De online kansen voor sierteelt- ondernemers

Arne Bac

Arne Bac

Deze week rolde de World Floriculture Map weer van de drukpers. Een mooi visuele weergave van de ontwikkelingen in de internationale sierteeltstromen. De map laat zien dat de sierteelt een sector is om trots op te zijn als Nederlander, want ons land is nog steeds de onbetwiste nummer 1 sierteeltexporteur. Toch is de situatie minder florissant dan tien jaar geleden, mede door de invloed van de economische crisis.

De rol van Royal Flora Holland

Een belangrijke pijler voor het behoud van onze exportpositie is Royal FloraHolland. De fusie tussen bloemenveiling Aalsmeer en Flora Holland Naaldwijk in 2006 is voor het sierteeltcluster een zegen gebleken. Stelt iemand zich weleens de vraag hoe de sector er vandaag voor zou hebben gestaan zonder deze fusie? Wat zou de impact geweest zijn op de exportcijfers? Ik durf te stellen dat de sector vooral bezig zou zijn met interne concurrentie, terwijl we ons nu gezamenlijk richten op de internationale markt. Daarmee wil ik niet de huidige worsteling naar identiteit en de toekomstige rol van Royal FloraHolland afdoen als klein probleem. Het is juist goed dat de afzetcoöperatie stilstaat bij de weg naar 2020.

Sierteelt in cijfers

  • De Nederlandse sierteelt had € 8,4 miljard aan exportwaarde in 2015.
  • Nederland is verantwoordelijk voor 43% van de wereldwijde export in snijbloemen. In 2005 was dit nog 50%.
  • Colombia volgt op de 2e plaats met 15%.
  • Het areaal van de Nederlandse sierteelt kromp de laatste 10 jaar met 1.700 hectare tot 3.915 hectare.
  • 52% bloemenaankopen Nederlandse consument is voor eigen vaas.
  • In Noorwegen besteedt de consument jaarlijks het meeste aan zowel potplanten als snijbloemen: in totaal € 116 per persoon.

Webshops in de lift

De World Floriculture Map geeft u inzicht in de mondiale ontwikkelingen in de sierteelt en de gevolgen voor uw bedrijfsmodel. De verkoop via internetkanalen is niet meer weg te denken. Net als Zalando en Bol.com zijn ook bloemenwebshops booming business. In het Verenigd Koninkrijk vindt 10% van de snijbloemen zijn weg naar de consument via internet. Voor potplanten is dit zelfs 12%. Het VK is daarmee trendsetter in Europa. Nederland noteert lagere cijfers: 4% van de snijbloemen wordt via internet besteld en 8% van de potplanten.

Durf in te zetten op online

Door de groeiende internetverkoop staat het businessmodel van tuincentra en de traditionele bloemist onder druk. Toch biedt internetverkoop vooral kansen om onze leidende positie op het mondiale speelveld te verstevigen. Is de Nederlandse sierteeltsector in staat om de Amazon.com in sierteeltverkopen te worden? En wat betekenen deze ontwikkelingen voor uw eigen bedrijfsmodel? U kunt zelf inspelen op de mondiale sierteeltontwikkelingen. Bijvoorbeeld in samenwerking met een ketenpartner of een partij uit een andere sector die goed is in internetsales. Ik wens u veel inspiratie toe. Er zijn kansen genoeg, pak ze!

Contact

Rabobank