Blog transport en logistiek

Monique van Plateringen

Wie stuurt (er in) de toekomst?

Monique van Plateringen

Het haalde vorige week zelfs het achtuurjournaal: Scania deed de eerste succesvolle ‘platooning’-proef. Drie vrachtwagens op rij waarbij alleen de voorste chauffeur remde en gas gaf, de anderen volgden in een treintje. De chauffeurs in de ‘volgende’ vrachtwagens stuurden zelf, maar in de toekomst hebben zij de handen volledig vrij. Het levert veel op: minder files, meer verkeersveiligheid en minder verbruik van brandstof. Maar wat gaan die ‘volgende’ chauffeurs onderweg doen? Hoe richten zij hun tijd efficiënt in? Is dit rusttijd, of kunnen ze ondertussen een deel van de planning en administratie overnemen? Komt er een aparte cao-schaal voor een platooning-chauffeur die lager ligt dan de huidige schalen, gezien de beperkte werkzaamheden? En is er in de toekomst in die ‘volgende’ vrachtwagens nog wel een chauffeur nódig?

Verladers reageren natuurlijk enthousiast, want minder files, lager brandstofverbruik en lagere personeelskosten resulteren in een lagere kostprijs. Maar de ontwikkeling en aanschaf van de technologie kost geld en dat moet worden terugverdiend. Een lager vrachttarief is op termijn wel haalbaar, maar in de test- en beginfase kunnen de tarieven  wel eens hoger liggen dan op dit moment. Verladers reageren echter positief en werken volop mee aan de ontwikkeling: een mooie vorm van verticale samenwerking van opdrachtgevers, transporteurs, producenten en overheid.

Voordelen van verticale samenwerking

Onlangs las ik dat verticale samenwerking in de supply chain meer oplevert dan horizontale samenwerking. Met name het zogenaamde 4C (Cross Chain Control Center) met een onafhankelijke ‘control tower’ maakt, door het delen van informatie van verschillende opdrachtgevers, de gehele logistieke keten inzichtelijk. Door deze optimaal af te stemmen wordt er veel efficiënter en flexibeler gewerkt, met lagere kosten (of hogere opbrengsten) voor alle meewerkende partijen. Vertrouwen is hierbij het sleutelwoord: ben je transparant naar de schakels voor en/of achter je in de keten en gun je iedereen een deel van de opbrengst?

Grote verladers zitten hier zelf al lang aan het stuur, waarbij de opbrengst van de efficiency direct bijdraagt aan hun kostenreductie. Maar met name in het mkb is hier nog een wereld te winnen. Door meer samen te werken en te bundelen wordt de beladingsgraad verhoogd en neemt het rendement toe. Kunnen dan de tarieven omlaag? Misschien wel, maar de toegevoegde waarde zit meer in het strategisch meedenken over de goederenstroom van de klant en dáár besparingen realiseren, dan een prijsdiscussie. Zit u zelf aan het stuur en denkt u proactief met uw klant mee?

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn.

Blog, 26 februari 2015

Reageer via Rabobank Transport netwerkgroep op LinkedIn

Contact

Rabobank