Blog tuinbouw

Cindy van Rijswick

Gezocht: ‘e-daptable’ tuinbouwketens

Cindy van Rijswick

Ik moet bekennen dat ik zelf nog nooit mijn boodschappen via internet heb besteld. Maar types als ik zijn een uitstervend ras.  De Rabobank verwacht  dat ongeveer een kwart van de boodschappen in 2030 via internet gekocht wordt. Die boodschappen zullen niet alleen bestaan uit luiers en kratten bier, maar net zo goed uit verse aardappelen, groenten, fruit en bloemen.

Van stille revolutie naar nieuwe uitdaging

Voor de meeste AGF- en sierteeltleveranciers is de opkomst van het online boodschappen doen vooralsnog een stille revolutie. Gaandeweg zullen ook zij er meer van gaan merken. De complexiteit in de keten zal toenemen als bederfelijke producten in no-time vóórverpakt thuisbezorgd moeten worden en 100% op de bijbehorende foto moeten lijken. En de keuze tussen ‘meteen eetrijp’ en ‘na enkele dagen eetrijp’ speelt ook een belangrijke rol. 

Meer keuze en kortere keten

Supermarkten hebben veel geld gestoken in hun online winkels en willen niet dat online shoppers hoge-margeproducten als AGF links laten liggen. Ook willen ze zich niet de kaas van het brood laten eten door de vele snel groeiende partijen die kratjes en dozen met verse etenswaren bezorgen, zoals Beebox en HelloFresh. Daarom zullen de bestaande supermarktketens en nieuwe spelers in online food er alles aan doen om een aantrekkelijk versassortiment online aan te bieden. Het Britse Ocado, de eerste pure online supermarkt in het Verenigd Koninkrijk, biedt al meer dan 1000 items aan in vers AGF. Bananen zijn te verkrijgen in een ‘fair trade’ en biologische variant, in kinderformaat, in een grote of kleine verpakking, rijp en minder rijp … 

Online winkels met centrale distributiecentra en weinig (of zelfs geen) voorraden kunnen een gigantisch assortiment aanbieden waar geen fysieke supermarkt tegenop kan. Voor leveranciers van nicheproducten, seizoensproducten, dieetproducten of zeer exclusieve producten, biedt dit kansen om een groter koperspubliek te bereiken. En als de online orders centraal opgepakt worden, kunnen producten in optima forma onze keuken bereiken. Met minder omwegen, handelingen, aanrakingen en onderbrekingen van de koudeketen.

Meer alternatieven, meer concurrentie

Zo’n oneindig groot online aanbod zorgt voor een ander concurrentiespeelveld. Supermarkten krijgen meer controle over wat consumenten zien en niet zien en dus wel of niet kopen. Consumenten krijgen veel alternatieven aangeboden in hun online zoektocht en kunnen deze kinderlijk eenvoudig vergelijken op prijs. Iemand die de zoekterm appels intikt, krijgt naast verse appels ook peren, appelsap, knijpfruit en appelkoeken te zien. Traditionele bloemenbezorgdiensten kunnen hun borst ook nat maken. De Jumbo biedt in zijn online supermarkt al rozen aan voor drie euro per bos (van tien stuks). Tegelijkertijd bieden sommige andere online supermarkten helemáál geen bloemen aan. Kopen consumenten die met een vast wekelijks lijstje hun boodschappen online bestellen dan nog wel dat bosje bloemen voor thuis op de tafel? Door de juiste foto’s, zoektermen, (betaalde) banners en ander actief ‘scherm-management’ kunnen leveranciers proberen zelf zoveel mogelijk invloed uit te oefenen op de online shopper.

Wilt u nog meer stof tot nadenken over dit thema? Klanten die toegang hebben tot de kennis-app van FAR kunnen het rapport lezen via onderstaande link. Overige geïnteresseerde relaties kunnen contact opnemen met de Rabobank.

Blog, 16 juli 2015

Lees de publicatie ‘Wanted: ‘E-daptable’ Fresh Produce Suppliers’

Contact

Rabobank