
Boekhouding en administratie: zo doe je dat als ondernemer
De bedrijfsadministratie bijhouden is voor veel ondernemers niet per se een favoriete klus. Toch is het wel belangrijk om daar meteen mee te starten. Alles wat je nu bijhoudt, scheelt weer voor later. Bijvoorbeeld als het weer tijd is voor de btw-aangifte. Dankzij een overzichtelijke boekhouding krijg je meer grip op wat er binnenkomt en welke uitgaven je hebt. Zo voorkom je met een goede boekhouding veel geregel en gedoe achteraf en ben je beter voorbereid op eventuele financiële tegenslagen. Maar waar begin je? En wat komt er allemaal bij kijken? Omdat jij vast meer te doen hebt, hebben we wat tips voor je op een rij gezet. Lees snel verder!
Eisen voor je bedrijfsadministratie
Iedere ondernemer is verplicht een zakelijke administratie op te zetten. De Belastingdienst stelt daarom ook een aantal eisen voor een geschikte bedrijfsadministratie. Zo heb je bijvoorbeeld een bewaarplicht van 7 jaar voor je administratie. Maar er zijn ook diverse aftrekposten voor ondernemers die fiscale voordelen met zich mee brengen. En hiervoor moet je voldoen aan het urencriterium. Om zeker te weten of je aan de eisen voldoet, is het handig je uren bij te houden in een urenadministratie.
Boekhouding zelf doen of uitbesteden?
Bezig zijn met je administratie; daar gaat vaak best wat tijd in zitten. Besteed je liever je tijd aan de dingen waar je wél energie van krijgt? Dan is het misschien tijd voor een boekhouder. Wanneer je je boekhouding uitbesteed bespaar je tijd en hoef je je minder te verdiepen in allerlei fiscale zaken zoals de btw-aangifte of afschrijving van bedrijfsmiddelen. Plus: je profiteert meestal volop van alle belastingvoordelen. Op IkGaStarten lees je wat de voordelen zijn van een boekhouder. Zo ontdek je wat het beste bij je past.
Je administratie zelf doen: 5 handige tip
Met je administratie op orde krijg je een ijzersterke financiële basis.
Zet al je inkomsten en uitgaven op ‘papier’
Zorg er voor dat je al je inkomsten en uitgaven (digitaal) bijhoudt. Deze verzameling bijhouden in een grootboek kan voor een beter overzicht zorgen omdat ze dan in categorieën worden verdeeld. Daarbij heb je als ondernemer vaak te maken met btw-plichting. Deze btw-bedragen factureer je aan je klanten. En ook die facturen bewaar je voor je administratie.
Bepaal de afschrijvingen van je werkkapitaal en behoud een buffer
Een financiële tegenvaller, daar zit niemand op te wachten. Daarom is het verstandig om een buffer te hebben. Door te bepalen wat de afschrijvingen van je werkkapitaal zijn zoals je voorraad, debiteuren en liquide middelen, kun je ook beter zien hoe hoog je gewenste buffer uiteindelijk moet zijn. Ook handig voor als je in de toekomst wilt investeren. Met een zakelijke spaarrekening zet je de nodige afschrijvingen alvast eenvoudig opzij.
Doe je werk zorgvuldig
Het klinkt als een open deur, maar met je administratie moet je zorgvuldig omgaan. Als ondernemer zal je de nodige bonnetjes, facturen, offertes, etc. verzamelen. Handig om al die zaken op te delen in thema’s en dat ook zorgvuldig te doen. Een klein foutje in je administratie kan soms leiden tot fiscale nadelen.
Administratie is meer dan alleen je geldzaken
Je administratie is meer dan alleen je boekhouding. Bij je administratie hoort ook je adressenboekje, je agenda, je accounts en wachtwoorden, enzovoort. Slim om ook die zaken goed en vooral veilig te bewaren. Zo voldoe je niet alleen aan alle wettelijke verplichtingen, je creëert ook overzicht van je bedrijfsvoering.
Kies voor een boekhoudkoppeling
Boekhouder of niet, een boekhoudkoppeling is altijd een goed idee. Zo zijn je betalingen en inkomsten met elkaar verbonden. En je creëert snel en eenvoudig overzicht over je administratie. Dat bespaart jou (of je boekhouder) tijd.
Wist je dat...
je als ondernemer je administratie 7 jaar moet bewaren? Dat is een eis van de Belastingdienst. En bij onroerende zaken zoals de huur van een bedrijfspand, geldt er zelfs een bewaarplicht van 10 jaar.
Startersvoordeel: ontdek je voordeel als starter!
Sta je korter dan 1 jaar ingeschreven bij de KVK? Dan zijn je zakelijke betaalrekening, je Eurobetalingen en je incasso afschrijvingen de eerste 6 maanden gratis. Bovendien krijg je ook de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering van Interpolis 6 maanden gratis. En je profiteert van verschillende kortingen op onze pin- en online betaaloplossingen.
Veelgestelde vragen over administratie
Dit vind je misschien ook interessant
Bedrijf starten: wat kost dat?
Bij je start komen vaak de nodige kosten om de hoek kijken. Slim om te kijken waar je rekening mee moet houden.
Regel je geldzaken meteen goed
Met een zakelijke rekening houd je privé van zakelijk gescheiden. Jij blij, je boekhouder blij. Zo start je vanaf dag 1 ijzersterk.
Bedrijfsidee: zo vind je een gat in de markt
Wil je graag voor jezelf beginnen maar ben je nog op zoek naar een goed bedrijfsidee? Lees dan alle tips over hoe je tot een goed en uitvoerbaar idee kunt komen.
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.