behoefte, vertelt Marjan. ‘Ik heb zelf al mijn leven lang een passie voor fashion. Daardoor weet ik dat het best lastig is om leuke, eerlijke en duurzaam geproduceerde kleding te kopen. Je komt al snel terecht in kleine shopjes met een paar rekken kleding, vaak een tikkeltje saai. Wel zijn er de grote webshops, maar niet iedereen houdt van online kleding bestellen. Dat is vaak gedoe met de maten en het terugsturen is ook niet milieuvriendelijk. Ik zag dus een gat in de markt: een mooie, grote winkel met veel verschillende soorten inspirerende, duurzame fashion waar je graag wil shoppen. Zo ontstond in 2020 het idee voor TOMO.’
Aanlooptijd nodig
Het geld voor TOMO kreeg Marjan bij elkaar via een combinatie van private equity, crowdfunding en bancaire financiering. Van Rabobank ontving ze een Innovatielening tegen gunstige voorwaarden. En Rabo Foundation verstrekte een financiering tegen lage rente en zonder onderpand. Tommy Keune, analist duurzaam ondernemen bij de Circulair Ondernemendesk van Rabobank geeft aan: ‘De fashionindustrie is één van de vervuilendste industrieën ter wereld. Om duurzame en circulaire kleding mogelijk te maken is het van belang dat initiatieven zoals TOMO worden ondersteund’. Marjan: ‘De Circulair Ondernemersdesk van Rabobank reageerde heel enthousiast op mijn verzoek om financiering. Het is belangrijk dat er partijen zijn die dit soort initiatieven tegen gunstige voorwaarden vooruit willen helpen. Kleine, duurzame merken en winkels hebben het moeilijk om op te boksen tegen de fast fashion-ketens. Wij willen de modewereld verduurzamen en eerlijker maken, maar dat heeft wel een aanlooptijd nodig. In die periode is vertrouwen en funding van financiers onmisbaar.’
Eigen fashionlabel
Aan ambitie ontbreekt het Marjan niet. De winkel is nog maar nauwelijks open of ze onderzoekt al de mogelijkheden voor een tweede en derde vestiging. ‘Ik kijk ook al over de grens. We willen zo snel mogelijk opschalen. Dat kan ook via shop-in-shops in bestaande multi-brand winkels. Verder overwegen we een eigen fashionlabel te creëren. De markt is klaar voor dit soort duurzame initiatieven. Dus ik wil graag doorpakken.’
Meer informatie
Lees hier meer over de Rabobank Innovatielening. Wil je sparren over het verduurzamen van jouw bedrijf? Mail naar circulair.ondernemen@rabobank.nl en specifiek binnen de detail- of groothandel met Olaf Zwijnenburg.