Over de vloer bij de boer

Martijn Rol

Martijn Rol

Als kind ging ik regelmatig uit logeren bij mijn oma uit het dorp. Ik koester warme herinneringen aan die tijd. Niet alleen omdat mijn oma de lekkerste maaltijden voorschotelde. Elke keer weer keek ik uit naar het moment dat we het melkemmertje naar het einde van het dorp mochten brengen, gevuld met een paar guldens. Aan het einde van de dag, wanneer de boer zijn koeien had gemolken, haalden we het emmertje weer op. Het emmertje zat altijd gevuld met kostelijke melk, die mijn oma verwerkte tot pap, pannenkoeken ent toetjes. Wat wil je als kind nog meer?! Elke logeerpartij was voor mij, als stadsjongen, een fascinerende ervaring.

De positie van de boer verandert

Die tientallen emmertjes per dag moeten voor de boer leuke bijverdiensten zijn geweest. Bijverdiensten die de boer vandaag de dag ook goed zou kunnen gebruiken. De druk op het traditionele verdienmodel van de boer is namelijk groter dan ooit, mede door het intensieve krachtenspel in de keten.

  • De retailer is veeleisend en verwent de consument met lage prijzen. Aan de andere kant van de keten zijn de leveranciers van genetica, kunstmest en voer gefuseerd.
  • De boer zit hier precies tussen in en ervaart toenemende druk op marges en oplopende kosten.
  • Tegelijkertijd is de regeldruk vanuit de overheid, met name vanuit milieu overwegingen, flink toegenomen. De boer kent weinig draagvlak vanuit de maatschappij, mede door de discussies rondom mestuitstoot, stankoverlast, fijnstof en megastallen.

Kwaliteit boven kwantiteit

In Nederland produceren we grote hoeveelheden kwalitatief goed vlees, zuivel en groente. Maar de consument kent relatief weinig waarde toe aan deze bulkproducten en de retailer is er steeds in mindere mate bereid voor te betalen. Ik geloof daarom sterk in ‘meer voor minder’. Het mag best een onsje minder, zolang het product maar wel een meerprijs heeft. Of zoals een grote vleesproducent het laatst formuleerde: ‘minder vlees, maar wel beter vlees’: duurzamer, kleinschaliger en smaakvoller. Met betere marges voor alle schakels in de keten en minder belastend voor het milieu. Het is daarom belangrijk om als boer op zoek te gaan naar de toegevoegde waarde. Onderscheidend zijn, lekkerder en duurzamer, in smaak of beleving, met daarbij een sterk verhaal.

Contact

Rabobank