Trofee voor héle tuinbouwsector

Cor Hendriks

Cor Hendriks

De Nederlandse tuinbouwsector is een bepalende speler op de wereldmarkt en sterk afhankelijk van export. Het stimuleren en doorontwikkelen van innovaties is daarom van groot belang. Eén van de motoren die de sector krachtig vooruithelpt, is de Tuinbouw Ondernemersprijs. Een onderscheiding die topondernemers al dertig jaar lang beloont voor hun fantastische pionierswerk.

Als bestuurslid ben ik ontzettend trots deel uit te mogen maken van dit initiatief. En ik wil u daarom ook oproepen om – mocht u zelf een tuinbouwtopper zijn en/of kennen – in te tekenen voor deze prestigieuze prijs. Want niet alleen de kampioenen zijn gebaat bij het winnen van de Tuinbouw Ondernemersprijs; de hele sector profiteert!

Visitekaartje

De winnaars (en genomineerden) zijn immers hét visitekaartje van de Nederlandse tuinbouw. Ook over de grens. Winnaars en genomineerden kunnen worden voorgedragen voor internationale prijzen. En aangezien wij wereldwijd een grote speler zijn, helpt het enorm als het buitenland ziet wat voor innovatieve en creatieve kwaliteiten de Hollandse tuinbouwsector in huis heeft. Behalve een extra motivatie om binnenshuis de allerbeste te willen blijven, dragen de deelnemers dus ook indirect bij aan het internationaal in de kijker spelen van de binnenlandse tuinbouwtriomfen.

Tips voor deelnemers

Meedoen is natuurlijk al prijzenswaardig, maar deelnemers willen vanzelfsprekend ook die kampioenstitel in de wacht te slepen. Om optimaal kans te maken om als bedrijf op een voetstuk geplaatst te worden, doet u er goed aan om de criteria die de jury en het bestuur hanteren in het achterhoofd te houden. Zo is ‘innovatief zijn’ een vereiste. Maar (op meerdere vlakken) onderscheidend zijn is minstens net zo belangrijk. Bijvoorbeeld wat betreft duurzaamheid, personeel, markt en product.

Verder is het van belang dat u bepaalt op welk terrein u een voorbeeldfunctie vervult waarvan u hoopt dat deze navolging krijgt. Zodat uw onderneming dus niet als enige boven de rest uitgroeit, maar juist de hele sector op sleeptouw neemt. Op die manier bent u een inspiratiebron voor andere ondernemers. Uiteraard heeft elke ondernemer zijn eigen strategie en visie. Maar het gaat ook niet om elkaar kopiëren, prikkelen is al voldoende. Kortom: excelleer, straal trots uit en inspireer! Zo vervult u een maatschappelijke functie waarmee u de hele sector een dienst bewijst. En die rol weegt zwaar mee in de beoordeling.

Criteria

Kandidaten worden door de jury individueel beoordeeld op diverse criteria, die wij als Rabobank onvoorwaardelijk ondersteunen. Ze sluiten namelijk naadloos aan op onze visie ten opzichte van ondernemen en de samenleving als geheel. Hieronder zet ik de punten waarop wordt gejureerd graag nog even voor u op een rijtje:

  • profit- en risicomanagement (financieel economisch rendement)
  • innovatief ondernemerschap
  • duurzaamheid: ‘people’ (plaats in de samenleving)
  • duurzaamheid: ‘planet’
  • arbeid en personeel
  • rol van uw bedrijf in de sector, kennisoverdracht in de sector
  • imago
  • marktgericht ondernemen – onderscheidend vermogen van bedrijf en product
  • samenwerking – anders dan marktgericht
  • ambassadeurschap: bent u in staat en bereid om de tuinbouw te vertegenwoordigen in de media en bij activiteiten?
  • veelzijdig ondernemerschap

Kampioenschap is ‘tuinbouwbreed’

De winnaars van de Tuinbouw Ondernemersprijs komen overigens uit alle geledingen van de sector. Het ene jaar glorieert een ondernemer uit de boomteelt, het andere jaar iemand uit de sierteelt, dan weer een groente- of orchideeënteler. En dat is een goed teken, want het geeft aan dat er dus in alle tuinbouwbranches bedrijven zijn die voortrekkersrollen innemen. En ook niet onbelangrijk: vaak zijn de winnaars enthousiast om het ambassadeurschap te dragen en de tuinbouw te vertegenwoordigen in de media en bij activiteiten. Eveneens een cruciale voorwaarde om kans te maken op deze prijs.

Recente successen

Het winnen van de Tuinbouw Ondernemersprijs heeft ondernemers in het verleden geen windeieren gelegd. Zo zorgde de bekroning, naast exposure, voor nieuwe successen, nationaal én internationaal. Orchideeënkweker Eric Moor van Sion kwam in 2013 als winnaar uit de bus en stond even later in de finale van de jaarlijkse verkiezing International Grower of The Year. Daar won hij de Zilveren Roos, een prachtprestatie die hem op de (wereld)kaart zette. In 2014 was het paprikateler 4Evergreen die zich profileerde en daarmee als rolmodel werd beschouwd voor de glastuinbouw en de paprikateelt in het bijzonder. Een jaar later was plantenkwekerij Florensis aan de beurt, en het bedrijf liet weten dat de Tuinbouw Ondernemersprijs hen de "kickstart gaf om in Nederland, Europa, Kenia en Ethiopië de huidige koers voort te zetten".

Dit jaar was boomkwekerij Ebben de titelhouder. Volgens de jury blinkt het bedrijf uit in de relaties die het nationaal en internationaal onderhoudt en heeft het veel aandacht voor communicatie op alle niveaus in de keten. Eigenaar Toon Ebben gaf aan dat de prijs een prachtige kans bood om een jaar lang ambassadeur te zijn van de tuinbouwsector en dat hij zo de beloning kon delen met het hele vakgebied.

Wie wint de prijs in 2017? Misschien u wel? Ik moedig u in elk geval aan om uzelf of een kandidaat aan te dragen. Dit kan nog tot en met 16 september. Veel succes alvast!

Direct aanmelden via Tuinbouwondernemersprijs.nl

Meer lezen over de Tuinbouw Ondernemersprijs

Blog, 18 augustus 2016

Lees eerdere blogs over de sector Tuinbouw

Contact

Rabobank