De fruitmarkt verandert. Bent u al wakker?

Arne Bac

Arne Bac

Globalisering en veranderend consumentengedrag worden door veel fruittelers en handelsbedrijven in de AGF als een ver van mijn bed show ervaren. De focus ligt bij deze ondernemers meer op het eigen bedrijf dan op het bewegende speelveld. Klopt het dat globalisering en veranderend consumentengedrag weinig impact hebben of zien deze ondernemers iets over het hoofd?

Consumptiegroei vanuit verrassende hoek

De World Fruit Map brengt treffend in kaart wat er in het mondiale fruitspeelveld gaande is. De groei van de consumptie zit dit keer niet in de traditionele afzetgebieden zoals Europa en Noord Amerika, maar met name in Azië en het Midden Oosten. Wilt u met producten naar nieuwe markten? Dan zal u verder moeten kijken dan de bestaande afzetgebieden.

Bekijk de World Fruit Map

Exotisch fruit steeds populairder

Naast dat de Europese consumptiegroei in kilogrammen er nagenoeg uit is, moeten we vaststellen dat de opmars van exotisch fruit en zachtfruit niet te stuiten is. De consument eet steeds meer bijzondere in plaats van de traditionele fruitsoorten. Doordat de “nieuwe” fruitsoorten per kg duurder zijn, wordt er per saldo meer aan fruit uitgegeven. De appel en de peer profiteren er alleen niet van mee. De consument kan zijn euro maar één keer uitgeven, terwijl hij meer te kiezen in het bestaande fruitassortiment.

Lees de Tuinbouw Update februari 2018

Als we kijken naar de verkoop van biologisch fruit, dan zien we een tegengestelde beweging. Het marktaandeel in het schap van de Nederlandse retail is ondertussen zo’n 5%. De jaarlijkse marktgroei van biologisch fruit is aan het afvlakken op basis van de voorlopige cijfers: van 24% groei in 2016 naar 11% groei in 2017. Ondanks dat de vraag naar biologisch fruit nog steeds hoger is dan een aantal jaren geleden, ben ik terughoudend om u als teler richting bio te sturen. Een te massale omschakeling van gangbare naar biologische teelt kan de prijzen voor bio flink onder druk zetten, waar uiteindelijk niemand bij gebaat is.

Onder onze klanten zien we overigens nog wel dat er fruittelers naar biologische teelt omschakelen. Ik moet dus vaststellen dat de gangbare hardfruitmarkt zonder bijsturing voorlopig blijft krimpen. Ik weet niet of u al wakker bent, maar ik wel. De ontwikkelingen laten zien dat de markt volop in beweging is. Wanneer u wakker bent, mag ook uw afzetpartner best even de ogen open doen. Zijn wereld is namelijk ook aan het bewegen. We zien dat veel landen hun sourcing (lees inkoop) van importfruit meer zelf gaan doen. De handelsstromen zijn zich aan het verleggen, zonder tussenkomst van de Nederlandse handelshub.

Creëer succes met toegevoegde waarde

Is het dan alleen maar kommer en kwel? Nee, integendeel. Specialisten met voldoende schaal die in staat zijn een kwalitatief goed pakket te leveren, doen het vaak beter. Dat zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in één of enkele productgroepen, bijvoorbeeld druiven, exoten, bananen of zachtfruit. Alles leveren hoeft niet. Degene die de bananen levert hoeft niet dezelfde te zijn die de appels bij retail naar binnen brengt. Handelspartijen die zich alleen met prijs kunnen onderscheiden, hebben beperkt perspectief. Voor partijen die daarentegen waarde toevoegen met hun leverancier, zien wij wel een blijven rol in de fruitketen. Dus tijd voor een kop koffie met uw handelspartner. Voegen jullie samen genoeg toe voor de klant? zo nee? Tijd voor een goed gesprek samen.

Contact

Rabobank