IDIN aanvragen en gebruiken

Met iDIN log je veilig in op verschillende websites, bijvoorbeeld bij webwinkels of de Belastingdienst. Je logt in met je Rabo Scanner of Rabo Bankieren App. Zo hoef je niet voor elke website een wachtwoord te onthouden of je gegevens in te vullen.

Mogelijkheden van iDIN

Met iDIN kun je op meerdere websites:

  • Inloggen
  • Laten weten wie je bent
  • Laten weten of je 18 jaar of ouder bent

Je logt in met je Rabo Scanner of Rabo Bankieren App. De Rabobank geeft je gegevens (bijvoorbeeld je naam en leeftijd) door aan de website die je bezoekt. Dit doen we alleen als je hier toestemming voor geeft.

IDIN aanvragen

Bij de Rabobank staat iDIN standaard aan voor klanten van zestien jaar en ouder. Je hoeft iDIN dus niet aan te vragen of aan te zetten.

IDIN staat alleen aan voor particuliere (persoonlijke) rekeningen. Het is niet mogelijk om iDIN te gebruiken met een zakelijke rekening.

Wil je met iDIN inloggen bij de Belastingdienst? Dan is het wel nodig om iDIN eerst aan te zetten op de website van de Belastingdienst.

IDIN aanzetten voor de website van de Belastingdienst

Wil je voor de eerste keer inloggen met iDIN op de website van de Belastingdienst? Stel dit dan eerst in op de website van de Belastingdienst:

  1. Ga naar de inlogpagina van de Belastingdienst.
  2. Kies voor ‘iDIN’.
  3. Kies voor ‘iDIN koppelen’.
  4. Volg de stappen op je scherm.
  5. Ga terug naar de inlogpagina van de Belastingdienst.
  6. Log in met iDIN.

Inloggen met iDIN

Wil je op een andere website inloggen met iDIN? Dit werkt zo:

  1. Kies op de inlogpagina van de website voor ‘iDIN’.
  2. Kies ‘Rabobank’.
  3. Log in met je Rabo Bankieren App of Rabo Scanner.
  4. Je ziet in beeld welke gegevens de Rabobank doorgeeft aan de website.
  5. Klik op ‘Akkoord’.
  6. Je keert terug naar de website.

Meer over iDIN

IDIN is een veilige manier om op verschillende websites in te loggen of je gegevens te delen. Lees meer over de mogelijkheden, veiligheid en privacy.

Lees meer over iDIN op Rabobank.nl Lees meer over iDIN op idin.nl

Veelgestelde vragen

Inloggen met iDIN lukt niet, wat nu?

Lukt inloggen niet, of krijg je een foutmelding? Controleer dan het volgende:

  • Check je bankpas. Log je wel in met je particuliere (persoonlijke) bankpas? Het is namelijk niet mogelijk om iDIN te gebruiken met een zakelijke bankpas.
  • Log je in met je juiste bankpas? Log in met de bankrekening en bankpas die je ook gebruikt voor Rabo Online Bankieren.
  • Is het je eigen bankrekening? Het is niet mogelijk om iDIN te gebruiken voor de rekening van iemand anders. Dit geldt ook als je een volmacht hebt (het recht om de rekening en geldzaken van iemand anders te beheren).
Hoe kan ik iDIN blokkeren of deblokkeren?

Wil je iDIN uitzetten, zodat je iDIN niet meer kunt gebruiken? Log in op online bankieren om iDIN te blokkeren.

Let op! Als je iDIN blokkeert, kun je iDIN niet meer zelf deblokkeren. Wil je iDIN later toch deblokkeren (aanzetten)? Kom naar een vestiging van de Rabobank, en neem een geldig legitimatiebewijs mee (bijvoorbeeld een paspoort).

Hoe kan ik mijn iDIN-gebruik bekijken of controleren?

Wil je weten op welke websites je hebt ingelogd met iDIN? Of welke gegevens je hebt doorgegeven op die websites? Je vindt je IDIN-gebruik van de afgelopen veertien maanden in Rabo Online Bankieren.

IDIN geeft verkeerde gegevens door, hoe kan ik dit wijzigen?

Zie je bij het gebruiken van iDIN verkeerde gegevens in beeld? Als je persoonlijke gegevens niet kloppen (bijvoorbeeld omdat je verhuisd bent), wijzig je gegevens dan online of in de app.