Onderzoek
Lastig nee zeggen tegen (duurdere) pepernoten
Pepernoten zijn de afgelopen jaren in prijs gestegen. Maar dat houdt consumenten echt niet tegen. De smaak van het nootje blijft onovertroffen. Dus de vraag naar pepernoten zal niet snel versloffen.
Zeg je Sinterklaas, dan zeg je pepernoten
Naturel of van die in chocolade gecoate
Kruidnoot is natuurlijk de officiële benaming
Maar ook Sint maakt zich schuldig aan deze verdraaiing
De liefhebber hoeft steeds minder lang te smachten
Want die kan de nootjes begin augustus al in de winkel verwachten
Dat is een paar weken eerder dan twee jaar geleden
En maanden eerder dan wat winkeliers vroeger deden
Ook op productontwikkeling staat geen stop
Dus de pepernoten-fan kan zijn geluk niet op
Cookie dough, framboos, tiramisu of café noir
Alles kan tegenwoordig, de consument zegt het maar
Er is meer goed nieuws voor de pepernoten-bewonderaar
Want waarom zou je de smaak, zo bedacht een productontwikkelaar,
Alleen aan zo’n pepernootje toevertrouwen
Als je die ook in muffins, chocopasta en hagels kunt inbouwen
Het aantal producten op het pepernotenschap groeit nog altijd
Maar de supermarkten voeren daarin wel een verschillend beleid
Er zijn supers met meer dan vijftig producten op de stellingen
Die vol inzetten op een groeiend aantal merk-verpakkingen
Andere grossiers schalen hun huismerk-assortiment juist naar benee
En houden meer rekening met Sints portemonnee
De dure premium huismerkverpakkingen hebben daar plaats moeten maken
Voor een simpeler aanbod dat toch de fan toch weet te raken.
Want – en daar ontkomt de Sint niet aan
Ook de prijzen van pepernoten zijn omhoog gegaan
Gemiddeld genomen ongeveer evenveel als andere etenswaar
Per kilo zo’n 25 procent, en dat in slechts twee jaar
De goedkoopste huismerkverpakkingen vormen de hoofdmoot
Daar is de gemiddelde prijsstijging vrij groot
Terwijl die bij merkspelers juist iets lager ligt
Mogelijk omdat ze onder de druk van de retailer zijn gezwicht
Kijkend naar de kosten voor graan, gas en dit jaar chocolade
Kende het kostenverloop voor pepernotenbakkers geen genade
Daar komen volgend jaar de hogere salarissen bovenop
Dus de kans dat de nootjes in 2024 goedkoper worden is bijna nop.
Met zijn eeuwenlange ervaring is Sinterklaas echter niet bevreesd
Dat de Nederlander van de pepernoot verweest
Want het lekkere nootje is met de traditie verbonden
En vindt heus elk jaar een weg naar vele monden
Dichtpiet baseerde deze lofzang aan de pepernoot op de RaboResearch Retail Scraper waarin hij het online assortiment en schapprijzen uit week 47 van dit jaar van een geselecteerd aantal Nederlandse supermarkten vergeleek met dezelfde week in 2021.