Overboeking of incasso bekijken

Iedere maand betaal je huur, de sportschool of wegenbelasting. Maar op welke datum gebeurt dit? Bekijk je periodieke overboekingen en automatische incasso’s in Rabo Online Bankieren of de Rabo Bankieren App.

Waar kan ik mijn periodieke overboekingen vinden?

Periodieke overboekingen zijn terugkerende betaalopdrachten die je zelf hebt ingesteld. Bijvoorbeeld voor je huur of een maandelijkse inleg voor je spaarrekening. Het overzicht van al deze ingeplande overboekingen vind je in het overzicht 'Geplande opdrachten', in het menu 'Betaal- en spaarrekening' onder Zelf Regelen. Of kies de knop ‘Bekijk geplande opdrachten’. Hier kun je de overboekingen ook verwijderen of wijzigen. 

    Bekijk geplande opdrachten

    Waar kan ik een automatische incasso inzien?

    Bij een automatische incasso geef je een bedrijf toestemming om eenmalig of doorlopend geld van je rekening af te schrijven. Bijvoorbeeld bij een abonnement of als je maandelijks automatisch belasting betaalt. 

    Je kunt zien welke bedrijven van je rekening mogen incasseren door in te loggen in Rabo Online Bankieren via de website:

    1. Kies de oranje knop ‘Bekijk incassanten en machtigingen’ of ga naar Zelf regelen, Kies ‘Betaal en spaarrekening’ en vervolgens ‘Incassanten en machtigingen’.
    2. Selecteer bovenin de betaalrekening waar de automatische incasso van afschrijft. Is de lijst lang? Gebruik een filter om de juiste machtiging te vinden. 
    3. Klaar! Hier vind je alle bij ons bekende bedrijven die gemachtigd zijn om geld af te schrijven en de laatst afgeschreven bedragen.
    Bekijk incassanten en machtigingen

    Alle toekomstige bij- en afschrijvingen bekijken

    Wil je inzicht in alle betalingen van en naar jouw rekening? Kijk dan naar ‘Toekomst’ in Rabo Online Bankieren of de Rabo Bankieren App. Kies de link ‘Voorspelde betalingen bekijken’ voor meer informatie.

    Meer over toekomstige betalingen inzien

    Direct op de hoogte met Rabo Alerts

    Wil je direct op de hoogte zijn als je salaris krijgt, als je saldo onder een bepaald bedrag komt of als een nieuw bedrijf van je rekening afschrijft? Dan kan Rabo Alerts je helpen. Stel een melding in voor iedere gebeurtenis waar jij direct van wilt weten. Je kunt kiezen voor een melding via sms, e-mail of een pushbericht vanuit de app.

    Meer over Rabo Alerts

    Veelgestelde vragen

    Ik ben vergeten de periodieke overboeking te stoppen. Hoe krijg ik mijn geld terug?

    Neem contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer en vraag om het geld terug te storten. Wij kunnen het bedrag niet voor je terughalen.

    Lees meer over een verkeerde betaling terughalen

    Kan ik geld dat is afgeschreven met een automatische incasso terughalen?

    Jazeker, dat kan. Je kunt het bedrag zelf online binnen 8 weken (de terugboektermijn) terughalen (storneren).

    Meer over stoppen en storneren

    Ik herken een automatische incasso of incassant niet, wat moet ik doen?

    Controleer je betalingen of neem contact op met het bedrijf. Weet je zeker dat een betaling niet terecht is? Dan kun je deze weigeren. Als de incasso al is afgeschreven kun je binnen 8 weken zelf het bedrag terugboeken. Als de 8 weken verlopen zijn kun je contact opnemen met een Rabobank bij jou in de buurt.

    Lees meer over verkeerde betalingen

    Service en Contact