Man zit aan bureau met laptop en administratie

Boekhouding en administratie: zo doe je dat als ondernemer

De boekhouding opzetten en bijhouden: het is niet de favoriete klus van de meeste ondernemers. Toch is het belangrijk om vanaf de start van je bedrijf je bedrijfsadministratie goed te regelen. Deze handige tips maken het je een beetje makkelijker.

Waarom je administratie opzetten?

Voor zzp’ers is een overzichtelijke administratie heel belangrijk. Niet alleen omdat die wettelijk verplicht is, maar ook omdat het financieel inzicht geeft. Een goed geordende administratie helpt om je inkomsten en uitgaven efficiënt te beheren. Ook maakt deze de belastingaangiftes makkelijker én versterkt het je betrouwbaarheid richting klanten en partners. Een goede administratie is dus essentieel voor groei, strategische planning en het voldoen aan verplichtingen tegenover de Belastingdienst en andere belanghebbenden.

Rabobank

Een overzichtelijke administratie

Voor een overzichtelijke administratie leg je eerst alle financiële transacties van je bedrijf vast. Dit zijn bijvoorbeeld uitgaande facturen, bankafschriften, bonnetjes en jaarrekeningen. Je helpt jezelf enorm door een zakelijke rekening te openen. Zo houd je je zakelijke en persoonlijke financiën gescheiden. Dat maakt je boekhouding gelijk veel overzichtelijker.

Ontdek onze zakelijke rekeningen

Je administratie zelf doen: 5 handige tips

Met je administratie op orde krijg je een ijzersterke financiële basis.

Illustratie pen

Tip 1: zet al je inkomsten en uitgaven op ‘papier’

Houd al je inkomsten en uitgaven (digitaal) bij, en verdeel ze in categorieën. Dit zogenaamde grootboek zorgt voor een beter overzicht.

Illustratie van een zak met geld

Tip 2: bepaal de afschrijvingen van je werkkapitaal en behoud een buffer

Natuurlijk zit je niet te wachten op een financiële tegenvaller. Daarom is het verstandig om een buffer te hebben. Bepaal wat de afschrijvingen van je werkkapitaal zijn – zoals je voorraad, debiteuren en liquide middelen. Zo kun je je gewenste buffer beter inschatten.

Ondernemingsplan voorbeeld

Tip 3: doe je werk zorgvuldig

Het klinkt als een open deur, maar met je administratie moet je zorgvuldig omgaan. Als ondernemer zal je de nodige bonnetjes, facturen en offertes verzamelen. Deel al die zaken op in thema’s en houd het nauwkeurig bij.

Afsluiten zakelijke rekening op mobiel of laptop

Tip 4: administratie is meer dan alleen je geldzaken

Bij je administratie horen (náást je boekhouding) onder andere ook je adressenboekje, agenda, accounts en wachtwoorden, en je personeelsbestand. Slim om die zaken goed en vooral veilig te bewaren.

Vergeet niet je btw apart te zetten

Kies voor een boekhoudkoppeling

Boekhouder of niet, een boekhoudkoppeling tussen je online boekhoudprogramma en zakelijke rekening(en) is altijd een goed idee. Zo zijn je betalingen en inkomsten met elkaar verbonden en creëer je snel en eenvoudig overzicht in je administratie. Dat bespaart jou (of je boekhouder) tijd.

Veelgestelde vragen over administratie