
Bankzaken regelen als een dierbare overlijdt
Het overlijden van een dierbare is een lastige tijd. Via de Rabo NabestaandenService helpen we je graag om de bankzaken op orde te krijgen en netjes te regelen. Bekijk hieronder wat erbij komt kijken.
Overlijden melden
1. Je meldt het overlijden
Geef het overlijden zo snel mogelijk aan ons door.
Ben je zelf ook klant bij Rabobank? Meld een overlijden dan via onderstaande oranje knop. Zelf geen klant bij Rabobank? Meld een overlijden dan via de witte knop.
2. Jij of de contactpersoon wordt door ons gebeld
Na je melding bellen wij binnen 2 dagen om een (telefonische) afspraak te maken. Heb je al eerder vragen? Neem dan contact met ons op via bijvoorbeeld de chat.
3. De nabestaande(n) krijgt een brief
De nabestaande(n) krijgt daarna een brief. Hierin leggen we stap voor stap uit wat we gaan doen om de bankzaken af te handelen. In de brief staat ook welke documenten hiervoor nodig zijn.
4. De nabestaande(n) stuurt ons de documenten die nodig zijn
In de brief staat ook welke documenten we nodig hebben voor het vrijgeven van de rekeningen.
5. Je krijgt toegang tot de betaal- en spaarrekening(en)
Als we alle documenten hebben, beoordelen we die. Kloppen de documenten en gegevens? Dan geven we de rekeningen vrij en sturen een bevestigingsbrief. De erfgenamen of de persoon die de nalatenschap regelt, krijgen toegang tot de betaal- en/of spaarrekening van de overledene. Moet je keuzes maken over bankproducten? Dan helpen we je graag.
Welke documenten zijn nodig?
Dit hangt van de situatie af. We hebben altijd een akte van overlijden nodig. In sommige gevallen ook een verklaring van erfrecht.
Toegang tot de betaalrekening en andere bankproducten
Wat gebeurt er na een overlijden met de betaalrekening, spaarrekening, de verzekeringen, de hypotheek en andere bankproducten? Lees wat er gebeurt na de melding van overlijden.