
Een duurzaamheidskeurmerk voor jouw bedrijf: zinvol of zonde van je tijd?
Als ondernemer overweeg je misschien een keurmerk voor duurzaam ondernemen. Dat vraagt om tijd, aandacht én vaak ook een investering. Maar daar krijg je ook wat voor terug. Denk aan een sterker imago, meer vertrouwen bij klanten en soms zelfs financiële voordelen. Op deze pagina zetten we alle mogelijkheden, voordelen en het aanvraagproces voor je op een rij.
Wat is een duurzaamheidskeurmerk?
Je ziet ze regelmatig: bedrijven die op hun website of onderaan een e-mail pronken met een duurzaamheidskeurmerk. Van een groen boompje tot een regenboog. Het is een officieel certificaat en toont aan dat dit bedrijf, product of dienst voldoet aan bepaalde normen op het gebied van milieu, sociaal ondernemen of transparantie.
Vaak gaan ze over natuur, milieu en klimaat. Van een circulaire bedrijfsvoering tot zuinig energieverbruik. Maar er zijn ook keurmerken voor eerlijke lonen, diversiteit of maatschappelijke betrokkenheid.
Welke duurzaamheidscertificeringen zijn er zoal?
Volgens Milieu Centraal bestaan er in Nederland ruim 250 verschillende duurzaamheidskeurmerken. Dit zijn een paar bekende labels.
Deze keurmerken tellen mee voor de Rabo Impactlening
Voor de Rabo Impactlening zijn een aantal duurzaamheidskeurmerken geselecteerd. Als jouw bedrijf of organisatie over een van deze keurmerken beschikt, kom je mogelijk in aanmerking voor deze zakelijke lening met rentekorting. Lees meer over de voorwaarden en om welke keurmerken het gaat.

Zakelijke financiering nodig?
Een groeiend bedrijf of nieuwe businessplannen? Dan heb je misschien behoefte aan extra financiële middelen. Benieuwd wat dat kost? Bereken in 30 seconden een indicatie van je rente en maandbedrag voor een financiering tot €1 miljoen. Liever eerst sparren met een adviseur? Dat kan ook!
Wel of niet investeren in een duurzaamheidskeurmerk?
Een keurmerk kost tijd en geld. Dus, waarom zou je eraan beginnen? Voor sommige bedrijven is het simpelweg een noodzaak, zoals het energielabel C voor kantoorpanden. Maar stel nu dat het niet verplicht is. Dit zijn 5 redenen om er wél in te investeren:
- Je laat zien duurzaamheid en sociale kwesties serieus te nemen.
- Je doet zaken met grote bedrijven die dit eisen van hun leveranciers.
- Je doet mee aan aanbestedingen waarbij het als voorwaarde wordt gesteld.
- Je wilt je interne processen verbeteren, zoals het strakker sturen op verbruik, afval en gedrag.
- Je hecht waarde aan trotse medewerkers.
Twijfel je nog steeds of een duurzaamheidskeurmerk echt iets toevoegt aan jouw bedrijf? Er zijn ook redenen om er (voorlopig) van af te zien. Zo kunnen de kosten voor certificering oplopen tot enkele duizenden euro’s per jaar, afhankelijk van de grootte van je bedrijf en het type keurmerk. Daarnaast is het invullen van de benodigde vragenlijsten en het verzamelen van bewijsstukken een tijdrovende klus. Ook zijn lang niet alle keurmerken even bekend bij het grote publiek.
Weet in ieder geval waarom je aan zo’n traject begint. Een duidelijke motivatie helpt je om het proces beter te doorlopen dan wanneer je hiermee aan de slag gaat omdat andere organisaties het ook doen.
Hoe krijg je een duurzaamheidskeurmerk?
Zo'n duurzame stempel krijg je niet cadeau, je zult er iets voor moeten doen. Wat precies, dat verschilt per certificaat. In de meeste gevallen zijn dit de 6 stappen:
Let op: er zijn mkb’ers die dit proces uitbesteden aan een adviseur. Zij vinden het teveel gedoe en beschikken niet over de kennis. Wil je weten hoe andere bedrijven in jouw sector dit aanpakken? Informeer bij je brancheorganisatie.
Een keurmerk, wat nu?
Een keurmerk alleen is eigenlijk niet genoeg. Je moet het ook actief benutten. Zet bijvoorbeeld het logo op je website, offertes en verpakkingen. Gebruik social media om jouw duurzame missie te communiceren. Wát heb je precies gedaan, waarom was dat en wat leverde het op?
Een keurmerk is geen eindpunt, maar een middel. Als je het goed aanpakt, kan het je merk versterken, klanten overtuigen en je bedrijf toekomstbestendiger maken.