Blog transport en logistiek

Monique van Plateringen

Alles wordt zoals het was … Of toch niet?

Monique van Plateringen

Stijgende volumes en toenemende prijzen: het kan niet op in de binnenvaart. Iedere crisis gaat voorbij en aan de laatste (zeer lange) crisis lijkt nu echt een einde te komen. “Als je maar lang genoeg wacht, wordt alles weer normaal”, heb ik menigeen horen zeggen. Krijgen zij nu gelijk? Of zijn er toch lessen geleerd uit de afgelopen zeven jaar? Een feit is dat de wereld niet meer hetzelfde is als voor de crisis. Inmiddels is er door nieuwe technologieën veel meer transparantie en zijn er ook meer mogelijkheden voor een adequate planning. De keten is veranderd door de opkomst van e-commerce en 3D-printing, maar bovenal het veranderende consumentengedrag. En de menselijke factor speelt ook een belangrijke rol: nieuwe generaties hebben een andere kijk op een (vast) dienstverband, hiërarchie en de verdeling/omgang tussen zakelijk en privé.

De schipper 2.0

De binnenvaartschipper heeft hier ook veel voordeel van: met internet is hij beter geïnformeerd en kan hij beter contact houden met zijn omgeving, maar het verandert ook zijn manier van werken. Al is het alleen maar omdat alle partijen om hem heen hetzelfde doen! Verladers en ontvangers bundelen stromen en hebben inzicht in elkaars planning om tot een optimale logistiek te komen. Hoe is de binnenvaartschipper daar nu op aangesloten? Kan hij/zij hierin een rol pakken, bijvoorbeeld als drijvend voorraadmagazijn? Dat gaat een individuele schipper niet lukken, maar een groep van schippers die op een professionele manier met een bevrachter of verlader zaken kunnen doen, hebben die mogelijkheid wél. Zij kunnen vervoerszekerheid, kwaliteit en flexibiliteit leveren. De bestaande coöperatie NPRC is daarvan het levende bewijs, met een volumegroei van 20% per jaar. Schippers, pak die handschoen op!

Verandering? Broodnodig!

Terugkomend op mijn beginvraag: is er noodzaak tot verandering, ondanks de groeiende volumes? Mijn antwoord daarop is een volmondig ja! De economische groei zal de komende jaren matig blijven, met uitschieters naar boven én beneden. De markt is veranderd en stelt nieuwe eisen aan de binnenvaart. De branche is méér dan vervoer over water van A naar B en moet door structuurversterking streven naar een volwaardig partnerschap in de totale logistieke keten.

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 7 juli 2015

Reageer via Rabobank Transport netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank