Overboeking of incasso stopzetten of wijzigen

Je maakt iedere maand automatisch geld over naar je spaarrekening. Met je laatste salarisverhoging wil je meer gaan sparen, dus je wilt het bedrag van je overboeking wijzigen. Of misschien wil je een periodieke overboeking of automatische incasso juist stopzetten. Lees hier meer over wat je zelf kunt doen.

Hoe kan ik een periodieke overboeking wijzigen of stopzetten?

Heb je de periodieke overboeking zelf ingesteld? Dan kun je deze terugvinden, wijzigen of stopzetten in 'Geplande opdrachten', via Online Bankieren of de Rabo Bankieren App.

  1. Log in bij internetbankieren of in de app. Of gebruik de oranje knop 'Naar mijn overzicht'.
  2. Kies de rekening, spaarrekening of het spaarpotje waar de overboeking vanaf gaat.
  3. Ga naar ‘Zelf regelen’, dan ‘Betaal- en spaarrekening’ en kies ‘Geplande opdrachten’.
  4. Selecteer de betaling en kies 'Wijzigen' of 'Verwijderen'.
Naar mijn overzicht

Hoe kan ik een automatische incasso wijzigen of stopzetten?

Als je het niet eens bent met een doorlopende automatische incasso neem je contact op met het bedrijf dat het bedrag ontvangt. Eventueel houd je (ook) de komende incasso tegen met een rode kaart. Je trekt daarmee je machtiging in. Print de kaart, vul de gegevens in en stuur hem naar het bedrijf dat incasseert. Een Digitale Incassomachtiging trek je in via de website van dat bedrijf.

Download rode kaart (PDF)

Bedrijf of land blokkeren

Als een bedrijf ondanks de rode kaart weer geld van je rekening afschrijft, stel dan een incassoblokkade in en storneer de afgeschreven incasso (terugboeken). Je blokkeert een incasso door een blokkadelijst te maken in Rabo Online Bankieren. Als je een bedrijf of land op de blokkadelijst zet, mogen zij geen geld incasseren. Je kunt ook incasso’s uit bepaalde landen blokkeren.

Blokkadelijst instellen Meer over incasso storneren

Standaard alle bedrijven blokkeren

Als je een blokkadelijst niet genoeg vindt, stel dan een goedkeuringslijst in. Je bepaalt hierin welk bedrijf wél geld van je rekening mag afschrijven. Alle andere bedrijven zijn standaard geblokkeerd. Voor iedere nieuwe incasso moet je een bedrijf goedkeuren. Een goedkeuringslijst stel je in in Rabo Online Bankieren. Ga naar 'Zelf regelen', kies 'Betaal- en spaarrekening' en vervolgens 'Blokkade of Goedkeuringslijst instellen'. Dit kun je dus niet instellen in de App.

Goedkeuringslijst instellen

Eenmalig een geplande incasso tegenhouden

Is een incasso nog niet afgeschreven en is dat ook niet de bedoeling? Weiger dan de incasso voordat hij is afgeschreven. Dit doe je bijvoorbeeld als je het bedrijf niet kent of de incasso om andere reden niet terecht is.

Meer over incasso tegenhouden en storneren

Service en Contact