
Administratie: niet per se leuk, wél belangrijk
Je administratie overzichtelijk opzetten voorkomt veel geregel en gedoe achteraf. Maar waar begin je? En wat komt er allemaal bij kijken? Omdat jij vast meer te doen hebt, hebben we wat tips voor je op een rij gezet.
Zo krijg je een overzichtelijke administratie
Met je administratie op orde krijg je een ijzersterke financiële basis.
Zet je geldzaken op ‘papier’
Je kunt er eigenlijk niet vroeg genoeg mee beginnen: het opzetten van je administratie. Want eerlijk is eerlijk, eenmaal begonnen met ondernemen zal je administratie ongetwijfeld minder de aandacht krijgen. Zorg er dus voor dat je al je inkomsten en uitgaven (digitaal) bijhoudt.
Zorg voor een buffer
Een financiële tegenvaller, daar zit niemand op te wachten. Daarom verstandig om een buffer te hebben. Ook handig voor als je in de toekomst wilt investeren. Met een zakelijke spaarrekening zet je het eenvoudig opzij.
Doe je werk zorgvuldig
Het klinkt als een open deur, maar met je administratie moet je zorgvuldig omgaan. Als ondernemer zal je de nodige bonnetjes, facturen, offertes, etc. verzamelen. Handig om al die zaken op te delen in thema’s. Dat zorgt voor meer overzicht.
Meer dan alleen je geldzaken
Je administratie is meer dan alleen je boekhouding. Bij je administratie hoort ook je adressenboekje, je agenda, je accounts en wachtwoorden, enzovoort. Slim om ook die zaken goed en vooral veilig te bewaren.
Kies voor een boekhoudkoppeling
Boekhouder of niet, een boekhoudkoppeling is altijd een goed idee. Zo zijn je betalingen en inkomsten met elkaar verbonden. Dat bespaart jou (of je boekhouder) tijd.
Wist je dat...
je als ondernemer je administratie 7 jaar moet bewaren? Dat is een eis van de Belastingdienst. En bij onroerende zaken zoals de huur van een bedrijfspand, geldt er zelfs een bewaarplicht van 10 jaar.
Extra voordeel voor startende ondernemers
Met een zakelijke betaalrekening krijg je meer inzicht én je maakt een professionele indruk. Korter dan 1 jaar ingeschreven bij de KvK? Goed nieuws! Dan krijg je Rabo Startersvoordeel. Je zakelijke betaalrekening, betaalpas, online bankieren en Rabo App zijn dan de eerste 6 maanden gratis. En: géén kosten voor al je Eurobetalingen. Dat is geen geld ;-)
Je boekhouding wel of niet uitbesteden?
Bezig zijn met je administratie: eigenlijk heb je wel wat beters te doen. Besteed je liever tijd aan de dingen waar je wél energie van krijgt? Dan is het misschien tijd voor een boekhouder. Op IkGaStarten lees je wat de voordelen zijn van een boekhouder. Zo weet je wat het beste bij je past.
Veelgestelde vragen over administratie
Dit vind je misschien ook interessant
Bedrijf starten: wat kost dat?
Bij je start komen vaak de nodige kosten om de hoek kijken. Slim om te kijken waar je rekening mee moet houden.
Regel je geldzaken meteen goed
Met een zakelijke rekening houd je privé van zakelijk gescheiden. Jij blij, je boekhouder blij. Zo start je vanaf dag 1 ijzersterk.
Eerste keer btw-aangifte
Niet elke ondernemer z’n favoriete bezigheid, maar wel nodig: de btw-aangifte. We loodsen je er graag doorheen zodat je goed voorbereid bent.
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Bel ons dan met de app. Ga naar 'Contact' en kies 'Bel mijn bank'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.
Of kies hier het gewenste nummer