Stapsgewijs op weg naar papierloze fabriek

Plaatbewerkingsbedrijf BOZ Group in Bergen op Zoom maakte de stap van papier naar digitaal. Een flinke klus, volgens managing director Corné van Opdorp. "Maar we wisten het behapbaar te maken."

Waarom besloot u de productie van BOZ Group te digitaliseren?

"Dat kwam door een collega die ik op de werkvloer tegen het lijf liep. Hij was al een hele poos op zoek naar een productiebon. Door zijn zoektocht stagneerde de productie. Dat moet anders, besloot ik toen. Via je smartphone heb je binnen twee seconden de hele wereld binnen handbereik. Waarom werken wij dan nog steeds niet digitaal?"

En bleek die digitalisering makkelijk te realiseren?

"Het was een flinke klus. Maar door het stapsgewijs aan te pakken, wisten we het behapbaar te maken. Stap één: bepalen waar we over een aantal jaar wilden staan. Ons voornaamste doel was het elimineren van lopen en zoeken op de werkvloer. Medewerkers die elkaar tekeningen overhandigen of op zoek zijn naar producten, dat moest verleden tijd worden. Met dat doel in gedachten konden we onze aanpak bepalen."

Hoe zag die aanpak eruit?

"Allereerst hebben we onze gehele infrastructuur in kaart gebracht. Met welke data werken we en hoe moeten die aan elkaar knopen? We liepen al snel tegen het probleem aan dat we verschillende databases en systemen in huis hadden. Omdat die niet met elkaar communiceerden, was een interface nodig. Die hebben we extern door een partner laten ontwikkelen. We voorzagen de hele productieomgeving van wifi, sloten alle machines met glasvezelkabel aan op de server en plaatsten een computer bij elke werkplek."

En het resultaat?

"Sinds het najaar van 2016 werken alle medewerkers en machines met de nieuwe infrastructuur. Zodra een code wordt gescand, gaat alles lopen. De opdracht wordt automatisch in het planningspakket gestart, de tekening komt omhoog vanuit de database en een gekoppelde machine haalt het juiste programma op vanaf het netwerk. Alleen het voorblad met productiestappen staat nu nog met barcodes op papier. Onze volgende stap: compleet papierloos werken, inclusief track en trace".

Al met al een hele klus en flinke investering. Wegen de kosten op tegen de baten?

"Absoluut. We hebben veel meer overzicht. Doordat medewerkers niet meer hoeven lopen en zoeken, is onze productiedoorlooptijd sterk verbeterd. Als we onze klanten straks ook track en trace kunnen aanbieden, levert dat nog veel meer op. Risico’s in de toeleveringsketen kunnen we dan minimaliseren. Mochten er problemen optreden, dan zijn die via de barcode eenvoudig te achterhalen. Terughaalacties van duizenden stuks horen dan voorgoed tot het verleden. Er is volledige transparantie in de gehele keten, dus ook voor de klanten van onze klanten. Dat gebeurt liever gisteren dan vandaag, als het aan onze klanten ligt."

Wilt u ook digitaliseren? Drie tips van Corné van Opdorp:

1. Kom in beweging

"Digitalisering, automatisering, robotisering: ze zorgen voor revolutionaire industriële veranderingen. Ga je als bedrijf niet mee, dan haal je 2020 niet. Kom dus in beweging en bepaal hoe ver je wilt meegaan. Maak je alles track en trace, of digitaliseer je alleen het productieproces? Je kunt zover gaan als je zelf wilt, zolang je maar in beweging blijft en niet achterblijft in de keten."

2. Werk stapsgewijs, maar houd het einddoel altijd in gedachten

"Het heeft weinig zin om elke werkplek met een computer uit te rusten, zonder na te denken over de infrastructuur die erachter zit. Bepaald daarom éérst het einddoel en ga vervolgens stapsgewijs aan de slag. Dat werkt niet alleen prettig, het is ook nodig om de investeringen te kunnen behappen. In een technology roadmap bepaal je de weg naar jouw einddoel. Let wel op dat nieuwe technieken al snel achterhaald zijn. Zorg dus voor een dynamisch, levend document."

3. Houd rekening met neveneffecten

"Onze medewerkers hoeven hun werkplek voortaan niet meer te verlaten. Prettig voor de productiviteit, maar minder fijn voor de werksfeer, aldus de feedback van medewerkers. Even langslopen voor een praatje is er niet meer bij. Daarmee hadden we van tevoren te weinig rekening gehouden. Efficiëntie is belangrijk, maar onze medewerkers moeten nog steeds plezier hebben in hun werk. Bekijk daarom gezamenlijk hoe je daarvoor kunt zorgen."

Contact

Rabobank