Zachtfruitcollega’s, werk samen!

Arne Bac

Met dertig spelers uit de zachtfruitketen bespraken wij op 19 april de thema-update zachtfruit, met de titel: “Markt bloeit, maar de lat ligt hoog”. Ik vond het best een spannend moment na de vele voorbereidingen in het afgelopen halfjaar. Maar ik ben trots op het resultaat.

Thema-update resultaat van samenwerking

Een thema-update is het resultaat van een mooie samenwerking tussen onze klanten, key spelers in de zachtfruitketen en deskundigen die graag hun kennis met u willen delen. Alles begon met een goed gesprek over twee kernvragen:

  • Wat vindt u nu van de zachtfruitmarkt?
  • Waar gaat het volgens u naar toe met de ontwikkelingen in de zachtfruitmarkt?

Onze gesprekspartners vertelden mooie en inspirerende verhalen, met een belangrijke thema-update als gevolg. Leest u deze vooral, daarna bent u weer helemaal bij.

Samenwerking in zachtfruitketen belangrijk

De keten maakt een forse ontwikkeling door. Het is niet langer de vraag of u moet samenwerken met zachtfruitcollega’s, maar met wie. Wie worden de winnaars in de zachtfruitketen? Wie is het beste in staat om zijn bessen, bramen, frambozen en aardbeien bij de consument (via retail) tot waarde te brengen? Het gaat hierbij om het maken van serieuze keuzes voor de toekomst. Met wie gaat u samenwerken, maar zeker ook bekijken met wie u blijft samenwerken. Kortom, de markt daagt u uit om uw strategie te heroverwegen. Spannend!

Een bloeiende markt

De markt bloeit. De consumptie groeit snel en er is nog veel meer potentie. De consumptie van blauwe bessen, frambozen en bramen met minimaal 7% en voor aardbeien is de verwachting 2% consumptiegroei per jaar. En de niches in het zachtfruit? Die kunnen naar verwachting meeliften. Dat is nieuws dat we niet vaak horen in de agrarische sector. Dus kansen te over dan? Ja en nee.

Alleen voor de echte toppers ligt de markt open, want de lat ligt hoog in het zachtfruit. Met het perfect telen van aardbeien of bessen alleen springt u nog niet over die hoge lat. En al kunt u nog zo goed uitgangsmateriaal vermeerderen, ook dit is geen garantie voor succes. En ook het perfect verpakken en vermarkten van blauwe bessen of frambozen maakt niet dat u de hoofdprijs wint. Wat die succesgarantie voor de zachtfruitondernemer dan wel is? Samenwerking. Zo simpel kan het zijn.

Lees de thema-update

Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze netwerkgroep op LinkedIn. 

Blog, 21 april 2016

Lees eerdere blogs over de sector Tuinbouw

Contact

Rabobank