Als een dierbare overlijdt

Er breekt een moeilijke periode aan als een dierbare van je overlijdt. We helpen je graag om ook de bankzaken op orde te krijgen en netjes af te handelen. Bekijk hieronder wat erbij komt kijken.

Overlijden melden

1. Je meldt het overlijden

Geef het overlijden zo snel mogelijk aan ons door. Dit kan via onderstaand formulier of telefonisch.

Overlijden melden

2. Wij bellen je

Binnen twee werkdagen na de melding bellen we je om een (telefonische) afspraak te maken. Als je al eerder vragen hebt, kun je natuurlijk contact met ons opnemen.

3. Wij sturen je een brief

Binnen twee weken sturen we je een brief. Hierin leggen we stap voor stap uit wat we gaan doen om de bankzaken af te handelen. In de brief staat ook welke documenten hiervoor nodig zijn.

4. Je stuurt ons de documenten die nodig zijn

In de brief die je ontvangt, staat welke documenten we nodig hebben voor het vrijgeven van de rekeningen.

5. Wij geven de rekeningen vrij

Als we alle benodigde documenten ontvangen hebben, beoordelen we deze en kijken we of de rekeningen vrijgegeven kunnen worden. Hiervan ontvang je een bevestigingsbrief. Als de rekening door ons is vrijgegeven dan kunnen de erfgenamen of de persoon die de nalatenschap afhandelt, toegang tot de rekening van de overledene krijgen. Als er bepaalde keuzes gemaakt moeten worden over bankproducten, adviseren we je graag hierover.

Welke documenten zijn nodig?

Om de bankzaken te kunnen regelen, hebben wij een akte van overlijden nodig. En meestal ook een verklaring van erfrecht. Door een aantal vragen te beantwoorden, kun je nagaan welke documenten in jouw situatie moeten worden aangeleverd.

Meer over documenten die nodig zijn na een overlijden

Toegang tot de rekening(en) en andere bankproducten

Wat gebeurt er na een overlijden met de rekening(en), de verzekeringen, de hypotheek en andere bankproducten? Lees wat wij doen zodra je een melding van overlijden maakt.

Meer over toegang tot de rekening(en) en andere bankproducten