Ondernemer bij nieuwe vrachtwagen

Wat kost een elektrische vrachtwagen onder de streep?

De elektrische vrachtwagen is een vrij nieuw fenomeen. De hoge aanschafprijs wekt vragen op. Maar hoe ziet het volledige financiële plaatje eruit? Daarvoor moet je ook kijken naar subsidies, gebruikskosten en investeringen in laadstructuur. De antwoorden vind je in dit artikel.

Hiermee kunnen we je helpen

Aanschafprijs: elektrisch versus diesel

Het aanschaffen van een elektrische truck kun je zien als een investering in de toekomst. De prijs is vooralsnog hoger dan die van een vrachtwagen op brandstof; een elektrische truck is 1,5 tot wel 4 keer zo duur als een truck op diesel en kost al gauw 250.000 tot 300.000 euro. Wel wordt overstappen steeds aantrekkelijker. Door de ontwikkeling van de (accu)techniek en toenemende interesse in elektrische middelen zullen de prijzen naar verwachting gaan dalen.

Je kunt naast elektrisch ook kiezen voor een truck op waterstof. Beiden hebben hun voor- en nadelen. Benieuwd wat past bij jouw bedrijf? Neem contact op met onze experts via e-mobility@rabobank.nl.

Subsidiemogelijkheden: regelingen voor elektrische vrachtwagens

Door subsidies wordt het aantrekkelijker om een elektrische truck aan te schaffen. Voorbeelden zijn de Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET) en de MIA.

AanZET kwam per 9 mei 2022 beschikbaar en geldt ook voor 2023. Voor een zero-emissie vrachtwagen kun je hiermee maximaal 131.900 euro krijgen.

Ook de MIA is een regeling waar je gebruik van kunt maken bij de aanschaf van een elektrische vrachtwagen. Met de MIA kun je tot 45 procent van het investeringsbedrag aftrekken, mits je aan de bijbehorende eisen voldoet.

Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel

Voor bouwmaterieel, bouwvoertuigen of hulpfuncties die als opbouw op een voertuig of oplegger worden geplaatst is er de SSEB. De SSEB loopt van 9 mei 2022 tot en met 31 december 2026. Let op: deze regeling is niet beschikbaar voor (elektrische) vrachtwagens.

SSEB is er in twee varianten: de SSEB Aanschaf betreft nieuwe machines, terwijl SSEB Retrofit geldt voor het ombouwen van bestaande machines. In 2023 is er voor beide regelingen 13,5 miljoen euro aan subsidiegeld beschikbaar. Hierbij bedraagt de subsidie tot 40 procent van de meerkosten ten opzichte van een dieselvrachtwagen, met een maximum van 300.000 euro.

Deze ondernemer ging je al voor

Ondernemer Dé Post was al vroeg overtuigd van de voordelen van elektrische trucks. Lees meer over zijn bijzondere samenwerking met Innocent Drinks in de haven van Rotterdam in de serie Sterke Schakels.

Bekijk de aflevering over emissieloos transport

Gebruikskosten: dit kost het gebruik van een elektrische vrachtwagen

De investering kun je op termijn terugverdienen door de lagere gebruikskosten. Elektriciteit om de vrachtwagen op te laden is goedkoper dan diesel. Afhankelijk van het aantal gereden kilometers kun je duizenden tot tienduizenden euro’s besparen. Als bedrijf moet je de elektrische vrachtwagens echter wel op kunnen laden, dus zul je moeten investeren in laadinfrastructuur. Deze investering kan variëren van duizenden tot tienduizenden euro’s.

“BOVAG voorspelt dat de onderhoudskosten op de middellange termijn met wel 65 procent kunnen afnemen.”

Ook in onderhoud zal een elektrische vrachtwagen naar verwachting een stuk goedkoper zijn dan een gewone vrachtwagen. Dit heeft te maken met de kleinere hoeveelheid bewegende en slijtende onderdelen in de aandrijflijn. BOVAG voorspelt dat de onderhoudskosten op de middellange termijn met wel 65 procent kunnen afnemen. Bovendien hoef je voor vrachtwagens op elektriciteit of waterstof geen motorrijtuigenbelasting te betalen. De restwaarde blijft vermoedelijk ten minste gelijk aan die van fossiele vrachtwagens. Bij elektrische auto’s is inmiddels duidelijk geworden dat de restwaarde hoger ligt dan bij een auto op benzine of diesel.

Vanaf wanneer zullen elektrische vrachtwagens goedkoper in gebruik zijn dan reguliere vrachtwagens? Experts zijn het nog niet eens over het antwoord op deze vraag. De Topsector Logistiek heeft een handige handleiding opgesteld om de total cost of ownership van een elektrische vrachtwagen te berekenen, zodat je kunt berekenen of overstappen een goede keuze is.

Is het tijd om de overstap te maken?

Het percentage elektrische vrachtwagens in de transportwereld is vooralsnog klein. Toch zal de focus op uitstootvrij vervoer hier de komende jaren verandering in brengen. Het aanschaffen van zero-emissie transportvoertuigen is nog niet voor iedereen de juiste zet. Ga je bijvoorbeeld veel te maken krijgen met zero-emissiezones? Door alle factoren op een rijtje te zetten kun je ontdekken of het loont de overstap te maken.

Zo financier je een elektrische vrachtwagen

Benieuwd voor welk bedrag per maand jij een elektrische vrachtwagen of ander voervoersmiddel kunt leasen? Bereken het in enkele minuten. Als grootzakelijke klant neem je contact op met je accountmanager. Liever eerst weten hoe financial lease werkt? Je leest alles over eigenaarschap, het aanvraagproces en de voorwaarden via de onderstaande link.

phone

Hulp nodig?

Bellen

Bel met één van onze medewerkers

Heb je de Rabo App?

Bel ons dan met de app. Ga naar 'Service', kies 'Contact' en kies 'Bel met één van onze medewerkers'. Zo hebben wij je gegevens direct bij de hand en kunnen we je nog sneller helpen.

Of kies hier het gewenste nummer