Rabo ToekomstUitkering met een saldo in de lijfrente

Heb je een lijfrentetegoed bij een andere partij opgebouwd en wil je dat laten uitkeren via Rabo ToekomstUitkering? Dan regel je dat direct bij het afsluiten van Rabo ToekomstUitkering. Voordat we uitkeren, hebben we soms een saldoverklaring nodig. Als we dit bedrag kennen, voorkom je dat we een deel van je uitkering onnodig belasten. We leggen je uit hoe het werkt.

Saldo bij lijfrente

Saldo in de lijfrente is anders dan het saldo op je betaalrekening. Heb je een saldo in de lijfrente, dan heb je in het verleden een storting gedaan. Deze storting kon je niet van je belastbaar inkomen (in box 1) aftrekken. 

Dit betekent dat je bij de uitkering van je Rabo ToekomstUitkering hier geen belasting over hoeft te betalen. Omdat wij als bank bij uitkering deze belasting voor je inhouden, vragen we je in sommige gevallen om een saldoverklaring. Zo zien wij of we bij uitbetaling rekening moeten houden met saldo.

Wanneer een saldoverklaring aanleveren

Weet je niet zeker of er sprake is van een saldo in de lijfrente? Vraag dit dan bij je huidige aanbieder na. Is er wel een saldo aanwezig, dan zijn er twee mogelijke opties:

  1. De partij waar je nu het geld hebt staan, heeft het saldo in de lijfrente geregistreerd en geeft dit bij het overmaken aan ons door. In dit geval hoef je verder niets te doen.

  2. De partij waar je nu het geld hebt staan, heeft het saldo niet geregistreerd. We hebben dan een saldoverklaring van je nodig. Deze vraag je op bij de Belastingdienst.

Verklaring opvragen bij Belastingdienst

Verklaring sturen naar Rabobank

Heb je de verklaring ontvangen van de Belastingdienst? Stuur deze dan naar ons op. Verstuur deze onder vermelding van het rekeningnummer van je nieuwe Rabo ToekomstUitkering per post naar:

Rabobank Spaarbank CCB (EZ-B-60)
Antwoordnummer 15025
5600 VB EINDHOVEN

Service en Contact