Periodieke overboeking of incasso instellen

Een periodieke overboeking stel je zelf in. Je wilt bijvoorbeeld een vast bedrag per maand naar je spaarrekening overmaken. Of misschien juist iets uit een spaarpotje opnemen. Dit kun je instellen in de Rabo App of Rabo Online Bankieren.

Hoe stel ik een periodieke overboeking in?

  1. Log in in internetbankieren of de Rabo App. Je komt nu in je 'Overzicht'. 
  2. Kies de rekening, spaarrekening of het spaarpotje waarvoor je de periodieke overboeking wilt instellen.
  3. Ga naar 'Overboeken' en vul de gegevens in.
  4. Kies bij 'Meer opties'  in het menu 'Een keer of vaker' of deze opdracht herhaald moet worden. Bijvoorbeeld elke week of elke maand.
  5. Moet de overboeking automatisch stoppen? Vul dan een einddatum in. Deze kun je ook openlaten. Vergeet dan niet om de periodieke overboeking later zelf te stoppen.
Inloggen

Automatische incasso instellen

Een automatische incasso kun je niet zelf instellen. Het is namelijk niets meer dan een bedrijf of instelling goedkeuring geven om geld van je rekening af te schrijven. Bijvoorbeeld voor je sportschoolabonnement of toneelvereniging. Deze machtiging geef je wanneer je het abonnement afsluit. Wil je een automatische incasso stopzetten? Neem daarvoor contact op met het bedrijf of de instelling die het geld afschrijft.

Incassomachtigen

Een digitale incassomachtiging is bijna hetzelfde als een papieren machtiging. Het enige verschil is de manier waarop je de machtiging afgeeft. Met een digitale machtiging kun je online producten en diensten afrekenen. Denk bijvoorbeeld aan je bestelling bij een online warenhuis.

Lees meer over incassomachtigen

Overboeking of incasso wijzigen of stopzetten

Wil je een zelf ingestelde overboeking wijzigen of stopzetten? Dat kun je in veel gevallen zelf regelen. Lees hier meer over op de pagina Overboeking of incasso wijzigen of stopzetten.

Overboeking of incasso wijzigen of stopzetten

Veelgestelde vragen

Ik ben vergeten een periodieke overboeking stop te zetten. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Neem contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer en vraag om het geld terug te storten. Wij kunnen het bedrag niet voor je terughalen.

Lees meer over een verkeerde betaling terughalen

Wat zijn de verwerkingstijden als ik geld overmaak?

Als je geld overmaakt naar een andere rekening dan gelden verschillende verwerkingstijden.

Bekijk de verwerkingstijden van je betaling Bekijk de verwerkingstijden van je betaling tijdens weekend en feestdagen

Wat is de verwerkingstijd van een betaling naar een rekeningnummer zonder Instant Payments?

Maak je geld over naar een rekeningnummer van een bank in Nederland die niet meedoet met Instant Payments? Dan is de verwerkingstijd soms wat langer:

Stuur je een betaalopdracht op werkdagen vóór 15.00 uur: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag dezelfde dag.Betaal je op werkdagen na 15.00 uur of in het weekend: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag de volgende werkdag.De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger.

Lees meer over de verwerkingstijden in het weekend en op feestdagen

Ik heb een bedrag dubbel overgemaakt. Kan ik dit terughalen?

Neem contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Dan kunnen jullie dit samen oplossen. Wij kunnen je hierbij niet helpen.

Service en Contact