Truckdealers: werk aan een betere totaalpropositie

De laatste verkoopcijfers van bestelwagens en trucks over de eerste helft van 2015 zijn boven verwachting goed. Na een slecht 2014 en fiscaal gemanipuleerde verkooptrends  in de jaren daarvoor, zijn afnemers nu weer echt koopbereid. Niet alleen de noodzakelijke vervangingsgolf van de crisisjaren is hiervan de oorzaak,  maar ook de uitbreidingsinvesteringen door aantrekkende vrachtvolumes. Het distributievervoer groeit hard, vooral door e-commerce, waarbij food de grootste groeier is. Hoe speelt de bedrijfswagenbranche daar op in?

Bredere basis op langere termijn

Debet aan deze positieve berichtgeving is het toenemende vrachtvolume, maar vooral het vertrouwen van transporteurs in de toekomst. Zij durven eindelijk de langverwachte vervangingsslag te doen. Nu niet gestimuleerd door fiscale stimulans, maar omdat er vertrouwen is in de toekomst. De bedrijfswagenRAI van deze week wordt daardoor een echt feestje. Maar tijd om op de lauweren te rusten is er niet voor de truckdealers. Voor de korte termijn is stijgende verkoop goed voor de resultaten, maar op de langere termijn is een bredere basis nodig. 

We zien een aantal veranderingen in de maatschappij die aan de truckdealer ook niet voorbij gaan: 

  • meer fijnmazige distributie en e-commerce vervoer
  • druk op nog schonere en duurzame voertuigen
  • onbemande trucks
  • een wezenlijke verandering in de komende generatie van bezit naar gebruik

Focus op aftersales

Monique van Plateringen, sectormanager Transport & Logistiek: "Ook is er nog een wereld te winnen op de aftersalesmarkt: als sectormanager bezoek ik veel bedrijven en zeker de helft van de bedrijven heeft nog een eigen garage. En niet alleen de grote bedrijven, maar ook de kleinere. De gemiddelde truckdealer zou hier uitstekend op in kunnen spelen."

"Zij doen dit in eigen beheer omdat ze dan zeker zijn van beschikbaarheid, snelheid en flexibiliteit én omdat ze verwachten dat de kosten bij de dealer hoger zijn. In mijn optiek moet je uitbesteden wat niet tot je corebusiness behoort, dus ook de eigen garage. Maar dan moet er wel een goed, betaalbaar alternatief zijn."

"Truckdealers, zorg dat je hier een goede propositie hebt. Verkoop het mee met die nieuwe truck en stel zo de basis voor de toekomst veilig. Help de transporteur om een echte kosten-batenanalyse te maken van zijn garage en wagenpark en laat zien waar de expertise ligt. Hier valt nog een wereld te winnen voor de bedrijfswagenbranche: van urenfabriek naar regievoerder van het wagenpark gebaseerd op een kilometerprijs."

Rabobank Cijfers en Trends

Rabobank Cijfers en Trends geeft een actuele visie op de handel in bedrijfsauto’s. 

Lees meer in Rabobank Cijfers en Trends

Meer informatie

Wilt u meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met onze sectormanager. 

Contact

Rabobank