Verkeerde betaling terughalen

Je hebt een vriend betaald voor een etentje of een bestelling van een webshop afgerekend. Maar je hebt per ongeluk te veel geld overgemaakt of het verkeerde rekeningnummer gebruikt. Lees wat je kunt doen.

Te veel geld overgemaakt

Heb je te veel geld overgemaakt? Neem dan zelf contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Wij kunnen het geld namelijk niet voor je terughalen. 

Tip! Stuur bijvoorbeeld een betaalverzoek om het geld terug te vragen.

Lees meer over een betaalverzoek aanmaken

Maak je elke week of maand automatisch een bedrag over naar een bepaald rekeningnummer en is dit bedrag te hoog of juist te laag? Pas dan je periodieke overboeking aan.

Periodieke overboeking of incasso instellen

Geld naar verkeerde rekening overgemaakt

Heb je geld naar een verkeerd rekeningnummer overgemaakt? Dan weet je waarschijnlijk niet waar je geld is gebleven. Je kunt € 0,01 overmaken naar dat rekeningnummer met in de omschrijving het verzoek om het bedrag terug te betalen. En neem contact met ons op, dan helpen we je om je geld terug te krijgen.

Neem contact met ons op

Product niet ontvangen na betaling

Heb je iets gekocht via Marktplaats of een webshop en heb je het product niet ontvangen? Dan kunnen wij helaas niets voor je betekenen. We adviseren je aangifte te doen bij de politie.

Aangifte doen

IBAN-Naam Check

We checken bij elke overboeking of de ingetoetste naam hoort bij het ingevoerde rekeningnummer (IBAN). Je krijgt direct een melding als er iets niet klopt.

Lees meer over de IBAN-Naam Check

Foute betaling met iDEAL in webshop

Heb je iets gekocht in een webshop in al je enthousiasme een fout gemaakt in je iDEAL- of PayPal-betaling? Neem dan zelf contact op met de online winkel. 

Werkt de webshop niet mee of is deze onbereikbaar? Neem dan contact op met de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels Thuiswinkel.org.

Bekijk het klachtenformulier op Thuiswinkel.org

Veelgestelde vragen

Er is onterecht of te veel geld via een automatische incasso van mijn rekening gehaald. Kan ik het terughalen?

Jazeker, dat kan. Je kunt het bedrag zelf online binnen 8 weken (de terugboektermijn) terughalen (storneren).

Overboeking of incasso terughalen (storneren)

Hoe kan ik mijn PayPal-betaling in een webshop terughalen?

Doe via PayPal binnen 180 dagen een ‘verzoek om terugbetaling’ bij de webshop.

Verzoek om terugbetaling aanvragen

Ik heb per ongeluk een bedrag dubbel overgemaakt, kan ik dit geld terughalen?

Neem contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Dan kunnen jullie dit samen oplossen. Wij kunnen je hierbij niet helpen.

Service en Contact