The winner takes it all

Daan de Rooij

Daan de Rooij

In sommige sectoren lijkt een nieuwe marktvorm te zijn ontstaan. Een vorm waarbij een enorme marktleider de andere spelers in de markt wegdrukt of marginaliseert. Dit gebeurt doordat de marktleider de meeste winst maakt, de beste toegang heeft tot resources als talent, kapitaal en grondstoffen en ook het meest kan investeren in productontwikkeling. Voorbeelden van zulke ‘winnaars’ zijn ASML, Microsoft en Apple.

Vijf krachten

Volgens de vijfkrachtentheorie van Porter neigt de winstgevendheid in een industrie op de lange termijn naar break-even. Dit zou komen doordat (over)winsten competitie uitlokken van de vijf krachten op de markt die op termijn de winsten zullen laten verdwijnen. Maar in sommige markten lijkt die theorie dus niet meer op te gaan.

ASML

De eerste keer dat ik bij dit fenomeen stil stond, was tijdens een bedrijfsbezoek aan ASML. Zij waren tien jaar geleden nog verwikkeld in een hevige concurrentiestrijd met Nikon en Canon. Inmiddels heeft ASML in sommige segmenten van zijn markt een aandeel van boven de 80%. In 2014 gaf ASML 736 miljoen euro uit aan research & development. Hoe kan de concurrentie dit bedrijf ooit nog bijbenen?

Windows

De besturingssytemen van Windows hebben een marktaandeel van meer dan 90%. Zakelijke gebruikers betalen veelal jaarlijks een bedrag om het systeem te mogen blijven gebruiken. Hoe zou zo’n gesprek gaan als de accountmanager van Windows langskomt om de tarieven voor de nieuwe periode te bespreken?

Apple

Iedereen kent natuurlijk het succes van Apple. Die gigant verkocht alleen al in het introductieweekend van de iPhone 6S maar liefst 13 miljoen exemplaren. Het merk Apple is het meest waardevolle ter wereld; het is meer dan twee keer zo veel waard als Microsoft. De onderneming heeft meer dan 200 miljard dollar cash op de balans staan. Wie of wat kan dit bedrijf verslaan?

De ‘oude’ economische theorie zegt dat markten het beste functioneren bij voldoende concurrentie. Is ‘the winner takes it all’ daarom een ongewenste ontwikkeling? Of kan deze nieuwe situatie in bepaalde markten heel goed werken?

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 19 november 2015

Reageer via Rabobank Industrie netwerkgroep op LinkedIn

Lees eerdere blogs over de sector Industrie

Contact

Rabobank