Hoe ver volgt u de klant?

Christel Klein Haarhuis

Nieuwe efficiency-benadering

Christel Klein Haarhuis

Efficiency. Daar bent u als ondernemer ongetwijfeld een voorstander van. Maar misschien herkent u dat efficiencyverbeteringen vooral ingegeven worden door ervaringen op 'de werkvloer'. Zoals het slimmer inrichten van de fabriekshal. Of het personeel breder of juist gerichter inzetten. Maar er is nog een manier om efficiency te benaderen: vanuit de wensen van de klant.

Veeleisende afnemers

De industrie kent, net als andere sectoren, veeleisende afnemers. Klanten die steeds nadrukkelijker bepalen hoe een bepaald product of dienst eruit moet zien. Wilt u hier snel op inspelen, dan is het nodig uw businessmodel en processen flexibeler in te richten. Bedrijven die deze beweging volgen, berekenen de kosten en opbrengsten voor het aanpassen of juist behouden van een bepaalde productiestraat. Uit welke onderdelen bestaat een product en bij welke leveranciers worden die ingekocht? Kan dit efficiënter? Zijn er mogelijkheden voor innovatie in het proces?

Maak hierbij afwegingen uit het perspectief van de klant. Voorbeeld: bouw uw product modulair op en laat de klant profiteren van een kortere levertijd. Het resultaat is dat u de klant een duidelijk en overzichtelijk productenpalet aanbiedt, tegen een concurrerende prijs én een korte levertijd

Belangrijke overwegingen

Elk bedrijf is anders, maar veel vragen gelden voor alle bedrijven. Zoals: is het efficiënt om de productiestraat op één locatie te hebben? U kunt dan snel handelen als er aanpassingen zijn in de specificaties van een product, maar wat als u uw belangrijkste klanten létterlijk moet volgen naar andere werelddelen? Bijvoorbeeld omdat wet- en regelgeving gebiedt dat de productie lokaal moet plaatsvinden, of dat de meerderheid van het personeel uit lokale mensen moet bestaan. Terwijl de productspecificaties wél heel streng blijven, volgens afgesproken (westerse) normen.

Zulke situaties komen wij regelmatig bij bedrijven tegen. Ondernemers moeten belangrijke overwegingen maken. En dan vooral binnen het krachtenveld tussen efficiency, flexibiliteit, regelgeving en vooral ook: klantwensen. Kunt u hierbij advies gebruiken? Bij de Rabobank denken we graag met u mee.

Christel Klein Haarhuis
Relatiemanager Grootbedrijf

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 13 augustus 2015

Reageer via Rabobank Industrie netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank