
Een duurzaamheidskeurmerk voor jouw bedrijf: zinvol of zonde van je tijd?
Als ondernemer overweeg je misschien een keurmerk voor duurzaam ondernemen. Dat kan tijd, aandacht én soms ook een investering vragen. Sommige ondernemers ervaren dat het bijdraagt aan hun imago, klantvertrouwen en in bepaalde gevallen ook aan zakelijke kansen. Op deze pagina zetten we alle mogelijkheden, voordelen en het aanvraagproces voor je op een rij.
Zakelijke financiering nodig?
Een groeiend bedrijf of nieuwe businessplannen? Dan heb je misschien behoefte aan extra financiële middelen. Benieuwd wat dat kost? Bereken in 30 seconden een indicatie van je rente en maandbedrag voor een financiering tot € 1 miljoen. Liever eerst sparren met een adviseur? Dat kan ook!
Wat is een duurzaamheidskeurmerk?
Je ziet ze regelmatig: bedrijven die op hun website of onderaan een e-mail pronken met een duurzaamheidskeurmerk. Van een groen boompje tot een regenboog. Het is een officieel certificaat dat aangeeft dat een bedrijf, product of dienst voldoet aan bepaalde normen op het gebied van milieu, sociaal ondernemen of transparantie.
Vaak gaan ze over natuur, milieu en klimaat. Van een circulaire bedrijfsvoering tot zuinig energieverbruik. Maar er zijn ook keurmerken voor eerlijke lonen, diversiteit of maatschappelijke betrokkenheid.
Welke duurzaamheidscertificeringen zijn er zoal?
Volgens Milieu Centraal bestaan er in Nederland ruim 250 verschillende duurzaamheidskeurmerken. Dit zijn een paar bekende labels.
Deze keurmerken tellen mee voor de Rabo Impactlening
Voor de Rabo Impactlening zijn een aantal duurzaamheidskeurmerken geselecteerd. Als jouw bedrijf of organisatie over een van deze keurmerken beschikt, kom je mogelijk in aanmerking voor deze zakelijke lening met rentekorting. Lees meer over de voorwaarden en om welke keurmerken het gaat.

Deze ondernemers delen tips over duurzaam ondernemen
Wat doe je als je al flinke stappen hebt gezet richting duurzaam ondernemen? In Blik op de Zaak gaan ondernemers in gesprek over twijfels, ambitites en het blijven zoeken naar wat beter kan.
Wel of niet investeren in een duurzaamheidskeurmerk?
Een keurmerk kost tijd en geld. Dus, waarom zou je eraan beginnen? Voor sommige bedrijven is het simpelweg een noodzaak, zoals het energielabel C voor kantoorpanden. Maar stel nu dat het niet verplicht is. Dit zijn 5 redenen waarom sommige ondernemers er wel in investeren:
- Je kunt laten zien dat jouw aandacht heeft voor maatschappelijke thema's, zoals bedrijf duurzaamheid en sociale kwesties.
- Je werkt samen met grotere bedrijven die bepaalde eisen stellen aan hun leveranciers.
- Je doet mee aan aanbestedingen waarbij het keurmerk als voorwaarde wordt gesteld.
- Je wilt je interne processen verbeteren, bijvoorbeeld door beter te sturen op verbruik, afval en gedrag.
- Je vindt het belangrijk dat medewerkers trots zijn op het bedrijf waar ze werken.
Twijfel je nog steeds of een duurzaamheidskeurmerk echt iets toevoegt aan jouw bedrijf? Er zijn ook redenen om er (voorlopig) van af te zien. Zo kunnen de kosten voor certificering oplopen tot enkele duizenden euro’s per jaar, afhankelijk van de grootte van je bedrijf en het type keurmerk. Daarnaast is het invullen van de benodigde vragenlijsten en het verzamelen van bewijsstukken een tijdrovende klus. Ook zijn lang niet alle keurmerken even bekend bij het grote publiek.
Weet in ieder geval waarom je aan zo’n traject begint. Een duidelijke motivatie helpt je om het proces beter te doorlopen dan wanneer je hiermee aan de slag gaat omdat andere organisaties het ook doen.
Hoe krijg je een duurzaamheidskeurmerk?
Zo'n duurzame stempel krijg je niet cadeau, je zult er iets voor moeten doen. Wat precies, dat verschilt per certificaat. In de meeste gevallen zijn dit de 6 stappen:
Let op: er zijn mkb’ers die dit proces uitbesteden aan een adviseur. Zij vinden het teveel gedoe en beschikken niet over de kennis. Wil je weten hoe andere bedrijven in jouw sector dit aanpakken? Informeer bij je brancheorganisatie.
Een keurmerk, wat nu?
Een keurmerk kan meer waarde krijgen als je het actief inzet. Zet bijvoorbeeld het logo op je website, offertes en verpakkingen. Gebruik social media om jouw duurzame missie te communiceren. Wát heb je precies gedaan, waarom was dat en wat leverde het op?
Een keurmerk is vaak geen eindpunt, maar een hulpmiddel. Voor sommige ondernemers helpt het om hun verhaal duidelijker te maken, klanten aan te spreken of nieuwe ideeën op te doen voor de toekomst.